BAM Infra koude recycling herasfaltering Moerdijk
Koude recycling

BAM asfalteert met nieuwe techniek: ‘95% minder primaire grondstoffen’

Het peloton van materieel op de Oude Heijningseweg in Heijningen, Noord-Brabant. foto via BAM Infra

BAM Infra gebruikt een nieuwe recyclingstechniek voor de herasfaltering van de Oude Heijningseweg in het Brabantse Heijningen. Een peloton van machines freest de oude asfaltverharding, mengt het materiaal en brengt een nieuwe laag aan. Volgens het Bunnikse bouwbedrijf vermindert de techniek het gebruik van primaire grondstoffen met 95 procent.  

De freesmachine die de laag verwijdert is tevens een mengmachine. Het oude materiaal wordt ter plaatse gemixt met schuimbitumen en vulstof, waarna een spreidmachine het nieuwe mengsel aanbrengt, legt BAM Infra in een online update uit. Tot slot wordt het materiaal verdicht met walsen en afgewerkt met een deklaag.

“We hoeven het mengsel bij de productie niet te verhitten, wat bij andere verhardingen wel het geval is”, zegt het Bunnikse bouwbedrijf. De organisatie noemt de techniek ‘koude recycling’, een term die we vorig jaar al voorbij zagen komen toen KWS een weg herasfalteerde in het Friese Ferwert.

Zowel BAM Infra als KWS passen de techniek toe met een treintje van materieel. De freesmachine rijdt aan de voorkant van het peloton, gevolgd door de spreidingsmachine en walsen. De oude asfaltverharding wordt in een bijna vloeiende beweging vervangen.

“Koude recycling gebeurt al vaker in het buitenland”, zegt het Bunnikse bouwbedrijf. “Samen met onze partners Wirtgen en Freesmij halen we de kennis en ervaringen over de techniek naar Nederland. Wij passen het voor het eerst toe in een proefvak op de Oude Heijningseweg in opdracht van de gemeente Moerdijk.”

Houdbaarheid

BAM Infra beweert dat de weg na afloop van het proces een levensduur heeft van twintig jaar. “We gaan samen met de aannemer jaarlijks controles uitvoeren om de kwaliteit in de gaten te houden”, vertelt wegbeheerder Diana Kaasenbrood van de gemeente Moerdijk tegenover Omroep Brabant.

De Oude Heijningseweg ziet relatief weinig verkeer. Dat maakt de locatie geschikt voor de proef. BAM Infra sluit niet uit dat de techniek in de toekomst kan worden toegepast op snelwegen, maar eerst “moeten we nog een paar jaar onderzoek doen”.

Meerdere partijen experimenteren met manieren om de wegenbouw te verduurzamen. Experts uit de branche vertellen over nieuwe en geslaagde projecten op de Dag van de Infra, een congres van Infrasite.nl op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Bezoek de website van het congres voor inschrijvingen en meer informatie. 

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

BAM asfalteert met nieuwe techniek: ‘95% minder primaire grondstoffen’ | Infrasite
BAM Infra koude recycling herasfaltering Moerdijk
Koude recycling

BAM asfalteert met nieuwe techniek: ‘95% minder primaire grondstoffen’

Het peloton van materieel op de Oude Heijningseweg in Heijningen, Noord-Brabant. foto via BAM Infra

BAM Infra gebruikt een nieuwe recyclingstechniek voor de herasfaltering van de Oude Heijningseweg in het Brabantse Heijningen. Een peloton van machines freest de oude asfaltverharding, mengt het materiaal en brengt een nieuwe laag aan. Volgens het Bunnikse bouwbedrijf vermindert de techniek het gebruik van primaire grondstoffen met 95 procent.  

De freesmachine die de laag verwijdert is tevens een mengmachine. Het oude materiaal wordt ter plaatse gemixt met schuimbitumen en vulstof, waarna een spreidmachine het nieuwe mengsel aanbrengt, legt BAM Infra in een online update uit. Tot slot wordt het materiaal verdicht met walsen en afgewerkt met een deklaag.

“We hoeven het mengsel bij de productie niet te verhitten, wat bij andere verhardingen wel het geval is”, zegt het Bunnikse bouwbedrijf. De organisatie noemt de techniek ‘koude recycling’, een term die we vorig jaar al voorbij zagen komen toen KWS een weg herasfalteerde in het Friese Ferwert.

Zowel BAM Infra als KWS passen de techniek toe met een treintje van materieel. De freesmachine rijdt aan de voorkant van het peloton, gevolgd door de spreidingsmachine en walsen. De oude asfaltverharding wordt in een bijna vloeiende beweging vervangen.

“Koude recycling gebeurt al vaker in het buitenland”, zegt het Bunnikse bouwbedrijf. “Samen met onze partners Wirtgen en Freesmij halen we de kennis en ervaringen over de techniek naar Nederland. Wij passen het voor het eerst toe in een proefvak op de Oude Heijningseweg in opdracht van de gemeente Moerdijk.”

Houdbaarheid

BAM Infra beweert dat de weg na afloop van het proces een levensduur heeft van twintig jaar. “We gaan samen met de aannemer jaarlijks controles uitvoeren om de kwaliteit in de gaten te houden”, vertelt wegbeheerder Diana Kaasenbrood van de gemeente Moerdijk tegenover Omroep Brabant.

De Oude Heijningseweg ziet relatief weinig verkeer. Dat maakt de locatie geschikt voor de proef. BAM Infra sluit niet uit dat de techniek in de toekomst kan worden toegepast op snelwegen, maar eerst “moeten we nog een paar jaar onderzoek doen”.

Meerdere partijen experimenteren met manieren om de wegenbouw te verduurzamen. Experts uit de branche vertellen over nieuwe en geslaagde projecten op de Dag van de Infra, een congres van Infrasite.nl op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Bezoek de website van het congres voor inschrijvingen en meer informatie. 

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen:

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.