Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 11-04-2017



Nieuw ETSC-rapport: Reducing deaths in single vehicle crashes




Een derde van alle verkeersdoden in de EU valt in enkelvoudige ongevallen: ongevallen waarin de bestuurder of berijder van het voertuig en/of de passagiers dodelijk gewond raken, maar waarbij geen andere verkeersdeelnemers betrokken zijn. In de laatste 10 jaar waren er in de EU 100.000 verkeersdoden te betreuren, waarvan de meeste buiten de bebouwde kom. Beginnende bestuurders en motorrijders in de leeftijd van 18-24 jaar lopen het grootste risico op een dodelijk enkelvoudig ongeval; hun risico is tweemaal zo hoog als de leeftijdscategorie 25-49 jaar. Dit zijn enkele van de constateringen in het ETSC PIN Flash Report 32 Reducing deaths in single vehicle collisions waarvan SWOV’s Henk Stipdonk een van de auteurs is.

Een goed wegontwerp en de juiste snelheidlimiet zullen volgens het rapport in verschillende Europese landen een bijdrage leveren aan het verminderen van het aantal verkeersdoden. Dit verklaart ook waarom het aantal verkeersdoden in enkelvoudige ongevallen in Nederland onder het Europese gemiddelde ligt: in Nederland is zoveel mogelijk obstakels langs de kant van de weg verwijderd en is het wegennet van twee naar drie sterren gebracht volgens de internationale EuroRAP veilgheidsstandaard .

In 2011, concludeerde een SWOV dieptestudie dat afleiding met 31% het vaakst een rol speelde bij het gebeuren van enkelvoudige ongevallen. De rol van afleiding werd gevolgd door die van snelheidsovertredingen (27%), alcoholgebruik (19%) en vermoeidheid (17%).

Aanbevelingen
Op Europees niveau doet het rapport de EU de aanbeveling om open en half-open ISA, een automatisch noodremsysteem en een geavanceerde gordelverklikker voor alle zitplaatsen verplicht te stellen voor alle nieuwe auto's.

Voor landelijke overheden doet het rapport de volgende aanbevelingen:
  • Verwijder obstakels van de kant van hoofdwegen buiten de bebouwde kom en snelwegen of plaats vangrails waar dat niet mogelijk is;
  • Doe dieptestudies naar ongevallen met dodelijk of ernstig letsel om maatregelen voo bermverbetering in kaart te brengen;
  • Voer het getrapt rijbewijs in om de hoge risico's van beginnende bestuurders aan te pakken;
  • Verbeter de handhaving van snelheidslimieten buiten de bebouwde kom en op snelwegen, van het gebruik van gordel en helm, van rijden onder invloed en van afleiding van de bestuurder;
  • Plaats vangrails die geschikt zijn voor motoren op plaatsen waar ongevallen met motoren kunnen voorkomen.
Download
Via de website van SWOV kunt u onderstaande rapporten downloaden
Report: Reducing deaths in single vehicle collisions
SWOV-rapport: Bermongevallen: karakteristieken, ongevalsscenario's en mogelijke interventies (R-2011-24)
SWOV Diepteonderzoek



Deel dit artikel:                   





Eerste recyclebaar en biologisch geluidsscherm staat in Beverwijk
Nieuwsbericht
Regio kiest voor toekomstbestendige aanpak N279 Veghel - Asten
Nieuwsbericht
Heijmans rondt verkoop Duitse dochter Oevermann af
Nieuwsbericht
Herstel stuw Grave ligt op schema
Nieuwsbericht
Slimme oplossingen nodig voor leefbaar en bereikbaar Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat treft extra veiligheidsmaatregelen op N36
Nieuwsbericht
Poortjes Utrecht CS dicht, eerst nog voor 3 dagen
Nieuwsbericht
Manifest: Maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit
Nieuwsbericht
Twee nieuwe commissarissen bij Arcadis Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verzamelt data in en rond windparken Borssele
Nieuwsbericht
Kabinet versimpelt efficiënt gebruik ruimte
Nieuwsbericht
Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL
Nieuwsbericht
Reactie NS op handhavingsbesluit I&M
Nieuwsbericht
NS en ProRail deden het in 2016 beter dan in voorgaande jaren
Nieuwsbericht
ILT weert goederenvervoer HSL Logistik van het spoor
Nieuwsbericht
Ondanks optimisme ook zorg om vitaliteit binnensteden
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid februari 2017
Nieuwsbericht
Veel hout bij groen bouwen N18
Nieuwsbericht
A13 blijft drukste rijksweg
Nieuwsbericht
Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek
Weblogposting
A9 niet langer door Badhoevedorp: minister opent nieuwe weg
Nieuwsbericht
Meer zand voor Heemskerk: start kustonderhoud
Nieuwsbericht
Publiekscentrum SHIP zeesluis IJmuiden open voor publiek
Nieuwsbericht








[Banners]