Rijkswaterstaat waarschuwt via navigatie voor ongevallen

Foto: Ivo Ketelaar

Weginspecteurs van Rijkswaterstaat gaan weggebruikers via de navigatie en verkeersapps in hun voertuig waarschuwen voor ongevallen en pechgevallen op de snelweg. Het gaat om een experiment dat de veiligheid van weginspecteurs en weggebruikers moet vergroten. De proef vindt plaats op snelwegen in en rond Flevoland.

Weginspecteurs van Rijkswaterstaat beveiligen met hun bekende gele pick-ups ongevallen en pechgevallen op de snelwegen. Te vaak worden hun voertuigen aangereden. Rijkswaterstaat neemt daarom opnieuw een maatregel om weggebruikers te attenderen op afzettingen.

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu): ‘De veiligheid van weginspecteurs en weggebruikers staat bij Rijkswaterstaat hoog in het vaandel. We streven voortdurend naar verbetering van de veiligheid. Via de navigatie kan Rijkswaterstaat weggebruikers tijdig attenderen op afzettingen.’

Waarschuwingssignaal
Het systeem werkt als volgt: weginspecteurs plaatsen hun voertuig diagonaal op een rijstrook of de vluchtstrook om een ongeval of pechgeval te beveiligen. Vervolgens verzenden ze door een druk op een knop via het mobiele telefoonnetwerk locatiegegevens (GPS-coördinaten). De gegevens worden op het zogenoemde Flister-platform omgezet in verkeersinformatie. Die informatie ontvangen weggebruikers die een afgesloten rijstrook naderen als waarschuwingssignaal op hun navigatiesysteem of via een verkeers-app. Ook kan die via de reguliere verkeersinformatie worden verspreid.

Experiment
Er doen tien weginspecteurs mee aan het experiment, dat in eerste instantie drie maanden gaat duren. Het wordt gehouden op (delen van) de A1, A6, A27, N50 en A28. Na drie maanden wordt bekeken of het daadwerkelijk heeft bijgedragen aan de veiligheid van de weginspecteurs en weggebruikers. Op basis van die bevindingen wordt een besluit genomen over verdere uitrol.

Veiligheid
De afgelopen maanden heeft Rijkswaterstaat tal van maatregelen genomen om met name het negeren van rode kruisen te voorkomen. Weginspecteurs in de regio Rotterdam hebben de bevoegdheid van Buitengewoon Opsporingsambtenaar gekregen om boetes uit te kunnen delen. Ook zijn er extra borden geplaatst. Daarnaast is de politie strenger gaan handhaven. Flister past in deze reeks van maatregelen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat waarschuwt via navigatie voor ongevallen | Infrasite

Rijkswaterstaat waarschuwt via navigatie voor ongevallen

Foto: Ivo Ketelaar

Weginspecteurs van Rijkswaterstaat gaan weggebruikers via de navigatie en verkeersapps in hun voertuig waarschuwen voor ongevallen en pechgevallen op de snelweg. Het gaat om een experiment dat de veiligheid van weginspecteurs en weggebruikers moet vergroten. De proef vindt plaats op snelwegen in en rond Flevoland.

Weginspecteurs van Rijkswaterstaat beveiligen met hun bekende gele pick-ups ongevallen en pechgevallen op de snelwegen. Te vaak worden hun voertuigen aangereden. Rijkswaterstaat neemt daarom opnieuw een maatregel om weggebruikers te attenderen op afzettingen.

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu): ‘De veiligheid van weginspecteurs en weggebruikers staat bij Rijkswaterstaat hoog in het vaandel. We streven voortdurend naar verbetering van de veiligheid. Via de navigatie kan Rijkswaterstaat weggebruikers tijdig attenderen op afzettingen.’

Waarschuwingssignaal
Het systeem werkt als volgt: weginspecteurs plaatsen hun voertuig diagonaal op een rijstrook of de vluchtstrook om een ongeval of pechgeval te beveiligen. Vervolgens verzenden ze door een druk op een knop via het mobiele telefoonnetwerk locatiegegevens (GPS-coördinaten). De gegevens worden op het zogenoemde Flister-platform omgezet in verkeersinformatie. Die informatie ontvangen weggebruikers die een afgesloten rijstrook naderen als waarschuwingssignaal op hun navigatiesysteem of via een verkeers-app. Ook kan die via de reguliere verkeersinformatie worden verspreid.

Experiment
Er doen tien weginspecteurs mee aan het experiment, dat in eerste instantie drie maanden gaat duren. Het wordt gehouden op (delen van) de A1, A6, A27, N50 en A28. Na drie maanden wordt bekeken of het daadwerkelijk heeft bijgedragen aan de veiligheid van de weginspecteurs en weggebruikers. Op basis van die bevindingen wordt een besluit genomen over verdere uitrol.

Veiligheid
De afgelopen maanden heeft Rijkswaterstaat tal van maatregelen genomen om met name het negeren van rode kruisen te voorkomen. Weginspecteurs in de regio Rotterdam hebben de bevoegdheid van Buitengewoon Opsporingsambtenaar gekregen om boetes uit te kunnen delen. Ook zijn er extra borden geplaatst. Daarnaast is de politie strenger gaan handhaven. Flister past in deze reeks van maatregelen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat