Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 30-04-2019



Vervanging eerste vizierschuif stuw Hagestein




De vervanging van de zuidelijke vizierschuif van stuw Hagestein is per 29 april 2019 van start gegaan. Dit is de vierde vizierschuif die tijdens de renovatie van het stuwensemble Nederrijn en Lek wordt vernieuwd.

In 2017 gebeurde dat al aan de noordzijde van stuw Amerongen, in 2018 volgden de zuidzijde van stuw Amerongen en de vizierschuif aan de noordzijde van stuw Driel.

Tijdens het renovatieproject van de stuwcomplexen in de Nederrijn en Lek worden in totaal zes vizierschuiven vervangen (twee per complex). De vervanging in Hagestein kent de komende maanden dezelfde aanpak als bij de eerdere vizierschuifwissels. Zo wordt een tijdelijk keermiddel aan de binnenzijde van de vizierschuif geplaatst. Daarmee wordt de waterkerende functie van de stuw tijdens de vervanging in stand gehouden. Het eerder gebruikte tijdelijk keermiddel wordt hiervoor weer ingezet, omdat de maten van alle stuwen hetzelfde zijn.

Vervangen vizierschuif in drie delen
Na plaatsing van het tijdelijk keermiddel, demonteren we de oude vizierschuif en vervolgens tilt een hijskraan deze in drie delen tussen de betonnen constructie uit. Met dezelfde kraan wordt, ook weer in drie delen, een nieuwe vizierschuif geplaatst. Daarna vervangen we de aandrijving van de vizierschuif. Zodra de nieuwe vizierschuif weer functioneert, wordt het tijdelijk keermiddel weggehaald.

Planning vervanging vizierschuif stuw Hagestein
De vervanging van de vizierschuif, inclusief het opbouwen en afbreken van het tijdelijk keermiddel, duurt ongeveer twee maanden. In het najaar volgt, volgens de huidige planning, de vervanging van de noordelijke vizierschuif van stuw Hagestein. Dit wordt een bijzondere vervanging omdat hier geen nieuwe vizierschuif geplaatst wordt maar de gerenoveerde schuif die in 2017 uit stuw Amerongen is verwijderd. Dit omdat stuw Hagestein een rijksmonument is.

Scheepvaart altijd door de sluis
Het stuwkanaal van het stuwcomplex blijft tijdens de vervanging van een vizierschuif volledig gesloten voor alle scheepvaart. Scheepvaartverkeer maakt in deze periode gebruik van de naastgelegen sluis. Dit geldt ook in periodes van hogere waterstanden wanneer de vizierschuiven geopend zijn.

Renoveren voor de toekomst
De totale renovatie van de drie stuwcomplexen bestaat uit het vervangen van technische installaties en beweegbare delen van stuwen en sluizen, het repareren van de betonconstructies in sluizen en stuwen, het geschikt maken van de sluizen voor zwaardere schepen en het schilderen van de complexen. Ook realiseert Rijkswaterstaat in Amerongen een centraal bedieningsgebouw van waaruit het de drie stuwcomplexen, gefaseerd, centraal gaat bedienen.

Met het stuwcomplex te Driel regelt Rijkswaterstaat de afvoer van rivierwater over de Nederrijn en Lek en de IJssel en voorziet zo het IJsselmeer, het grootste zoetwaterbekken van Nederland, van voldoende water. De stuwcomplexen Driel, Amerongen en Hagestein zorgen samen ook voor voldoende waterpeil op de IJssel, Nederrijn en Lek en daarmee voor een vlotte en veilige scheepvaart.

Geschiedenis stuwcomplexen Nederrijn en Lek
Om de Nederrijn en Lek beter bevaarbaar te maken, is in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw een grootscheepse Rijnkanalisatie uitgevoerd. Deze maatregelen droegen ook bij aan een goede (drink)watervoorziening in Midden- en Noord-Nederland. In een tijdbestek van tien jaar zijn de drie stuwcomplexen in gebruik genomen: Hagestein in 1960, Amerongen in 1965 en Driel in 1970.


Deel dit artikel:                   





A28 krijgt nieuwe LED verlichting voorzien van smart lighting technologie van Luminext
Weblogposting
NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
Nieuwsbericht
Projectplan Waterwet Marken ter inzage
Nieuwsbericht
De virtuele beurs van Pilz: alle innovaties online
Nieuwsbericht
Gezamenlijke oproep AFNL-NOA, Cumela en Onderhoud NL: ook na de bouwvak mogelijkheid tot NOW
Nieuwsbericht
Fugro wint belangrijk contract voor de verbreding van de A9 tussen Holendrecht en Badhoevedorp
Nieuwsbericht
EIB: Sterke afname orderportefeuilles in de burgerlijke- en utiliteitsbouw
Nieuwsbericht
Zo ziet station Zandvoort er nu uit
Nieuwsbericht
Missie geslaagd: snelheidsverlaging snel en veilig doorgevoerd
Nieuwsbericht
Webinar over MIRT-verkenning A15 Papendrecht-Gorinchem
Nieuwsbericht
Coronavirus: overbruggingskrediet gericht op startups en scale-ups vanaf 29 april beschikbaar
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen trapt campagne '#werkenindeinfra' af
Nieuwsbericht
Coronacrisis leidt tot substantiële daling uitstoot in 2020
Nieuwsbericht
Nieuw 'stop tonend sein' voor Kijfhoek
Nieuwsbericht
Equigy-platform biedt Europese consumenten toegang tot de duurzame energiemarkt van morgen
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen neemt maatregelen voor versnelling infraprojecten
Nieuwsbericht
Effectieve samenwerking sociale partijen in de Bouw en Techniek tijdens corona
Nieuwsbericht
CityBarge wint de mobiliteitschallenge!
Nieuwsbericht
'Coronacrisis verandert werksituatie en mobiliteit mogelijk blijvend'
Nieuwsbericht
Totaal interview Infrasite Network met alle halve finalisten van de Mobiliteitschallenge, aangevuld met SOLID, over hun deelname
Artikel
TU Delft spin-off Tiler ontvangt UNIIQ-investering voor doorontwikkeling oplaadtegel e-bikes
Nieuwsbericht
Finalisten mobiliteitschallenge bekend
Weblogposting
EIB: Afname orderportefeuilles bouwnijverheid
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]