velsertraverse afsluiting reparatie
Vijzelen

Eerste betonscheuren in Velsertraverse gerepareerd

De onderkant van het viaduct in de Velsertraverse. De blauwe constructies zijn het vijzelsysteem dat voor dit project werd geleverd door aannemer Civiele Technieken deBoer. Rijkswaterstaat

Het zuidelijke wegdek van het viaduct in de Velsertraverse zweeft op dit moment centimeters boven de betonnen draagconstructie. Een vijzelsysteem houdt het wegdek sinds de afgelopen vijf weken omhoog voor reparaties van betonscheuren. In de komende dagen wordt het wegdek centimeter voor centimeter omlaag gebracht, want de scheuren zijn succesvol hersteld, zegt omgevingsmanager Harold Hansen van Rijkswaterstaat tegenover NH Nieuws.

De Velsertraverse, een combinatie van wegen en een viaduct in de N197 bij Velsen-Noord, verbindt de A22 met lokale wegen. In 2020 en 2021 vond Rijkswaterstaat tijdens inspecties scheurvorming in het beton van het viaduct. De beheerder gooide een rijstrook dicht en maakte een plan van aanpak.

Om de betonnen draagconstructie onder het wegdek van het viaduct te kunnen repareren besloot Rijkswaterstaat het wegdek in twee delen (noord en zuid) op te tillen met vijzels. Het werk aan de zuidkant begon vorige maand en is inmiddels zo goed als klaar, bevestigt omgevingsmanager Harold Hansen op dinsdag. Met verloop van de week wordt het wegdek teruggeplaatst.

Laatste stap

Aanstaande donderdag begint Rijkswaterstaat met het optillen van de noordkant, zodat ook hier scheuren kunnen worden gerepareerd. Verloopt alles volgens plan, dan is het werk tegen 29 juli klaar. “Daarna is de rijstrook die eerder werd afgesloten weer bruikbaar”, aldus Hansen. De herstelde Velsertraverse gaat volgens Rijkswaterstaat nog zeker dertig jaar mee.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Eerste betonscheuren in Velsertraverse gerepareerd | Infrasite
velsertraverse afsluiting reparatie
Vijzelen

Eerste betonscheuren in Velsertraverse gerepareerd

De onderkant van het viaduct in de Velsertraverse. De blauwe constructies zijn het vijzelsysteem dat voor dit project werd geleverd door aannemer Civiele Technieken deBoer. Rijkswaterstaat

Het zuidelijke wegdek van het viaduct in de Velsertraverse zweeft op dit moment centimeters boven de betonnen draagconstructie. Een vijzelsysteem houdt het wegdek sinds de afgelopen vijf weken omhoog voor reparaties van betonscheuren. In de komende dagen wordt het wegdek centimeter voor centimeter omlaag gebracht, want de scheuren zijn succesvol hersteld, zegt omgevingsmanager Harold Hansen van Rijkswaterstaat tegenover NH Nieuws.

De Velsertraverse, een combinatie van wegen en een viaduct in de N197 bij Velsen-Noord, verbindt de A22 met lokale wegen. In 2020 en 2021 vond Rijkswaterstaat tijdens inspecties scheurvorming in het beton van het viaduct. De beheerder gooide een rijstrook dicht en maakte een plan van aanpak.

Om de betonnen draagconstructie onder het wegdek van het viaduct te kunnen repareren besloot Rijkswaterstaat het wegdek in twee delen (noord en zuid) op te tillen met vijzels. Het werk aan de zuidkant begon vorige maand en is inmiddels zo goed als klaar, bevestigt omgevingsmanager Harold Hansen op dinsdag. Met verloop van de week wordt het wegdek teruggeplaatst.

Laatste stap

Aanstaande donderdag begint Rijkswaterstaat met het optillen van de noordkant, zodat ook hier scheuren kunnen worden gerepareerd. Verloopt alles volgens plan, dan is het werk tegen 29 juli klaar. “Daarna is de rijstrook die eerder werd afgesloten weer bruikbaar”, aldus Hansen. De herstelde Velsertraverse gaat volgens Rijkswaterstaat nog zeker dertig jaar mee.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.