Keizer Karelweg viaduct amstelveen
'Uitdagende klus'

VeenIX sloopt viaduct Keizer Karelweg in hartje Amstelveen

Werkzaamheden op locatie. Rijkswaterstaat

VeenIX maakt het viaduct over de Keizer Karelweg in Amstelveen aankomend weekend met de grond gelijk. De bouwcombinatie sloopt het kunstwerk om ruimte te maken voor een nieuwe overkapping met een verkeersplein en een aparte brug voor fietsers en voetgangers. De operatie is een van de vele stappen in de vernieuwing van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht, een opdracht van Rijkswaterstaat met een waarde van meer dan 500 miljoen euro.  

De sloop begint op vrijdagochtend 21 april om zeven uur ’s ochtends, zegt Rijkswaterstaat in een online update. Op de avond daarvoor wordt de Keizer Karelweg afgezet en leeggehaald om ruimte te maken voor de werkzaamheden. Verloopt alles volgens plan, dan is de weg vanaf maandag 24 april weer beschikbaar voor verkeer.

“Een uitdagende klus”, aldus de opdrachtgever. Het viaduct staat in het hartje van Amstelveen, met woningen en verkeer in de directe omgeving. Aan VeenIX de taak om schade aan de Keizer Karelweg en geluidsoverlast voor omwonenden te voorkomen. Eerst wordt het beton van het viaduct stukgeknepen. Grote brokken vallen op de grond, waarna de bouwcombinatie de brokken verkleint en afvoert. Om het asfalt te beschermen tegen vallende brokken worden er rijplaten en een laag zand neergelegd. Om geluidsoverlast te beperken worden de overgebleven brokstukken elders vergruist.

Daarnaast werken de bouwers overdag én ’s nachts, wat de duur van het geluidsoverlast verkort. Toch is herrie onvermijdelijk. “Omwonenden hebben compenserende maatregelen aangeboden gekregen zoals op maat gemaakte oordoppen of overnachtingsbonnen”, zegt de opdrachtgever. De werkzaamheden zijn live te volgen via de camerabeelden op de projectwebsite van Rijkswaterstaat.

A9 Badhoevedorp-Holendrecht

Op de plaats van het huidige viaduct wordt mettertijd een overkapping gebouwd met een verkeersplein en een aparte brug voor fietsers en voetgangers. Dat moet de doorstroming op het omliggende wegennetwerk verbeteren. De opgave is onderdeel van project A9 Badhoevedorp-Holendrecht, dat nieuwe kunstwerken en rijstroken omvat in de buurt van Amstelveen, Haarlemmermeer en Ouder-Amstel.

VeenIX sleepte de gigantische opdracht in december 2019 binnen. De bouwcombinatie bestaat uit de Spaanse bouwer FCC, de Australische bank Macquarie, projectadviseur Count&Cooper en systeemleverancier Siemens. De werkzaamheden begonnen in 2020. Op dit moment verwacht Rijkswaterstaat het project in 2027 af te ronden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

VeenIX sloopt viaduct Keizer Karelweg in hartje Amstelveen | Infrasite
Keizer Karelweg viaduct amstelveen
'Uitdagende klus'

VeenIX sloopt viaduct Keizer Karelweg in hartje Amstelveen

Werkzaamheden op locatie. Rijkswaterstaat

VeenIX maakt het viaduct over de Keizer Karelweg in Amstelveen aankomend weekend met de grond gelijk. De bouwcombinatie sloopt het kunstwerk om ruimte te maken voor een nieuwe overkapping met een verkeersplein en een aparte brug voor fietsers en voetgangers. De operatie is een van de vele stappen in de vernieuwing van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht, een opdracht van Rijkswaterstaat met een waarde van meer dan 500 miljoen euro.  

De sloop begint op vrijdagochtend 21 april om zeven uur ’s ochtends, zegt Rijkswaterstaat in een online update. Op de avond daarvoor wordt de Keizer Karelweg afgezet en leeggehaald om ruimte te maken voor de werkzaamheden. Verloopt alles volgens plan, dan is de weg vanaf maandag 24 april weer beschikbaar voor verkeer.

“Een uitdagende klus”, aldus de opdrachtgever. Het viaduct staat in het hartje van Amstelveen, met woningen en verkeer in de directe omgeving. Aan VeenIX de taak om schade aan de Keizer Karelweg en geluidsoverlast voor omwonenden te voorkomen. Eerst wordt het beton van het viaduct stukgeknepen. Grote brokken vallen op de grond, waarna de bouwcombinatie de brokken verkleint en afvoert. Om het asfalt te beschermen tegen vallende brokken worden er rijplaten en een laag zand neergelegd. Om geluidsoverlast te beperken worden de overgebleven brokstukken elders vergruist.

Daarnaast werken de bouwers overdag én ’s nachts, wat de duur van het geluidsoverlast verkort. Toch is herrie onvermijdelijk. “Omwonenden hebben compenserende maatregelen aangeboden gekregen zoals op maat gemaakte oordoppen of overnachtingsbonnen”, zegt de opdrachtgever. De werkzaamheden zijn live te volgen via de camerabeelden op de projectwebsite van Rijkswaterstaat.

A9 Badhoevedorp-Holendrecht

Op de plaats van het huidige viaduct wordt mettertijd een overkapping gebouwd met een verkeersplein en een aparte brug voor fietsers en voetgangers. Dat moet de doorstroming op het omliggende wegennetwerk verbeteren. De opgave is onderdeel van project A9 Badhoevedorp-Holendrecht, dat nieuwe kunstwerken en rijstroken omvat in de buurt van Amstelveen, Haarlemmermeer en Ouder-Amstel.

VeenIX sleepte de gigantische opdracht in december 2019 binnen. De bouwcombinatie bestaat uit de Spaanse bouwer FCC, de Australische bank Macquarie, projectadviseur Count&Cooper en systeemleverancier Siemens. De werkzaamheden begonnen in 2020. Op dit moment verwacht Rijkswaterstaat het project in 2027 af te ronden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.