nachtwerk algemeen

Nachtwerkers, wat vinden jullie? Meer of minder nachtwerk?

Foto: Shutterstock

In de spoor- en infrasector speelt een discussie over nachtwerk. Veiligheidsinstanties en de beheerder ProRail vinden dat het er klaar mee moet zijn, zo lieten ze eerder dit jaar weten. Maar één partij hebben we nog niet of nauwelijks gehoord in dit verhaal: de nachtwerkers zelf. Infrasite wil met name van hen weten hoe ze erin staan. Om de meningen te verzamelen hebben we een vragenlijst gemaakt in samenwerking met onze collega’s van het vakblad SpoorPro.

Het is onveilig, ongezond en soms zelfs illegaal. Dat was de conclusie van marktpartijen in de railinfrabranche op een symposium over nachtwerk in januari. Toch is het voor sommige bedrijven in Nederland niet ongewoon om tot in de late uren aan het spoor en de weg te moeten werken. Wat zijn de gevolgen daarvan? Kan het niet anders? En wie moet die verandering eigenlijk gaan bewerkstelligen?

‘Normaal, want noodzakelijk’

Er zijn veel kanten aan het nachtwerk. Niet alleen de spoor- en infrasector is tot in de late uren actief. Zonder compleet te willen zijn: ook politiemensen, brandweerlieden, ziekenhuispersoneel en beveiligers werken als het donker is, terwijl er tevens in grote fabrieken en in de logistieke sector 24-uursdiensten gedraaid worden.

Van politie, brandweer en ziekenhuis wordt het als ‘normaal, want noodzakelijk’ beschouwd dat er ook ’s nachts wordt gewerkt. De industrie maakt omwille van commerciële motieven haar eigen keuzes en kán dat ook. Wie betaalt, die bepaalt. Maar de spoor- en infrasector werkt welbeschouwd vanuit de staat. Natuurlijk, de aannemers staan op zichzelf en dienen hun eigen broek op te houden, maar zij zijn zéér afhankelijk van ProRail en Rijkswaterstaat. Zij ‘verdelen’ namelijk het werk.

Geluiden uit de sector

Wat bij werkgevers een rol speelt in de discussie is de beroerde arbeidsmarkt. Het is al moeilijk om goede mensen te vinden die in de rail- en infrabranche aan de slag willen, maar het fenomeen ‘nachtwerk’ maakt dat nog moeilijker. De jongste generaties zien het niet zitten om ’s nachts te werken. Sterker nog: zij opteren vaak voor parttime werk en vooral veel vakantiedagen.

En juist vanuit de opdrachtgevers klinkt de roep om te stoppen met nachtwerk het hardst. Zo is ProRail-CEO John Voppen een voorstander van het stoppen met werk in de nachtelijke uren. “Ik zie het als een verantwoordelijkheid voor iedereen in de sector om de stap te zetten naar meer dagwerk”, zei hij op het symposium over nachtwerk, georganiseerd door de stichting railAlert, het kennisplatform met betrekking tot arbeidsveiligheid op en rondom het spoor. “Voor ProRail geldt: we zeggen het niet alleen, maar we gaan het ook doen.” Op hetzelfde symposium gingen het RIVM en de Arbeidsinspectie in op de gezondheids- en veiligheidsrisico’s van werken in de nacht.

Buitendienststellingen, files en de portemonnee

’s Nachts werken in de rail- en infrabranche louter ontstaan om reizigers, over het spoor dan wel de weg, tegemoet te komen. Buitendienststellingen van trajecten, daar zitten treinreizigers niet op te wachten. Omrijden of in de file staan, daaraan hebben automobilisten een broertje dood. Om nog maar te zwijgen over de goederenvervoerders. Buitendienststellingen van (spoor)wegen raakt hen direct in de portemonnee.

Nachtwerkers, wat vinden jullie?

Kortom: het spel is op de wagen. Maar Infrasite en SpoorPro willen weten wat de nachtwerkers er zelf van vinden. Immers, sommige mensen vinden het juist fijn om ’s nachts te werken, om wat voor reden dan ook. En bovendien is er de financiële factor: ’s nachts werken betaalt beter. Het is natuurlijk makkelijk om vanachter een bureau te bepalen of nachtwerk wel of niet goed is en wat de voor- en nadelen zijn, maar de mensen die er écht over kunnen oordelen, dat zijn de ervaringsdeskundigen. En juist van hen willen we graag weten hoe zij in de discussie staan.

We willen nachtwerkers dan ook nadrukkelijk vragen om mee te doen aan de vragenlijst van Infrasite. Het hoeft niet meer dan een minuut in beslag te nemen. Laat weten wat je vindt.

Dag van de Infra

Als er een verschuiving nodig is van nacht- naar dagwerk, is die verschuiving dan ook haalbaar? Experts uit de branche gaan in gesprek over het onderwerp op de Dag van de Infra, een congres van Infrasite op 22 mei in het stadion van Sparta in Rotterdam. Het evenement staat in het teken van de wegenbouw. Naast nachtwerk wordt ingedoken op de problemen en oplossingen rondom de vervangings- en renovatieopgave, emissieloos bouwen, het personeelstekort en het soms stroeve aanbestedingslandschap. Ga naar dagvandeinfra.nl voor het volledige programma en de mogelijkheid om het congres te bezoeken.

