A9 Badhoevedorp-Holendrecht

Sweco maakt uitvoeringsontwerp A9 Badhoevedorp-Holendrecht

Foto: persbericht Sweco

Sweco heeft de afgelopen tijd alle weginfrastructuur en de verdiepte tunnelbak van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht ontworpen. En nu mag het bedrijf ook de volgende fase van het project doen: het uitvoeringsontwerp. Dit is ook de laatste fase op weg naar de daadwerkelijke realisatie.

De weg zal uiteindelijk van drie naar vier rijstroken gaan op het traject Badhoevedorp-Holendrecht (BaHo). En over een lengte van 1,6 kilometer wordt de weg bij Amstelveen verdiept met een tunnelbak. Over die verdiepte liggen komen drie overkappingen. Langs het hele tracé worden alle viaducten en onderdoorgangen vernieuwd en verbreed en er wordt veertien kilometer aan nieuwe, hogere geluidschermen gebouwd.

Voorbereiding in volle gang

Precies een jaar geleden werd bekend dat Sweco de weginfrastructuur en tunnelbak zou gaan ontwerpen, een klus met een waarde van zo’n 10 miljoen euro. De nieuwe opdracht is verleend door FCC Construccion als onderdeel van het bouwconsortium VeenIX, dat in opdracht van Rijkswaterstaat het project uitvoert.

Lees ook: Heijmans gaat A1 tussen Apeldoorn en Twello verbreden

“De voorbereiding voor de uitvoeringsfase is al in volle gang. De komende twee maanden ronden onze ingenieurs het definitieve ontwerp af en kan worden aangevangen met het uitvoeringsontwerp. Dit bevat overwegend constructief ontwerpwerk zoals het opstellen van berekeningen, detailleringen en tekeningen voor de definitieve betonconstructies en de benodigde bouwkuipen.”

Inclusief toe- en afritten

Sweco is sinds 2020 bij project A9 BaHo betrokken als ontwerppartner. In die rol is het bedrijf verantwoordelijk voor onder meer het integrale voorontwerp en het definitieve ontwerp van het (hoofd)wegennet en de verdiepte ligging. En dat is inclusief alle toe- en afritten, aanpalende viaducten, grondkerende constructies, geluidschermen, de waterhuishouding, voet- en fietspaden en viaducten. Bij deze opdracht zijn in totaal meer dan zestig experts van Sweco betrokken uit onder meer Nederland, Polen en Finland.

Lees ook: Rijkswaterstaat legt abnormaal lage inschrijving op infrawerk terecht terzijde

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Sweco maakt uitvoeringsontwerp A9 Badhoevedorp-Holendrecht | Infrasite
A9 Badhoevedorp-Holendrecht

Sweco maakt uitvoeringsontwerp A9 Badhoevedorp-Holendrecht

Foto: persbericht Sweco

Sweco heeft de afgelopen tijd alle weginfrastructuur en de verdiepte tunnelbak van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht ontworpen. En nu mag het bedrijf ook de volgende fase van het project doen: het uitvoeringsontwerp. Dit is ook de laatste fase op weg naar de daadwerkelijke realisatie.

De weg zal uiteindelijk van drie naar vier rijstroken gaan op het traject Badhoevedorp-Holendrecht (BaHo). En over een lengte van 1,6 kilometer wordt de weg bij Amstelveen verdiept met een tunnelbak. Over die verdiepte liggen komen drie overkappingen. Langs het hele tracé worden alle viaducten en onderdoorgangen vernieuwd en verbreed en er wordt veertien kilometer aan nieuwe, hogere geluidschermen gebouwd.

Voorbereiding in volle gang

Precies een jaar geleden werd bekend dat Sweco de weginfrastructuur en tunnelbak zou gaan ontwerpen, een klus met een waarde van zo’n 10 miljoen euro. De nieuwe opdracht is verleend door FCC Construccion als onderdeel van het bouwconsortium VeenIX, dat in opdracht van Rijkswaterstaat het project uitvoert.

Lees ook: Heijmans gaat A1 tussen Apeldoorn en Twello verbreden

“De voorbereiding voor de uitvoeringsfase is al in volle gang. De komende twee maanden ronden onze ingenieurs het definitieve ontwerp af en kan worden aangevangen met het uitvoeringsontwerp. Dit bevat overwegend constructief ontwerpwerk zoals het opstellen van berekeningen, detailleringen en tekeningen voor de definitieve betonconstructies en de benodigde bouwkuipen.”

Inclusief toe- en afritten

Sweco is sinds 2020 bij project A9 BaHo betrokken als ontwerppartner. In die rol is het bedrijf verantwoordelijk voor onder meer het integrale voorontwerp en het definitieve ontwerp van het (hoofd)wegennet en de verdiepte ligging. En dat is inclusief alle toe- en afritten, aanpalende viaducten, grondkerende constructies, geluidschermen, de waterhuishouding, voet- en fietspaden en viaducten. Bij deze opdracht zijn in totaal meer dan zestig experts van Sweco betrokken uit onder meer Nederland, Polen en Finland.

Lees ook: Rijkswaterstaat legt abnormaal lage inschrijving op infrawerk terecht terzijde

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam