Liebherr LR1200 rupshijskraan waterstof 1
200 tons Liebherr

Rupskraan omgebouwd naar waterstof door Reedyk en Adrighem

De Liebherr LR1200-rupshijskraan op waterstof. De machine heeft een hijsvermogen van 200 ton. Reedyk / Van Adrighem

Het kraanverhuurbedrijf Van Adrighem en het machinebouwbedrijf Reedyk hebben een LR1200-rupshijskraan van Liebherr omgebouwd om op waterstof te draaien. De machine wordt op donderdagavond onthuld bij Van Adrighem in Vierpolders.     

Eerder draaide de rupshijskraan op diesel. Nu kan de machine ladingen van maximaal 200 ton hijsen zonder CO2, stikstof en andere fijnstof uit te stoten, zeggen de bedrijven in een persbericht. “In tegenstelling tot fossiele brandstoffen is waterstof volledig emissievrij.”

De omgebouwde kraan bevat geen verbrandingsmotor, maar een brandstofcelsysteem. De benodigde waterstof kan in cilinders geleverd worden op de bouwplaats waar de kraan te werk gaat. “De schaalbare techniek is niet beperkt tot de LR1200 en kan ook geïntegreerd worden in andere zware machines.”

In tegenstelling tot een elektrische kraan heeft de kraan volgens de bouwers geen stroom nodig van het soms overvolle energienet. Voor het ombouwproject werd een subsidie verkregen van de subsidieregeling schoon en emissieloos bouwmaterieel (SSEB).

De kraan in kwestie. Het artikel gaat verder na de foto. © Reedyk / Van Adrighem

Bouwmachines op waterstof

Van Adrighem en Reedyk zijn niet de enige Nederlandse bedrijven met een ongebouwde bouwmachine op waterstof. Wel is het voor zover de bedrijven weten de eerste Liebherr LR1200 van zijn soort.

Onder andere Terberg Techniek en Zepp.solutions onthulde eerder dit jaar twee graafmachines met brandstofcellen voor waterstof. Ook Lars Kool, directeur en oprichter van het machinebouwbedrijf Urban Mobility Systems, heeft naar eigen zeggen meerdere bouwmachines en aggregaten omgebouwd naar waterstof.

Kool ziet de brandstof niet als de heilige graal voor emissieloos bouwen, vertelde hij eerder dit jaar in een interview met het vakblad Bouwmachines.nl. Hoewel waterstof volgens de machinebouwer voordelen voor zwaar materieel dat anders tientallen liters diesel per uur verbruikt, beschouwt Kool accu’s als het betere alternatief voor kleinere machines.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Rupskraan omgebouwd naar waterstof door Reedyk en Adrighem | Infrasite
Liebherr LR1200 rupshijskraan waterstof 1
200 tons Liebherr

Rupskraan omgebouwd naar waterstof door Reedyk en Adrighem

De Liebherr LR1200-rupshijskraan op waterstof. De machine heeft een hijsvermogen van 200 ton. Reedyk / Van Adrighem

Het kraanverhuurbedrijf Van Adrighem en het machinebouwbedrijf Reedyk hebben een LR1200-rupshijskraan van Liebherr omgebouwd om op waterstof te draaien. De machine wordt op donderdagavond onthuld bij Van Adrighem in Vierpolders.     

Eerder draaide de rupshijskraan op diesel. Nu kan de machine ladingen van maximaal 200 ton hijsen zonder CO2, stikstof en andere fijnstof uit te stoten, zeggen de bedrijven in een persbericht. “In tegenstelling tot fossiele brandstoffen is waterstof volledig emissievrij.”

De omgebouwde kraan bevat geen verbrandingsmotor, maar een brandstofcelsysteem. De benodigde waterstof kan in cilinders geleverd worden op de bouwplaats waar de kraan te werk gaat. “De schaalbare techniek is niet beperkt tot de LR1200 en kan ook geïntegreerd worden in andere zware machines.”

In tegenstelling tot een elektrische kraan heeft de kraan volgens de bouwers geen stroom nodig van het soms overvolle energienet. Voor het ombouwproject werd een subsidie verkregen van de subsidieregeling schoon en emissieloos bouwmaterieel (SSEB).

De kraan in kwestie. Het artikel gaat verder na de foto. © Reedyk / Van Adrighem

Bouwmachines op waterstof

Van Adrighem en Reedyk zijn niet de enige Nederlandse bedrijven met een ongebouwde bouwmachine op waterstof. Wel is het voor zover de bedrijven weten de eerste Liebherr LR1200 van zijn soort.

Onder andere Terberg Techniek en Zepp.solutions onthulde eerder dit jaar twee graafmachines met brandstofcellen voor waterstof. Ook Lars Kool, directeur en oprichter van het machinebouwbedrijf Urban Mobility Systems, heeft naar eigen zeggen meerdere bouwmachines en aggregaten omgebouwd naar waterstof.

Kool ziet de brandstof niet als de heilige graal voor emissieloos bouwen, vertelde hij eerder dit jaar in een interview met het vakblad Bouwmachines.nl. Hoewel waterstof volgens de machinebouwer voordelen voor zwaar materieel dat anders tientallen liters diesel per uur verbruikt, beschouwt Kool accu’s als het betere alternatief voor kleinere machines.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.