NS wil contracten vier onrendabele lijnen aanpassen

Utrecht – NS wil graag reizigers vervoeren, maar kan dit niet tegen elke prijs. Om te kunnen blijven investeren in de dienstverlening en de continuïteit van het spoorbedrijf is voldoende rendement een noodzakelijke voorwaarde. Bovendien is duidelijkheid over de verliesgevende contractsectorlijnen gewenst. Daarom heeft NS vandaag aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat laten weten de contractvoorwaarden van vier lijnen te willen aanpassen om exploitatie voort te kunnen zetten. Het gaat om de volgende lijnen: Dordrecht-Geldermalsen, Arnhem –Tiel, de Hofpleinlijn en de Zoetermeerstadslijn.

Contractsector
De contractsector bestaat uit onrendabele lijnen waarop NS sinds 1998 in opdracht van de overheid tegen een jaarlijkse vergoeding treindiensten aanbiedt. Voorzien was dat de oorspronkelijk 33 lijnen uiterlijk in 2003 door de regionale overheden zouden zijn aanbesteed. Momenteel is dit voor 21 lijnen nog steeds niet het geval en zijn de contracten voor deze lijnen, die wederzijds kunnen worden opgezegd, jaarlijks stilzwijgend verlengd. NS heeft aangegeven ondanks de bijdrage van het ministerie van Verkeer & Waterstaat verlies te maken op de contractsector. De afgelopen maanden hebben NS en het ministerie gezamenlijk de vervoerskundige en financiële aspecten van de contractsectorlijnen in kaart gebracht. Nu dit onderzoek is afgerond dient er snel duidelijkheid over de toekomst van de contractsector te komen.

Voor de vier genoemde lijnen had NS al in december 2003 de voorwaarden willen veranderen, maar is met het ministerie overeengekomen om eerst het onderzoek af te wachten. Daarin is bevestigd dat voor de betrokken vier lijnen onder de huidige voorwaarden geen rendabele exploitatie mogelijk is.

Zoetermeerstadslijn en Hofpleinlijn
De twee contractsectorlijnen in de Randstad zijn verliesgevend en worden waarschijnlijk onderhands gegund aan lokale vervoerbedrijven. Dit betekent dat zij de exploitatie van deze lijnen medio 2006 zullen overnemen. Tot die periode wil NS in ieder geval een rol spelen in het vervoer in deze stadsgewesten, maar dan wel tegen een acceptabele vergoeding. Na deze periode wil NS overigens ook graag een rol spelen, maar dan moet wel de onderhandse gunning van tafel.

Arnhem – Tiel en Geldermalsen – Dordrecht
Deze twee lijnen zijn zeer verliesgevend, NS wil hier een hogere vergoeding voor hebben. Mocht de vergoeding gelijk blijven dan stelt NS voor om op de lijn Geldermalsen – Dordrecht de treindienst te beperken tot het traject Gorinchem – Dordrecht.

Personeel
Met elk van de vier contractlijnen die NS wil opzeggen zijn tientallen banen gemoeid. Mocht V&W de contractafspraken niet willen aanpassen dan gelden voor machinisten, conducteurs, medewerkers mobiele controle en treinsurveillanten, de gemaakte afspraken over werkzekerheid en flexibele inzet.

Over de toekomst van de overige 17 contractsectorlijnen zal in de komende maanden een beslissing worden genomen, waarbij onverminderd als uitgangspunt geldt, dat NS reizigers per trein wil vervoeren, maar graag onder acceptabele voorwaarden.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Nederlandse Spoorwegen

NS wil contracten vier onrendabele lijnen aanpassen | Infrasite

NS wil contracten vier onrendabele lijnen aanpassen

Utrecht – NS wil graag reizigers vervoeren, maar kan dit niet tegen elke prijs. Om te kunnen blijven investeren in de dienstverlening en de continuïteit van het spoorbedrijf is voldoende rendement een noodzakelijke voorwaarde. Bovendien is duidelijkheid over de verliesgevende contractsectorlijnen gewenst. Daarom heeft NS vandaag aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat laten weten de contractvoorwaarden van vier lijnen te willen aanpassen om exploitatie voort te kunnen zetten. Het gaat om de volgende lijnen: Dordrecht-Geldermalsen, Arnhem –Tiel, de Hofpleinlijn en de Zoetermeerstadslijn.

Contractsector
De contractsector bestaat uit onrendabele lijnen waarop NS sinds 1998 in opdracht van de overheid tegen een jaarlijkse vergoeding treindiensten aanbiedt. Voorzien was dat de oorspronkelijk 33 lijnen uiterlijk in 2003 door de regionale overheden zouden zijn aanbesteed. Momenteel is dit voor 21 lijnen nog steeds niet het geval en zijn de contracten voor deze lijnen, die wederzijds kunnen worden opgezegd, jaarlijks stilzwijgend verlengd. NS heeft aangegeven ondanks de bijdrage van het ministerie van Verkeer & Waterstaat verlies te maken op de contractsector. De afgelopen maanden hebben NS en het ministerie gezamenlijk de vervoerskundige en financiële aspecten van de contractsectorlijnen in kaart gebracht. Nu dit onderzoek is afgerond dient er snel duidelijkheid over de toekomst van de contractsector te komen.

Voor de vier genoemde lijnen had NS al in december 2003 de voorwaarden willen veranderen, maar is met het ministerie overeengekomen om eerst het onderzoek af te wachten. Daarin is bevestigd dat voor de betrokken vier lijnen onder de huidige voorwaarden geen rendabele exploitatie mogelijk is.

Zoetermeerstadslijn en Hofpleinlijn
De twee contractsectorlijnen in de Randstad zijn verliesgevend en worden waarschijnlijk onderhands gegund aan lokale vervoerbedrijven. Dit betekent dat zij de exploitatie van deze lijnen medio 2006 zullen overnemen. Tot die periode wil NS in ieder geval een rol spelen in het vervoer in deze stadsgewesten, maar dan wel tegen een acceptabele vergoeding. Na deze periode wil NS overigens ook graag een rol spelen, maar dan moet wel de onderhandse gunning van tafel.

Arnhem – Tiel en Geldermalsen – Dordrecht
Deze twee lijnen zijn zeer verliesgevend, NS wil hier een hogere vergoeding voor hebben. Mocht de vergoeding gelijk blijven dan stelt NS voor om op de lijn Geldermalsen – Dordrecht de treindienst te beperken tot het traject Gorinchem – Dordrecht.

Personeel
Met elk van de vier contractlijnen die NS wil opzeggen zijn tientallen banen gemoeid. Mocht V&W de contractafspraken niet willen aanpassen dan gelden voor machinisten, conducteurs, medewerkers mobiele controle en treinsurveillanten, de gemaakte afspraken over werkzekerheid en flexibele inzet.

Over de toekomst van de overige 17 contractsectorlijnen zal in de komende maanden een beslissing worden genomen, waarbij onverminderd als uitgangspunt geldt, dat NS reizigers per trein wil vervoeren, maar graag onder acceptabele voorwaarden.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Nederlandse Spoorwegen