Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 30-04-2019



Vervanging eerste vizierschuif stuw Hagestein




De vervanging van de zuidelijke vizierschuif van stuw Hagestein is per 29 april 2019 van start gegaan. Dit is de vierde vizierschuif die tijdens de renovatie van het stuwensemble Nederrijn en Lek wordt vernieuwd.

In 2017 gebeurde dat al aan de noordzijde van stuw Amerongen, in 2018 volgden de zuidzijde van stuw Amerongen en de vizierschuif aan de noordzijde van stuw Driel.

Tijdens het renovatieproject van de stuwcomplexen in de Nederrijn en Lek worden in totaal zes vizierschuiven vervangen (twee per complex). De vervanging in Hagestein kent de komende maanden dezelfde aanpak als bij de eerdere vizierschuifwissels. Zo wordt een tijdelijk keermiddel aan de binnenzijde van de vizierschuif geplaatst. Daarmee wordt de waterkerende functie van de stuw tijdens de vervanging in stand gehouden. Het eerder gebruikte tijdelijk keermiddel wordt hiervoor weer ingezet, omdat de maten van alle stuwen hetzelfde zijn.

Vervangen vizierschuif in drie delen
Na plaatsing van het tijdelijk keermiddel, demonteren we de oude vizierschuif en vervolgens tilt een hijskraan deze in drie delen tussen de betonnen constructie uit. Met dezelfde kraan wordt, ook weer in drie delen, een nieuwe vizierschuif geplaatst. Daarna vervangen we de aandrijving van de vizierschuif. Zodra de nieuwe vizierschuif weer functioneert, wordt het tijdelijk keermiddel weggehaald.

Planning vervanging vizierschuif stuw Hagestein
De vervanging van de vizierschuif, inclusief het opbouwen en afbreken van het tijdelijk keermiddel, duurt ongeveer twee maanden. In het najaar volgt, volgens de huidige planning, de vervanging van de noordelijke vizierschuif van stuw Hagestein. Dit wordt een bijzondere vervanging omdat hier geen nieuwe vizierschuif geplaatst wordt maar de gerenoveerde schuif die in 2017 uit stuw Amerongen is verwijderd. Dit omdat stuw Hagestein een rijksmonument is.

Scheepvaart altijd door de sluis
Het stuwkanaal van het stuwcomplex blijft tijdens de vervanging van een vizierschuif volledig gesloten voor alle scheepvaart. Scheepvaartverkeer maakt in deze periode gebruik van de naastgelegen sluis. Dit geldt ook in periodes van hogere waterstanden wanneer de vizierschuiven geopend zijn.

Renoveren voor de toekomst
De totale renovatie van de drie stuwcomplexen bestaat uit het vervangen van technische installaties en beweegbare delen van stuwen en sluizen, het repareren van de betonconstructies in sluizen en stuwen, het geschikt maken van de sluizen voor zwaardere schepen en het schilderen van de complexen. Ook realiseert Rijkswaterstaat in Amerongen een centraal bedieningsgebouw van waaruit het de drie stuwcomplexen, gefaseerd, centraal gaat bedienen.

Met het stuwcomplex te Driel regelt Rijkswaterstaat de afvoer van rivierwater over de Nederrijn en Lek en de IJssel en voorziet zo het IJsselmeer, het grootste zoetwaterbekken van Nederland, van voldoende water. De stuwcomplexen Driel, Amerongen en Hagestein zorgen samen ook voor voldoende waterpeil op de IJssel, Nederrijn en Lek en daarmee voor een vlotte en veilige scheepvaart.

Geschiedenis stuwcomplexen Nederrijn en Lek
Om de Nederrijn en Lek beter bevaarbaar te maken, is in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw een grootscheepse Rijnkanalisatie uitgevoerd. Deze maatregelen droegen ook bij aan een goede (drink)watervoorziening in Midden- en Noord-Nederland. In een tijdbestek van tien jaar zijn de drie stuwcomplexen in gebruik genomen: Hagestein in 1960, Amerongen in 1965 en Driel in 1970.


Deel dit artikel:                   





Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2018 Rijkswaterstaat gepresenteerd
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor schoner water Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verleent opdracht aan Boskalis voor groot onderhoud hoofdwegennet Noord-Holland
Nieuwsbericht
NEN: Verdieping eerste versie NTA IFD-bouw
Nieuwsbericht
Vitence en Way2Web lanceren bijzonder vervoersplatform MaasHub
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Milieudefensie: Oordeel hof stok achter de deur voor gezondere lucht
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
TNO-advies: uitgebreide zwarte doos in zelfrijdende voertuigen
Nieuwsbericht
De bouwbedrijven die meedingen naar de Bewuste Bouwers Zuidas Award 2019
Nieuwsbericht
Bouwkosten Nederland gemiddeld, blijkt uit Arcadis onderzoek
Nieuwsbericht
LeasePlan lanceert autodeel-app 'Tess' voor private leaseklanten
Nieuwsbericht
Brabant investeert in Zuiderwaterlinie
Nieuwsbericht
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
Amsterdam lanceert plan voor schonere lucht
Nieuwsbericht
Campagne 'Hou je aan de snelheidslimiet' van start
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Strooiwagens minder uitgerukt dan voorgaande jaren
Nieuwsbericht
Herziene norm voor kolken gepubliceerd
Nieuwsbericht


[Banners]