Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-06-2018



Provincie Overijssel start aanbesteding Vechtdal Verbinding




Vijf geselecteerde aannemers uitgenodigd voor opwaardering N340, N48, N377

De provincie Overijssel start op 6 juni 2018 met de aanbesteding van de Vechtdal Verbinding, het grootste infrastructurele project van de provincie. Vijf aannemers, die in een eerdere selectiefase aan alle eisen bleken te voldoen, zijn uitgenodigd om de komende maanden een aanbieding uit te werken voor de opwaardering van de N340 van Zwolle naar Ommen, de N48 tot aan de aansluiting Arriërveld en de N377 van Nieuwleusen tot Slagharen.

Bijzondere aanbesteding
Het gaat niet alleen om de grootste infrastructurele aanbesteding van de provincie Overijssel, het is ook een bijzondere. Zo worden de aannemers uitgedaagd om niet alleen de voorgeschreven werkzaamheden uit te voeren, maar ook aan te geven hoeveel extra 'optimalisatiemaatregelen' zij binnen het gestelde plafondbedrag kunnen aanbieden. Dit zijn maatregelen die vanwege het beschikbare budget in een eerdere fase van het project zijn afgevallen, maar wel degelijk meerwaarde hebben voor de veiligheid, leefbaarheid en doorstroming op de Vechtdal Verbinding. Denk bijvoorbeeld aan fietstunnels, rotondes, ecoducten en het verbreden van de parallelwegen. Hoe meer optimalisatiemaatregelen een aannemer aanbiedt, hoe groter de kans dat hij de opdracht krijgt. Ook scoren aannemers extra op de thema's duurzaamheid en het minimaliseren van hinder tijdens de uitvoering.

Planning
De vijf aannemers, BAM Infra, Boskalis Nederland, Strukton Civiel Projecten, KWS Infra en Dura Vermeer Divisie Infra, hebben de hele zomer en een deel van het najaar om te werken aan de beste aanbieding. Dit gebeurt op basis van een UAV-GC (D&C) contract, wat betekent dat er na gunning nog een allerlaatste ontwerpslag gemaakt wordt door de aannemer. Medio oktober zijn de inschrijvingen binnen bij de provincie Overijssel, waarna deze inhoudelijk beoordeeld worden. De definitieve gunning van de opdracht staat gepland in december 2018, waarna de werkzaamheden buiten naar verwachting medio 2019 starten. In 2023 moet het project klaar zijn.

Het project Vechtdal Verbinding
Dagelijks rijden er veel (vracht)auto's vanuit het Oosten van Overijssel via de N377, N340 en N48 naar Zwolle en de A28, en omgekeerd. Deze wegen zijn vooral in de spits erg druk, waardoor de doorstroming vermindert en het verkeer vastloopt. Daarnaast zijn deze wegen niet op een duurzaam veilige manier ingericht. Om het verkeer ook op de langere termijn vlotter en veiliger te laten doorrijden, heeft de provincie Overijssel besloten de N340, N48 en N377 aan te passen.
Zo krijgt de N340 een vernieuwde aansluiting op de A28, komt er een nieuw wegtracé met 2 x 2 rijbanen vanaf die aansluiting tot aan de Ankummerdijk, een viaduct over het spoor en een vernieuwd knooppunt bij Varsen. Ook worden op de bestaande N340 een aantal kruispunten zo ingericht dat ze veiliger zijn en meer verkeer kunnen verwerken. De N48 wordt onder andere voorzien van rotondes en weefvakken. Fietsers kunnen straks veiliger oversteken op de N377 door drie fietsoversteken en Balkbrug krijgt een onderdoorgang voor doorgaand verkeer en een dorpsplein dat noord en zuid weer gaat verbinden.

Meer informatie over het project, waaronder een overzicht van alle (optimalisatie)maatregelen, vindt u op www.overijssel.nl/vechtdalverbinding.



Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Schiphol en Nederlandse bouwbedrijven gaan strategische samenwerking aan
Nieuwsbericht
Kabinet zet in op groenere benzine
Nieuwsbericht
Wereldwijde aanpak weerextremen en gevolgen klimaatverandering hard nodig
Nieuwsbericht
Aan de slag voor meer fietsers in Gelderland
Nieuwsbericht
Van Veldhoven haalt circulaire kopgroep naar Nederland
Nieuwsbericht
Internationaal goederenvervoer binnenvaart neemt af
Nieuwsbericht
Nieuw op Infra Relatiedagen 2019: clustering van beurshallen
Weblogposting








[Banners]