brug itteren wikimedia
Rijkswaterstaat weigert bouw

Maastricht wil brug over Julianakanaal afdwingen

Brug Itteren. Jan Klupper via Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Maastricht vindt het onaanvaardbaar dat Rijkswaterstaat een eerdere overeenkomst over de bouw van een nieuwe brug over het Julianakanaal niet nakomt. De huidige brug is 85 jaar oud en dringend aan vervanging toe. Gezien de fors gestegen kosten en  stikstofproblemen ziet Rijkswaterstaat af van nieuwbouw. De dienst wil de oude brug hooguit renoveren. Daarmee gaat wethouder John Aarts (VVD) van Maastricht niet akkoord, blijkt uit een brief van de wethouder aan de gemeenteraad.

De brug is de belangrijkste verbinding van Itteren met de buitenwereld. De oude staat van het kunstwerk veroorzaakt al jaren overlast bij inwoners van het dorp. Rijkswaterstaat en de provincie Limburg sloten in 2020 een overeenkomst om de brug te vervangen met een nieuwe verkeersbrug. Het probleem is dat de bouw- en materieelkosten sindsdien zijn gestegen. In een brief aan de gemeente spreekt Rijkswaterstaat van een verdubbeling (13,2 miljoen naar 25,8 miljoen euro).

Daarbovenop komen kosten voor het verleggen van gasleidingen. Tijdens de voorbereiding van de bouw in 2021 bleek aanvullend onderzoek nodig naar twee hogedrukleidingen die onderdeel uitmaken van de brug. Rijkswaterstaat waarschuwde voor een vertraging. “De uitkomst van het onderzoek heeft mogelijk ook effect op het ontwerp van de nieuwe brug, het daarmee samenhangende wegontwerp en het aanbestedingsproces.”

Het budget dat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat beschikbaar maakte voor de bouw is inmiddels niet meer genoeg. Rijkswaterstaat ziet af van het plan, maar daar is de gemeente het niet mee eens. Maastricht gaat bekijken of de in 2020 gesloten overeenkomst juridisch af te dwingen is. De gemeenteraad stuurde afgelopen week een brandbrief over de brug aan verantwoordelijk minister Mark Harbers van Infrastructuur & Waterstaat (I&W). Naar aanleiding van die brief hebben de Kamerleden Harmen Krul (CDA) en Habtamu de Hoop (PvdA) vragen gesteld aan de minister.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Maastricht wil brug over Julianakanaal afdwingen | Infrasite
brug itteren wikimedia
Rijkswaterstaat weigert bouw

Maastricht wil brug over Julianakanaal afdwingen

Brug Itteren. Jan Klupper via Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Maastricht vindt het onaanvaardbaar dat Rijkswaterstaat een eerdere overeenkomst over de bouw van een nieuwe brug over het Julianakanaal niet nakomt. De huidige brug is 85 jaar oud en dringend aan vervanging toe. Gezien de fors gestegen kosten en  stikstofproblemen ziet Rijkswaterstaat af van nieuwbouw. De dienst wil de oude brug hooguit renoveren. Daarmee gaat wethouder John Aarts (VVD) van Maastricht niet akkoord, blijkt uit een brief van de wethouder aan de gemeenteraad.

De brug is de belangrijkste verbinding van Itteren met de buitenwereld. De oude staat van het kunstwerk veroorzaakt al jaren overlast bij inwoners van het dorp. Rijkswaterstaat en de provincie Limburg sloten in 2020 een overeenkomst om de brug te vervangen met een nieuwe verkeersbrug. Het probleem is dat de bouw- en materieelkosten sindsdien zijn gestegen. In een brief aan de gemeente spreekt Rijkswaterstaat van een verdubbeling (13,2 miljoen naar 25,8 miljoen euro).

Daarbovenop komen kosten voor het verleggen van gasleidingen. Tijdens de voorbereiding van de bouw in 2021 bleek aanvullend onderzoek nodig naar twee hogedrukleidingen die onderdeel uitmaken van de brug. Rijkswaterstaat waarschuwde voor een vertraging. “De uitkomst van het onderzoek heeft mogelijk ook effect op het ontwerp van de nieuwe brug, het daarmee samenhangende wegontwerp en het aanbestedingsproces.”

Het budget dat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat beschikbaar maakte voor de bouw is inmiddels niet meer genoeg. Rijkswaterstaat ziet af van het plan, maar daar is de gemeente het niet mee eens. Maastricht gaat bekijken of de in 2020 gesloten overeenkomst juridisch af te dwingen is. De gemeenteraad stuurde afgelopen week een brandbrief over de brug aan verantwoordelijk minister Mark Harbers van Infrastructuur & Waterstaat (I&W). Naar aanleiding van die brief hebben de Kamerleden Harmen Krul (CDA) en Habtamu de Hoop (PvdA) vragen gesteld aan de minister.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.