Verlichting in wegdek geleidt automobilist op A50

Den Haag – Rijkswaterstaat houdt vanaf begin oktober 2004 een proef met dynamische rijstrookmarkering op de toerit Schaarsbergen op de A50 richting Apeldoorn. De proef duurt tot de zomer van 2005. Het aanbrengen van het systeem start op 13 september. Dynamische rijstrookmarkering is een instrument om de rijbaan flexibel in te delen. Verlichting in het wegdek vervangt de witte markeringsstrepen.
Vanaf knooppunt Waterberg tot Terlet ligt een spitsstrook. Als deze spitsstrook geopend is, moet de dynamische rijstrookmarkering ervoor zorgen dat het verkeer ter hoogte van de spitsstrook op de juiste wijze invoegt op de hoofdrijbaan. De proef is een onderdeel van een pakket maatregelen om het bestaande wegennet beter te benutten. Het gaat bij deze proef vooral om het testen van de reactie van weggebruikers.

De spitsstrook op de A50 is geopend op vrijdagavonden en drukke (feest)dagen van april tot oktober. Zo krijgt de weg op drukke momenten extra ruimte om de doorstroming te bevorderen.
Als de spitsstrook geopend is, zorgt dynamische rijstrookmarkering ervoor dat het verkeer op de juiste wijze invoegt op de snelweg. Dit geleiden van het verkeer gebeurt nu ook al, maar dan met borden, hekken en personele inzet. Tijdens de proef neemt de verlichting in het wegdek die rol over, waardoor snel én veilig de rijbaanindeling veranderd kan worden.

Beter benutten door innovatie
Rijkswaterstaat wil het bestaande wegennet zo optimaal mogelijk benutten. Daartoe worden continu nieuwe ideeën en technieken getest. Dynamische rijstrookmarkering is één van die technieken. De lichtjes in het wegdek maken het mogelijk om via een druk op de knop een streep aan- of uit te schakelen. Ook kan een doorgetrokken streep omgeschakeld worden in een onderbroken streep.
Bij een eerder gehouden proef op de A44 werd vooral gekeken naar duurzaamheid en technische aspecten. Bij déze proef gaat het om de vraag hoe de weggebruiker reageert op het systeem. Een zelfde soort proef vindt vanaf november plaats op de rondweg A2 Den Bosch bij de aansluiting Rosmalen.

Beperkte hinder voor het verkeer
Vanaf 13 september wordt gedurende drie weken gewerkt aan het aanbrengen van het systeem bij de oprit Schaarsbergen. Hierbij ontstaat enige verkeershinder. Het kan gaan om een snelheidsbeperking bij de oprit, of een tijdelijke omleiding. Maatregelen worden duidelijk met borden aangegeven, en hebben geen grote vertraging tot gevolg.

Evaluatie na de proef
De proef start begin oktober en duurt tot de zomer van 2005. Daarna volgt een uitgebreide evaluatie van de proef. Naar aanleiding daarvan wordt besloten over verdere toepassing van dit soort systemen in de toekomst.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Wegen naar de Toekomst (WnT)

Verlichting in wegdek geleidt automobilist op A50 | Infrasite

Verlichting in wegdek geleidt automobilist op A50

Den Haag – Rijkswaterstaat houdt vanaf begin oktober 2004 een proef met dynamische rijstrookmarkering op de toerit Schaarsbergen op de A50 richting Apeldoorn. De proef duurt tot de zomer van 2005. Het aanbrengen van het systeem start op 13 september. Dynamische rijstrookmarkering is een instrument om de rijbaan flexibel in te delen. Verlichting in het wegdek vervangt de witte markeringsstrepen.
Vanaf knooppunt Waterberg tot Terlet ligt een spitsstrook. Als deze spitsstrook geopend is, moet de dynamische rijstrookmarkering ervoor zorgen dat het verkeer ter hoogte van de spitsstrook op de juiste wijze invoegt op de hoofdrijbaan. De proef is een onderdeel van een pakket maatregelen om het bestaande wegennet beter te benutten. Het gaat bij deze proef vooral om het testen van de reactie van weggebruikers.

De spitsstrook op de A50 is geopend op vrijdagavonden en drukke (feest)dagen van april tot oktober. Zo krijgt de weg op drukke momenten extra ruimte om de doorstroming te bevorderen.
Als de spitsstrook geopend is, zorgt dynamische rijstrookmarkering ervoor dat het verkeer op de juiste wijze invoegt op de snelweg. Dit geleiden van het verkeer gebeurt nu ook al, maar dan met borden, hekken en personele inzet. Tijdens de proef neemt de verlichting in het wegdek die rol over, waardoor snel én veilig de rijbaanindeling veranderd kan worden.

Beter benutten door innovatie
Rijkswaterstaat wil het bestaande wegennet zo optimaal mogelijk benutten. Daartoe worden continu nieuwe ideeën en technieken getest. Dynamische rijstrookmarkering is één van die technieken. De lichtjes in het wegdek maken het mogelijk om via een druk op de knop een streep aan- of uit te schakelen. Ook kan een doorgetrokken streep omgeschakeld worden in een onderbroken streep.
Bij een eerder gehouden proef op de A44 werd vooral gekeken naar duurzaamheid en technische aspecten. Bij déze proef gaat het om de vraag hoe de weggebruiker reageert op het systeem. Een zelfde soort proef vindt vanaf november plaats op de rondweg A2 Den Bosch bij de aansluiting Rosmalen.

Beperkte hinder voor het verkeer
Vanaf 13 september wordt gedurende drie weken gewerkt aan het aanbrengen van het systeem bij de oprit Schaarsbergen. Hierbij ontstaat enige verkeershinder. Het kan gaan om een snelheidsbeperking bij de oprit, of een tijdelijke omleiding. Maatregelen worden duidelijk met borden aangegeven, en hebben geen grote vertraging tot gevolg.

Evaluatie na de proef
De proef start begin oktober en duurt tot de zomer van 2005. Daarna volgt een uitgebreide evaluatie van de proef. Naar aanleiding daarvan wordt besloten over verdere toepassing van dit soort systemen in de toekomst.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Wegen naar de Toekomst (WnT)