Lees meer:

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: SpoorPro.nl

Nachtwerkers, wat vinden jullie? Meer of minder nachtwerk? | Infrasite
nachtwerk algemeen

Nachtwerkers, wat vinden jullie? Meer of minder nachtwerk?

Foto: Shutterstock

In de spoor- en infrasector speelt een discussie over nachtwerk. Veiligheidsinstanties en de beheerder ProRail vinden dat het er klaar mee moet zijn, zo lieten ze eerder dit jaar weten. Maar één partij hebben we nog niet of nauwelijks gehoord in dit verhaal: de nachtwerkers zelf. Infrasite wil met name van hen weten hoe ze erin staan. Om de meningen te verzamelen hebben we een vragenlijst gemaakt in samenwerking met onze collega’s van het vakblad SpoorPro.

Het is onveilig, ongezond en soms zelfs illegaal. Dat was de conclusie van marktpartijen in de railinfrabranche op een symposium over nachtwerk in januari. Toch is het voor sommige bedrijven in Nederland niet ongewoon om tot in de late uren aan het spoor en de weg te moeten werken. Wat zijn de gevolgen daarvan? Kan het niet anders? En wie moet die verandering eigenlijk gaan bewerkstelligen?

‘Normaal, want noodzakelijk’

Er zijn veel kanten aan het nachtwerk. Niet alleen de spoor- en infrasector is tot in de late uren actief. Zonder compleet te willen zijn: ook politiemensen, brandweerlieden, ziekenhuispersoneel en beveiligers werken als het donker is, terwijl er tevens in grote fabrieken en in de logistieke sector 24-uursdiensten gedraaid worden.

Van politie, brandweer en ziekenhuis wordt het als ‘normaal, want noodzakelijk’ beschouwd dat er ook ’s nachts wordt gewerkt. De industrie maakt omwille van commerciële motieven haar eigen keuzes en kán dat ook. Wie betaalt, die bepaalt. Maar de spoor- en infrasector werkt welbeschouwd vanuit de staat. Natuurlijk, de aannemers staan op zichzelf en dienen hun eigen broek op te houden, maar zij zijn zéér afhankelijk van ProRail en Rijkswaterstaat. Zij ‘verdelen’ namelijk het werk.

Geluiden uit de sector

Wat bij werkgevers een rol speelt in de discussie is de beroerde arbeidsmarkt. Het is al moeilijk om goede mensen te vinden die in de rail- en infrabranche aan de slag willen, maar het fenomeen ‘nachtwerk’ maakt dat nog moeilijker. De jongste generaties zien het niet zitten om ’s nachts te werken. Sterker nog: zij opteren vaak voor parttime werk en vooral veel vakantiedagen.

En juist vanuit de opdrachtgevers klinkt de roep om te stoppen met nachtwerk het hardst. Zo is ProRail-CEO John Voppen een voorstander van het stoppen met werk in de nachtelijke uren. “Ik zie het als een verantwoordelijkheid voor iedereen in de sector om de stap te zetten naar meer dagwerk”, zei hij op het symposium over nachtwerk, georganiseerd door de stichting railAlert, het kennisplatform met betrekking tot arbeidsveiligheid op en rondom het spoor. “Voor ProRail geldt: we zeggen het niet alleen, maar we gaan het ook doen.” Op hetzelfde symposium gingen het RIVM en de Arbeidsinspectie in op de gezondheids- en veiligheidsrisico’s van werken in de nacht.

Buitendienststellingen, files en de portemonnee

’s Nachts werken in de rail- en infrabranche louter ontstaan om reizigers, over het spoor dan wel de weg, tegemoet te komen. Buitendienststellingen van trajecten, daar zitten treinreizigers niet op te wachten. Omrijden of in de file staan, daaraan hebben automobilisten een broertje dood. Om nog maar te zwijgen over de goederenvervoerders. Buitendienststellingen van (spoor)wegen raakt hen direct in de portemonnee.

Nachtwerkers, wat vinden jullie?

Kortom: het spel is op de wagen. Maar Infrasite en SpoorPro willen weten wat de nachtwerkers er zelf van vinden. Immers, sommige mensen vinden het juist fijn om ’s nachts te werken, om wat voor reden dan ook. En bovendien is er de financiële factor: ’s nachts werken betaalt beter. Het is natuurlijk makkelijk om vanachter een bureau te bepalen of nachtwerk wel of niet goed is en wat de voor- en nadelen zijn, maar de mensen die er écht over kunnen oordelen, dat zijn de ervaringsdeskundigen. En juist van hen willen we graag weten hoe zij in de discussie staan.

We willen nachtwerkers dan ook nadrukkelijk vragen om mee te doen aan de vragenlijst van Infrasite. Het hoeft niet meer dan een minuut in beslag te nemen. Laat weten wat je vindt.

Dag van de Infra

Als er een verschuiving nodig is van nacht- naar dagwerk, is die verschuiving dan ook haalbaar? Experts uit de branche gaan in gesprek over het onderwerp op de Dag van de Infra, een congres van Infrasite op 22 mei in het stadion van Sparta in Rotterdam. Het evenement staat in het teken van de wegenbouw. Naast nachtwerk wordt ingedoken op de problemen en oplossingen rondom de vervangings- en renovatieopgave, emissieloos bouwen, het personeelstekort en het soms stroeve aanbestedingslandschap. Ga naar dagvandeinfra.nl voor het volledige programma en de mogelijkheid om het congres te bezoeken.

Lees meer:

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: SpoorPro.nl

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van Infrasite.nl.