EUROPA TERMINAL

Megaklus voor Boskalis in Antwerpen

De Europa Terminal Boskalis

Boskalis gaat samen met partners Artes Roegiers, Artes Depret en Herbosch-Kiere voor opdrachtgever Port of Antwerp-Bruges de Europa Terminal in Antwerpen vernieuwen.  Het doel is dat de haven de grootste containerschepen kan blijven ontvangen en de capaciteit met een derde kan toenemen.

De wereldwijde containercongestie vraagt om een efficiëntere ruimte voor de behandeling van containers voor grotere schepen. De huidige diepgang van schepen die aan de kademuur van de Europa Terminal kunnen aanmeren, wordt om die reden verdiept van 13,5 meter naar de maximale diepgang van circa 16 meter.

Riviergetijden

Omdat voor de vernieuwing omvangrijke maritieme werken nodig zijn en om een groot deel van de terminal operationeel te houden, wordt het project in drie fasen uitgevoerd, verspreid over 9 jaar. Zo wordt de huidige kademuur afgebroken en vervangen door een nieuwe muur van 1.200 meter. Een tijdelijke waterkerende constructie zal de werken tegen passerende schepen en de riviergetijden beschermen en moet ervoor zorgen dat er geen delen van de oude kademuur in de Schelde terechtkomen. De drie fasen zijn zorgvuldig uitgetekend op basis van het verwachte scheepvaartverkeer in de komende jaren.

335 miljoen

De werkzaamheden zijn vrijdag gestart. Ze zullen negen jaar duren. Boskalis zegt dat er maximaal rekening wordt gehouden met de natuur en de omgeving. Met het project is een totale aanneemsom van EUR 335 miljoen gemoeid.

Lees ook:

Nederland bouwt mee aan Antwerpse Oosterweelverbinding

Boskalis begin met dempen Rotterdamse Rijnhaven

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Megaklus voor Boskalis in Antwerpen | Infrasite
EUROPA TERMINAL

Megaklus voor Boskalis in Antwerpen

De Europa Terminal Boskalis

Boskalis gaat samen met partners Artes Roegiers, Artes Depret en Herbosch-Kiere voor opdrachtgever Port of Antwerp-Bruges de Europa Terminal in Antwerpen vernieuwen.  Het doel is dat de haven de grootste containerschepen kan blijven ontvangen en de capaciteit met een derde kan toenemen.

De wereldwijde containercongestie vraagt om een efficiëntere ruimte voor de behandeling van containers voor grotere schepen. De huidige diepgang van schepen die aan de kademuur van de Europa Terminal kunnen aanmeren, wordt om die reden verdiept van 13,5 meter naar de maximale diepgang van circa 16 meter.

Riviergetijden

Omdat voor de vernieuwing omvangrijke maritieme werken nodig zijn en om een groot deel van de terminal operationeel te houden, wordt het project in drie fasen uitgevoerd, verspreid over 9 jaar. Zo wordt de huidige kademuur afgebroken en vervangen door een nieuwe muur van 1.200 meter. Een tijdelijke waterkerende constructie zal de werken tegen passerende schepen en de riviergetijden beschermen en moet ervoor zorgen dat er geen delen van de oude kademuur in de Schelde terechtkomen. De drie fasen zijn zorgvuldig uitgetekend op basis van het verwachte scheepvaartverkeer in de komende jaren.

335 miljoen

De werkzaamheden zijn vrijdag gestart. Ze zullen negen jaar duren. Boskalis zegt dat er maximaal rekening wordt gehouden met de natuur en de omgeving. Met het project is een totale aanneemsom van EUR 335 miljoen gemoeid.

Lees ook:

Nederland bouwt mee aan Antwerpse Oosterweelverbinding

Boskalis begin met dempen Rotterdamse Rijnhaven

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie