Regiotram Utrecht vernieuwt trambaan tussen Utrecht en Nieuwegein

Foto: Ivo Ketelaar

Nieuwe uitvoeringsdienst zet in op kwalitatief hoogwaardig openbaar vervoer

Regiotram Utrecht heeft het sein op groen gezet voor de gunning aan BAM Rail van een complete vervanging van de trambaan tussen Utrecht (vlakbij halte Kanaleneiland-Zuid) en Nieuwegein (remise) tijdens de zomervakantie van 2014. Als verzelfstandigde uitvoeringsdienst staat Regiotram Utrecht dit jaar aan de lat voor meerdere omvangrijke aanbestedingen waarmee de kwaliteit van het openbaar vervoer in en rondom de stad Utrecht op een hoger niveau wordt getild.

Het werk aan de trambaan levert over 1, 2 kilometer lengte een complete vernieuwing op van de spoorbaan, inclusief 9 wissels en de bovenleiding. Omdat het werk plaatsvindt in een complexe stedelijke omgeving heeft Regiotram Utrecht bij de beoordeling van de aanbiedingen criteria gehanteerd, waarbij vooral scherp is gelet op een betrouwbare en reële projectplanning, beperking van overlast als gevolg van de bouwwerkzaamheden en een maximale bereikbaarheid voor verkeer en vervoer. De kwaliteitseisen telden voor 70% mee in de totale beoordeling. Opdracht is om het werk binnen 6 weken af te ronden. De werkzaamheden aan de trambaan vinden plaats van zondag 20 juli tot en met zondag 31 augustus 2014.

Nieuw beveiligingssysteem en wisselstraat

Het werk wordt gecombineerd met de realisatie van een volledig gemoderniseerd beveiligingssysteem. De oude relaiskasten worden vervangen door een digitaal systeem met glasvezelkabels, waarmee de wissels op de nieuwe wisselstraat op een snelle en betrouwbare manier worden aangestuurd.

Het werk aan de trambaan tussen Nieuwegein en Utrecht is de eerste in een rij van omvangrijke light railprojecten die voor 2014 op stapel staan. Regiotram Utrecht werkt samen met de gemeente Utrecht ook aan aanbestedingen van de traminfrastructuur en het nieuwe trammaterieel voor de Uithoflijn. Onder deze naam worden in 2018 over een tracé van acht kilometer dagelijks 45.000 nieuwe reizigers vervoerd. Voor de stalling en het onderhoud van het uitgebreide wagenpark wordt bovendien een nieuwe remise in Nieuwegein gebouwd, dat uiterlijk medio 2017 in bedrijf moet zijn.

Regiotram Utrecht is in 2013 intern verzelfstandigd als een specialistische, uitvoerende dienst binnen het Bestuur Regio Utrecht en in het leven geroepen voor de doorontwikkeling, het beheer en onderhoud van het volledige Utrechtse regionale tramsysteem. Ons werk richt zich op alle voorzieningen op en langs de tramrails, waaronder haltes en route-informatiesystemen maar ook het rijdend materieel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Bestuur Regio Utrecht (BRU)

Regiotram Utrecht vernieuwt trambaan tussen Utrecht en Nieuwegein | Infrasite

Regiotram Utrecht vernieuwt trambaan tussen Utrecht en Nieuwegein

Foto: Ivo Ketelaar

Nieuwe uitvoeringsdienst zet in op kwalitatief hoogwaardig openbaar vervoer

Regiotram Utrecht heeft het sein op groen gezet voor de gunning aan BAM Rail van een complete vervanging van de trambaan tussen Utrecht (vlakbij halte Kanaleneiland-Zuid) en Nieuwegein (remise) tijdens de zomervakantie van 2014. Als verzelfstandigde uitvoeringsdienst staat Regiotram Utrecht dit jaar aan de lat voor meerdere omvangrijke aanbestedingen waarmee de kwaliteit van het openbaar vervoer in en rondom de stad Utrecht op een hoger niveau wordt getild.

Het werk aan de trambaan levert over 1, 2 kilometer lengte een complete vernieuwing op van de spoorbaan, inclusief 9 wissels en de bovenleiding. Omdat het werk plaatsvindt in een complexe stedelijke omgeving heeft Regiotram Utrecht bij de beoordeling van de aanbiedingen criteria gehanteerd, waarbij vooral scherp is gelet op een betrouwbare en reële projectplanning, beperking van overlast als gevolg van de bouwwerkzaamheden en een maximale bereikbaarheid voor verkeer en vervoer. De kwaliteitseisen telden voor 70% mee in de totale beoordeling. Opdracht is om het werk binnen 6 weken af te ronden. De werkzaamheden aan de trambaan vinden plaats van zondag 20 juli tot en met zondag 31 augustus 2014.

Nieuw beveiligingssysteem en wisselstraat

Het werk wordt gecombineerd met de realisatie van een volledig gemoderniseerd beveiligingssysteem. De oude relaiskasten worden vervangen door een digitaal systeem met glasvezelkabels, waarmee de wissels op de nieuwe wisselstraat op een snelle en betrouwbare manier worden aangestuurd.

Het werk aan de trambaan tussen Nieuwegein en Utrecht is de eerste in een rij van omvangrijke light railprojecten die voor 2014 op stapel staan. Regiotram Utrecht werkt samen met de gemeente Utrecht ook aan aanbestedingen van de traminfrastructuur en het nieuwe trammaterieel voor de Uithoflijn. Onder deze naam worden in 2018 over een tracé van acht kilometer dagelijks 45.000 nieuwe reizigers vervoerd. Voor de stalling en het onderhoud van het uitgebreide wagenpark wordt bovendien een nieuwe remise in Nieuwegein gebouwd, dat uiterlijk medio 2017 in bedrijf moet zijn.

Regiotram Utrecht is in 2013 intern verzelfstandigd als een specialistische, uitvoerende dienst binnen het Bestuur Regio Utrecht en in het leven geroepen voor de doorontwikkeling, het beheer en onderhoud van het volledige Utrechtse regionale tramsysteem. Ons werk richt zich op alle voorzieningen op en langs de tramrails, waaronder haltes en route-informatiesystemen maar ook het rijdend materieel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Bestuur Regio Utrecht (BRU)