Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-06-2018



Provincie Overijssel start aanbesteding Vechtdal Verbinding




Vijf geselecteerde aannemers uitgenodigd voor opwaardering N340, N48, N377

De provincie Overijssel start op 6 juni 2018 met de aanbesteding van de Vechtdal Verbinding, het grootste infrastructurele project van de provincie. Vijf aannemers, die in een eerdere selectiefase aan alle eisen bleken te voldoen, zijn uitgenodigd om de komende maanden een aanbieding uit te werken voor de opwaardering van de N340 van Zwolle naar Ommen, de N48 tot aan de aansluiting Arriërveld en de N377 van Nieuwleusen tot Slagharen.

Bijzondere aanbesteding
Het gaat niet alleen om de grootste infrastructurele aanbesteding van de provincie Overijssel, het is ook een bijzondere. Zo worden de aannemers uitgedaagd om niet alleen de voorgeschreven werkzaamheden uit te voeren, maar ook aan te geven hoeveel extra 'optimalisatiemaatregelen' zij binnen het gestelde plafondbedrag kunnen aanbieden. Dit zijn maatregelen die vanwege het beschikbare budget in een eerdere fase van het project zijn afgevallen, maar wel degelijk meerwaarde hebben voor de veiligheid, leefbaarheid en doorstroming op de Vechtdal Verbinding. Denk bijvoorbeeld aan fietstunnels, rotondes, ecoducten en het verbreden van de parallelwegen. Hoe meer optimalisatiemaatregelen een aannemer aanbiedt, hoe groter de kans dat hij de opdracht krijgt. Ook scoren aannemers extra op de thema's duurzaamheid en het minimaliseren van hinder tijdens de uitvoering.

Planning
De vijf aannemers, BAM Infra, Boskalis Nederland, Strukton Civiel Projecten, KWS Infra en Dura Vermeer Divisie Infra, hebben de hele zomer en een deel van het najaar om te werken aan de beste aanbieding. Dit gebeurt op basis van een UAV-GC (D&C) contract, wat betekent dat er na gunning nog een allerlaatste ontwerpslag gemaakt wordt door de aannemer. Medio oktober zijn de inschrijvingen binnen bij de provincie Overijssel, waarna deze inhoudelijk beoordeeld worden. De definitieve gunning van de opdracht staat gepland in december 2018, waarna de werkzaamheden buiten naar verwachting medio 2019 starten. In 2023 moet het project klaar zijn.

Het project Vechtdal Verbinding
Dagelijks rijden er veel (vracht)auto's vanuit het Oosten van Overijssel via de N377, N340 en N48 naar Zwolle en de A28, en omgekeerd. Deze wegen zijn vooral in de spits erg druk, waardoor de doorstroming vermindert en het verkeer vastloopt. Daarnaast zijn deze wegen niet op een duurzaam veilige manier ingericht. Om het verkeer ook op de langere termijn vlotter en veiliger te laten doorrijden, heeft de provincie Overijssel besloten de N340, N48 en N377 aan te passen.
Zo krijgt de N340 een vernieuwde aansluiting op de A28, komt er een nieuw wegtracé met 2 x 2 rijbanen vanaf die aansluiting tot aan de Ankummerdijk, een viaduct over het spoor en een vernieuwd knooppunt bij Varsen. Ook worden op de bestaande N340 een aantal kruispunten zo ingericht dat ze veiliger zijn en meer verkeer kunnen verwerken. De N48 wordt onder andere voorzien van rotondes en weefvakken. Fietsers kunnen straks veiliger oversteken op de N377 door drie fietsoversteken en Balkbrug krijgt een onderdoorgang voor doorgaand verkeer en een dorpsplein dat noord en zuid weer gaat verbinden.

Meer informatie over het project, waaronder een overzicht van alle (optimalisatie)maatregelen, vindt u op www.overijssel.nl/vechtdalverbinding.



Deel dit artikel:                   





Het financiële plaatje van een project objectief in kaart brengen
Weblogposting
Wereldwijde steun bij start klimaatcommissie in Ridderzaal
Nieuwsbericht
Aanvoer van bouwgrondstoffen via de Rijn valt droog
Nieuwsbericht
TenneT beëindigt contracten met Heijmans-Europoles
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Orderportefeuilles bouw met twee tiende maand gestegen
Nieuwsbericht
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Klimaatenvelop: 22,5 miljoen voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Hittewerende bekleding voor 5 tunnels
Nieuwsbericht
Nederlandse minister opent ITS Forum 2018
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Initiatief oplossing verkeersveiligheid N35
Nieuwsbericht
Meer deelauto's voor betere bereikbaarheid en schonere lucht
Nieuwsbericht
Rijk, regio en bedrijven: samenwerken aan vervoer van de toekomst
Nieuwsbericht
TenneT en Natuurmonumenten; duurzaam landschap onder hoogspanning
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Extra inzet Rijkswaterstaat op Duitse feestdagen
Nieuwsbericht








[Banners]