Cruquiusbrug. Foto: provincie Noord-Holland

Raad van State verwerpt bezwaar tegen inpassingsplan Cruquiusbrug

De bezwaren tegen het inpassingplan van de Noord-Hollandse Cruquiusbrug zijn door de Raad van State verworpen. Daarmee is het plan definitief en dat is goed nieuws voor de provincie, die in de brug een voorbeeldproject ziet op het gebied van duurzaamheid.

De verbinding tussen Heemstede en Hoofddorp bestaat uit een oostelijke en een westelijke brug. Die eerste wordt vervangen en verbreed; aan de andere vindt groot onderhoud plaats. Daarvoor werd in april vorig jaar een Provinciaal Inpassingsplan ingediend. Op de tweede, iets aangepaste versie kwamen bezwaren waar de Raad van State zich over moest buigen.

Olifantenpaadje bij voetgangerstunnel

Omwonenden die zich hebben verenigd in het Buurtcomité Nova (BCN) hadden specifiek moeite met de situatie bij de toegang tot de voetgangerstunnel aan de kant van Heemstede. Bij die onderdoorgang aan de voet van de brug loopt nu een ‘olifantenpaadje’ door een onverhard stuk waarmee voetgangers iets van de route afsteken. Het plan is om dat paadje te verleggen, verlengen en verharden. En het talud moet dan worden verbreed

BCN ziet in het plan te weinig ruimte voor een ruime en veilige hellingbaan naar de toegang tot de tunnel. Maar de Raad van State oordeelt dat de provincie haar huiswerk goed heeft gedaan en ziet geen reden om het beroep van de BCN gegrond te verklaren.

Brug als groen vlaggenschip

En dat is voor de provincie een mooie uitkomst, want door het besluit van de Raad van State is het inpassingsplan onherroepelijk geworden. Dat is van belang omdat met het aanpakken van de Cruquiusbrug een goed voorbeeld voor soortgelijke projecten moet worden neergezet. Zo wordt het de eerste brug in Nederland waarbij het principe Industrieel, Flexibel en Demontabel (IFD) wordt toegepast. Daarnaast moet de brug een soort groen vlaggenschip worden. Deze wordt energieneutraal, circulair en zo onderhoudsarm mogelijk gerealiseerd. Het werk zal worden uitgevoerd door de aannemerscombinatie Van Hattum en Blankevoort / Hollandia Infra.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.

Raad van State verwerpt bezwaar tegen inpassingsplan Cruquiusbrug | Infrasite
Cruquiusbrug. Foto: provincie Noord-Holland

Raad van State verwerpt bezwaar tegen inpassingsplan Cruquiusbrug

De bezwaren tegen het inpassingplan van de Noord-Hollandse Cruquiusbrug zijn door de Raad van State verworpen. Daarmee is het plan definitief en dat is goed nieuws voor de provincie, die in de brug een voorbeeldproject ziet op het gebied van duurzaamheid.

De verbinding tussen Heemstede en Hoofddorp bestaat uit een oostelijke en een westelijke brug. Die eerste wordt vervangen en verbreed; aan de andere vindt groot onderhoud plaats. Daarvoor werd in april vorig jaar een Provinciaal Inpassingsplan ingediend. Op de tweede, iets aangepaste versie kwamen bezwaren waar de Raad van State zich over moest buigen.

Olifantenpaadje bij voetgangerstunnel

Omwonenden die zich hebben verenigd in het Buurtcomité Nova (BCN) hadden specifiek moeite met de situatie bij de toegang tot de voetgangerstunnel aan de kant van Heemstede. Bij die onderdoorgang aan de voet van de brug loopt nu een ‘olifantenpaadje’ door een onverhard stuk waarmee voetgangers iets van de route afsteken. Het plan is om dat paadje te verleggen, verlengen en verharden. En het talud moet dan worden verbreed

BCN ziet in het plan te weinig ruimte voor een ruime en veilige hellingbaan naar de toegang tot de tunnel. Maar de Raad van State oordeelt dat de provincie haar huiswerk goed heeft gedaan en ziet geen reden om het beroep van de BCN gegrond te verklaren.

Brug als groen vlaggenschip

En dat is voor de provincie een mooie uitkomst, want door het besluit van de Raad van State is het inpassingsplan onherroepelijk geworden. Dat is van belang omdat met het aanpakken van de Cruquiusbrug een goed voorbeeld voor soortgelijke projecten moet worden neergezet. Zo wordt het de eerste brug in Nederland waarbij het principe Industrieel, Flexibel en Demontabel (IFD) wordt toegepast. Daarnaast moet de brug een soort groen vlaggenschip worden. Deze wordt energieneutraal, circulair en zo onderhoudsarm mogelijk gerealiseerd. Het werk zal worden uitgevoerd door de aannemerscombinatie Van Hattum en Blankevoort / Hollandia Infra.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.