Brug Kootstertille in Friesland doet weer waarvoor het ontworpen is

Brug Kootstertille
De brug ligt over het Prinses Margrietkanaal tussen Kootstertille en Drogeham in Friesland Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat meldt dat de versterking van brug Kootstertille in Friesland is afgerond. In de nacht van dinsdag op woensdag 4 september zijn alle beperkingen (gewicht en verkeerslichten) opgeheven en sindsdien rijdt het verkeer weer als vanouds over de brug. Voor de komende jaren, in ieder geval, want daarna wordt de overspanning waarschijnlijk gesloopt.

De afgelopen maanden heeft aannemer Oosterhof-Holman een stalen ondersteuningsconstructie aangebracht en de vaste doorvaart versterkt. De scheepvaart kon op 3 september in de middag alweer normaal passeren. Diezelfde dag zijn het asfalt en de belijning aangebracht. In de avond zijn de wegafzettingen verwijderd zodat het wegverkeer op de N369 weer zonder beperkingen over de brug kon.

Bijna met pensioen

De brug is na deze werkzaamheden weer sterk genoeg om de komende jaren te doen waarvoor het ontworpen is, tot het moment waarop het wordt vervangen. Het is nog niet bekend of er daarna een brug of een aquaduct op de plek van de huidige brug komt. Op dit moment probeert het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat de provincie Fryslân zover te krijgen om mee te werken aan het aquaduct.

Als dat niet lukt, dan zet Rijkswaterstaat op deze plek een nieuwe brug neer: ‘De vervanging is dan in de vorm van een beweegbare brug met een doorvaarthoogte van 7,4 meter, of vaste brug met middenpijler met een doorvaarthoogte van 9,1 meter, met een uitneembaar deel voor bijzonder transporten. We verwachten nog in 2024 hier meer informatie over te kunnen geven.’ Brug Kootstertille is onderdeel van de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl.

Werkzaamheden Kootstertille
Werkzaamheden op de brug (foto: Rijkswaterstaat)

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Alexander Molendijk

Bron: Rijkswaterstaat

Brug Kootstertille in Friesland doet weer waarvoor het ontworpen is | Infrasite

Brug Kootstertille in Friesland doet weer waarvoor het ontworpen is

Brug Kootstertille
De brug ligt over het Prinses Margrietkanaal tussen Kootstertille en Drogeham in Friesland Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat meldt dat de versterking van brug Kootstertille in Friesland is afgerond. In de nacht van dinsdag op woensdag 4 september zijn alle beperkingen (gewicht en verkeerslichten) opgeheven en sindsdien rijdt het verkeer weer als vanouds over de brug. Voor de komende jaren, in ieder geval, want daarna wordt de overspanning waarschijnlijk gesloopt.

De afgelopen maanden heeft aannemer Oosterhof-Holman een stalen ondersteuningsconstructie aangebracht en de vaste doorvaart versterkt. De scheepvaart kon op 3 september in de middag alweer normaal passeren. Diezelfde dag zijn het asfalt en de belijning aangebracht. In de avond zijn de wegafzettingen verwijderd zodat het wegverkeer op de N369 weer zonder beperkingen over de brug kon.

Bijna met pensioen

De brug is na deze werkzaamheden weer sterk genoeg om de komende jaren te doen waarvoor het ontworpen is, tot het moment waarop het wordt vervangen. Het is nog niet bekend of er daarna een brug of een aquaduct op de plek van de huidige brug komt. Op dit moment probeert het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat de provincie Fryslân zover te krijgen om mee te werken aan het aquaduct.

Als dat niet lukt, dan zet Rijkswaterstaat op deze plek een nieuwe brug neer: ‘De vervanging is dan in de vorm van een beweegbare brug met een doorvaarthoogte van 7,4 meter, of vaste brug met middenpijler met een doorvaarthoogte van 9,1 meter, met een uitneembaar deel voor bijzonder transporten. We verwachten nog in 2024 hier meer informatie over te kunnen geven.’ Brug Kootstertille is onderdeel van de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl.

Werkzaamheden Kootstertille
Werkzaamheden op de brug (foto: Rijkswaterstaat)

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Alexander Molendijk

Bron: Rijkswaterstaat