Rijnbrug. Foto: provincie Utrecht
Budget is rond

Groen licht voor verbreding Rijnbrug Rhenen

Rijnbrug. Foto via provincie Utrecht

De verbreding van de Rijnbrug tussen Gelderland en Utrecht gaat door. Het project werd jarenlang vertraagd door een budgettekort. Een rijksbijdrage van 40 miljoen euro dicht het gat. 

Het verkeer op de N233 via de Rijnbrug bij Rhenen loopt op in de spitsen. In 2018 stelden de provincies Gelderland en Utrecht 80 miljoen euro beschikbaar om de doorstroming met een brugverbreding te verbeteren. Drie jaar later verzocht Provinciale Staten een staking van het project. Het plan had tientallen miljoen euro’s meer nodig dan berekend, maar dat kon Gelderland indertijd niet ophoesten.

Kostenstijgingen en indexatie stuwden de prijs omhoog. “We weten allemaal dat als je een aannemer in 2018 belde, je voor 10.000 euro heel veel meer kon doen dan nu”, vertelde Utrechtse gedeputeerde Arne Schaddelee in 2021 tegen RTV Utrecht. “De bouwkosten zijn gestegen, maar het is vooral indexering van die kosten waarvoor extra middelen nodig zijn.”

De toekomst van de verbreding werd onzeker. De provincie had geen investeringsruimte om het verschil op te hoesten. Tegelijkertijd hield de verkeersdrukte aan. De Rijnbrug is eigendom van het Rijk, dus stapte Gelderland naar Den Haag met het verzoek om extra financiering van de Rijksoverheid. De lobby bleek een reddingsboei.

Groen licht

In 2022 besloot de Rijksoverheid om 40 miljoen euro bij te dragen aan de verbreding. Daarmee zijn de meeste kosten gedekt. Provinciale Staten ging onlangs akkoord met de doorstart. “Wij gaan door met het project”, bevestigt de provincie Gelderland in een nieuwsbericht op de website.

Het plan staat in grote lijnen op papier. “Het verkeer op de N233 bij Rhenen loopt in de spits vast. De Rijnbrug is daarmee een knelpunt voor de bereikbaarheid, de economische ontwikkeling en de leefbaarheid van de regio. Het verbreden van 2 keer 1 rijstrook naar 2 keer 2 rijstroken is de best mogelijke oplossing.”

Gelderland verwacht dat de verbreding knelpunten kan veroorzaken bij de kruising N225 en N233 in Rhenen. In dat geval springt de provincie Utrecht bij. “We spreken af dat zij in dat geval kijken naar passende maatregelen. Daarvoor neemt de provincie die kruising op in de studieprojecten in hun Meerjaren-investeringsplan Mobiliteit.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Groen licht voor verbreding Rijnbrug Rhenen | Infrasite
Rijnbrug. Foto: provincie Utrecht
Budget is rond

Groen licht voor verbreding Rijnbrug Rhenen

Rijnbrug. Foto via provincie Utrecht

De verbreding van de Rijnbrug tussen Gelderland en Utrecht gaat door. Het project werd jarenlang vertraagd door een budgettekort. Een rijksbijdrage van 40 miljoen euro dicht het gat. 

Het verkeer op de N233 via de Rijnbrug bij Rhenen loopt op in de spitsen. In 2018 stelden de provincies Gelderland en Utrecht 80 miljoen euro beschikbaar om de doorstroming met een brugverbreding te verbeteren. Drie jaar later verzocht Provinciale Staten een staking van het project. Het plan had tientallen miljoen euro’s meer nodig dan berekend, maar dat kon Gelderland indertijd niet ophoesten.

Kostenstijgingen en indexatie stuwden de prijs omhoog. “We weten allemaal dat als je een aannemer in 2018 belde, je voor 10.000 euro heel veel meer kon doen dan nu”, vertelde Utrechtse gedeputeerde Arne Schaddelee in 2021 tegen RTV Utrecht. “De bouwkosten zijn gestegen, maar het is vooral indexering van die kosten waarvoor extra middelen nodig zijn.”

De toekomst van de verbreding werd onzeker. De provincie had geen investeringsruimte om het verschil op te hoesten. Tegelijkertijd hield de verkeersdrukte aan. De Rijnbrug is eigendom van het Rijk, dus stapte Gelderland naar Den Haag met het verzoek om extra financiering van de Rijksoverheid. De lobby bleek een reddingsboei.

Groen licht

In 2022 besloot de Rijksoverheid om 40 miljoen euro bij te dragen aan de verbreding. Daarmee zijn de meeste kosten gedekt. Provinciale Staten ging onlangs akkoord met de doorstart. “Wij gaan door met het project”, bevestigt de provincie Gelderland in een nieuwsbericht op de website.

Het plan staat in grote lijnen op papier. “Het verkeer op de N233 bij Rhenen loopt in de spits vast. De Rijnbrug is daarmee een knelpunt voor de bereikbaarheid, de economische ontwikkeling en de leefbaarheid van de regio. Het verbreden van 2 keer 1 rijstrook naar 2 keer 2 rijstroken is de best mogelijke oplossing.”

Gelderland verwacht dat de verbreding knelpunten kan veroorzaken bij de kruising N225 en N233 in Rhenen. In dat geval springt de provincie Utrecht bij. “We spreken af dat zij in dat geval kijken naar passende maatregelen. Daarvoor neemt de provincie die kruising op in de studieprojecten in hun Meerjaren-investeringsplan Mobiliteit.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.