De route naar zero emission

drive line systems
Een graafmachine met een retrofit emissiesysteem.

Emissie-eisen worden steeds strenger en ook opdrachtgevers worden steeds veeleisender als het gaat om de duurzaamheid van bouw- en infraprojecten. Wat zijn de opties op de route naar de emissieloze bouwplaats? Het bedrijf Drive Line Systems vertelt erover in dit artikel.

De schoonste optie is natuurlijk het inzetten van emissieloos materieel. Hierbij wordt vaak gekozen voor elektrisch aangedreven machines. Voor zware machines is dit echter niet altijd een optie. Daarnaast brengt het inzetten van elektrisch materieel nog een uitdaging met zich mee: het verkrijgen van voldoende laadcapaciteit op de bouwplaats. Voor beide problemen bieden waterstofbrandstofcellen een goede oplossing.

De (diesel)aandrijflijn van een machine kan worden omgebouwd naar een waterstofelektrische aandrijflijn. Hierbij wordt de brandstofcel, in combinatie met een accupakket, ingezet als energievoorziening voor de elektromotor.

Traditioneel wordt op de bouwplaats vaak gebruik gemaakt van een dieselaggregaat voor (extra) energievoorziening. Waterstofaggregaten bieden een emissieloos alternatief voor het opladen van elektrisch materieel. In combinatie met een accupakket levert een brandstofcel energie die gebruikt kan worden voor het (DC-snel)laden van elektrisch materieel.

Bij Drive Line Systems (DLS) gebruiken we voor beide opties Toyota Fuel Cell Modules. Deze brandstofcellen hebben een hoge kwaliteit en maken gebruik van een bewezen en betrouwbare techniek. Het zijn compacte systemen met hoge vermogensdichtheid die door hun modulaire opbouw eenvoudig te integreren zijn.

Near zero oplossing

Emissieloze varianten zijn nog niet voor alle soorten machines beschikbaar. Ombouwen van dieselmaterieel biedt hiervoor een oplossing, maar net als de aanschaf van emissieloze machines is dit een relatief dure optie die niet in ieder budget past. Daarnaast leidt het vervangen van nog niet volledig afgeschreven materieel tot hoge en onverwachte (afschrijvings)kosten.

Om toch schoner te werken kan gekeken worden naar near zero, ofwel emissiebeperkende, oplossingen, zoals retrofit emissietechnologie. Hiermee kunnen roet- en stikstofemissies van machines aanzienlijk gereduceerd worden. Er zijn hiervoor verschillende opties.

  • Retrofit roetfilter

Een roetfilter filtert de roetdeeltjes uit de uitlaatgassen en slaat deze in het filter op. Hiermee wordt de uitstoot van roet met meer dan 99% verminderd. Werkgevers zijn volgens de Arbeidsomstandighedenwet verplicht om werknemers en andere personen in de omgeving van hun dieselmaterieel te beschermen tegen kankerverwekkende stoffen. De Arbeidsinspectie gaat strenger controleren of dit gebeurt en hier ook op handhaven.

DLS levert retrofit roetfilters van HJS Emission Technology. Deze roetfilters hebben een filterefficiency van meer dan 99% en zijn opgenomen op de ‘VERT certified Filter List’ (zoals vereist door de Nederlandse Arbeidsinspectie). De filters zijn eenvoudig te installeren, hebben een grote opslagcapaciteit, zijn makkelijk schoon te maken met water en zijn herbruikbaar.

  • SCR-retrofit

In het SCR-systeem wordt ureum (AdBlue) ingespoten, dat zich vermengt met de uitlaatgassen. In de SCR-katalysator wordt NOx (stikstofoxiden) middels een chemisch proces omgezet in niet-schadelijke stoffen. Stikstofemissies worden hierdoor met meer dan 95% gereduceerd.

  • SCRT-retrofit

Bij een SCRT-retrofit wordt een combinatie van een roetfilter en NOx-katalysator gemonteerd voor de reductie van zowel roet- als stikstofemissies.

Bovengenoemde systemen worden machine-specifiek samengesteld en opgebouwd. Met een eigen regeleenheid en sensoren werkt het systeem zonder de bestaande motorprestaties te beïnvloeden. Ga voor meer informatie naar www.dlsbv.nl.

Dag van de Infra

Ronald Gideonse, sales engineer bij Drive Line Systems, is een van de sprekers op de Dag van de Infra, een congres voor de wegenbouw op 22 mei in het stadion van Sparta in Rotterdam. Daar vertelt hij verder over de manieren waarop bouw- en infrabedrijven de uitstoot van hun materieel kunnen verminderen.

Lees ook:

Auteur: Redactie

De route naar zero emission | Infrasite

De route naar zero emission

drive line systems
Een graafmachine met een retrofit emissiesysteem.

Emissie-eisen worden steeds strenger en ook opdrachtgevers worden steeds veeleisender als het gaat om de duurzaamheid van bouw- en infraprojecten. Wat zijn de opties op de route naar de emissieloze bouwplaats? Het bedrijf Drive Line Systems vertelt erover in dit artikel.

De schoonste optie is natuurlijk het inzetten van emissieloos materieel. Hierbij wordt vaak gekozen voor elektrisch aangedreven machines. Voor zware machines is dit echter niet altijd een optie. Daarnaast brengt het inzetten van elektrisch materieel nog een uitdaging met zich mee: het verkrijgen van voldoende laadcapaciteit op de bouwplaats. Voor beide problemen bieden waterstofbrandstofcellen een goede oplossing.

De (diesel)aandrijflijn van een machine kan worden omgebouwd naar een waterstofelektrische aandrijflijn. Hierbij wordt de brandstofcel, in combinatie met een accupakket, ingezet als energievoorziening voor de elektromotor.

Traditioneel wordt op de bouwplaats vaak gebruik gemaakt van een dieselaggregaat voor (extra) energievoorziening. Waterstofaggregaten bieden een emissieloos alternatief voor het opladen van elektrisch materieel. In combinatie met een accupakket levert een brandstofcel energie die gebruikt kan worden voor het (DC-snel)laden van elektrisch materieel.

Bij Drive Line Systems (DLS) gebruiken we voor beide opties Toyota Fuel Cell Modules. Deze brandstofcellen hebben een hoge kwaliteit en maken gebruik van een bewezen en betrouwbare techniek. Het zijn compacte systemen met hoge vermogensdichtheid die door hun modulaire opbouw eenvoudig te integreren zijn.

Near zero oplossing

Emissieloze varianten zijn nog niet voor alle soorten machines beschikbaar. Ombouwen van dieselmaterieel biedt hiervoor een oplossing, maar net als de aanschaf van emissieloze machines is dit een relatief dure optie die niet in ieder budget past. Daarnaast leidt het vervangen van nog niet volledig afgeschreven materieel tot hoge en onverwachte (afschrijvings)kosten.

Om toch schoner te werken kan gekeken worden naar near zero, ofwel emissiebeperkende, oplossingen, zoals retrofit emissietechnologie. Hiermee kunnen roet- en stikstofemissies van machines aanzienlijk gereduceerd worden. Er zijn hiervoor verschillende opties.

  • Retrofit roetfilter

Een roetfilter filtert de roetdeeltjes uit de uitlaatgassen en slaat deze in het filter op. Hiermee wordt de uitstoot van roet met meer dan 99% verminderd. Werkgevers zijn volgens de Arbeidsomstandighedenwet verplicht om werknemers en andere personen in de omgeving van hun dieselmaterieel te beschermen tegen kankerverwekkende stoffen. De Arbeidsinspectie gaat strenger controleren of dit gebeurt en hier ook op handhaven.

DLS levert retrofit roetfilters van HJS Emission Technology. Deze roetfilters hebben een filterefficiency van meer dan 99% en zijn opgenomen op de ‘VERT certified Filter List’ (zoals vereist door de Nederlandse Arbeidsinspectie). De filters zijn eenvoudig te installeren, hebben een grote opslagcapaciteit, zijn makkelijk schoon te maken met water en zijn herbruikbaar.

  • SCR-retrofit

In het SCR-systeem wordt ureum (AdBlue) ingespoten, dat zich vermengt met de uitlaatgassen. In de SCR-katalysator wordt NOx (stikstofoxiden) middels een chemisch proces omgezet in niet-schadelijke stoffen. Stikstofemissies worden hierdoor met meer dan 95% gereduceerd.

  • SCRT-retrofit

Bij een SCRT-retrofit wordt een combinatie van een roetfilter en NOx-katalysator gemonteerd voor de reductie van zowel roet- als stikstofemissies.

Bovengenoemde systemen worden machine-specifiek samengesteld en opgebouwd. Met een eigen regeleenheid en sensoren werkt het systeem zonder de bestaande motorprestaties te beïnvloeden. Ga voor meer informatie naar www.dlsbv.nl.

Dag van de Infra

Ronald Gideonse, sales engineer bij Drive Line Systems, is een van de sprekers op de Dag van de Infra, een congres voor de wegenbouw op 22 mei in het stadion van Sparta in Rotterdam. Daar vertelt hij verder over de manieren waarop bouw- en infrabedrijven de uitstoot van hun materieel kunnen verminderen.

Lees ook:

Auteur: Redactie