Asfalt Rijnlandroute. Foto: Van Gelder
Achtergrond

Flinke groei omzet en en winst in ‘topjaar’ voor Van Gelder

Asfalt Rijnlandroute. Foto: Van Gelder

Infrabedrijf Van Gelder heeft naar eigen zeggen een topjaar achter de rug. In 2021 steeg de omzet van 535 naar 566 miljoen euro. De nettowinst ging van een kleine 17 naar ruim 28 miljoen euro. Aan het eind van het jaar had de orderportefeuille een waarde van bijna 1 miljard euro.

Financieel directeur Henk Jan van der Veer legt in het jaarverslag uit waarom 2021 “een uitstekend jaar” was voor de infrabouwer. De 566 miljoen euro omzet die werd gerealiseerd lag weliswaar wat lager dan de begrote 575 miljoen, “maar dat stemt ons niet minder te tevreden.” Daarin zal ook meespelen dat de nettowinst in een jaar tijd steeg van bijna 17 miljoen naar iets meer dan 28 miljoen euro.

“Dit is gerealiseerd door in te zetten op procesoptimalisatie, automatisering en het beperken van de faalkosten. Mede daardoor werd vooral op de projecten een hogere productiviteit per werknemer gerealiseerd. We zijn niet per se harder, maar wel heel veel slimmer en efficiënter gaan werken binnen Van Gelder.”

Terug op niveau

De bijdrage aan die betere resultaten werd over de hele linie bereikt, dus bij de divisies Infra, Civiel en Kabel-, Leiding- en Montagewerken. Bij Infra verbeterde het resultaat sterk, al bleef de winst van de afdeling Rail wel beperkt omdat er vanwege corona minder werk werd aanbesteed. Civiel is weer terug op het werkniveau van twee jaar geleden en leverde daardoor ook een grotere bijdrage aan de winst dan in 2020. Voor de kabels en leidingen was 2021 een “uitstekend jaar” door wat er allemaal nodig is voor de energietransitie zijn de vooruitzichten hier ook nog eens goed.

Lees ook: Directeur Van Gelder pleit voor masterplan infrastructuur

Van Gelder is financieel gezond en heeft zijn rendement verbeterd door kritischer naar projecten te kijken en deze soms ook te vermijden. Van der Veer: “We zijn selectiever geworden in wat we wel en niet doen en dat werpt zijn vruchten af.” Zo nam het eigen vermogen met 20 miljoen euro toe tot 93 miljoen euro. Ook de orderportefeuille nam in waarde toe: van 735 miljoen eind 2020 naar 973 miljoen eind 2021. “In 2022 komen er veel langdurige contracten op de markt in het kader van de energietransitie. Contracten worden groter in omvang en langer
in looptijd.”

Verloop personeel grote uitdaging

Dat het goed gaat en dat de vooruitzichten evenmin slecht te noemen zijn, betekent niet dat er geen uitdagingen zijn. Zo zag Van Gelder het personeelsbestand weliswaar licht groeien naar bijna 1.200 mensen. Maar er is ook veel verloop binnen het bedrijf door de sterke arbeidsmarkt en het vraagt veel van de organisatie om de juiste mensen aan boord te houden. Het beperken van dat verloop noemt het bedrijf als één van de grote uitdagingen, en er is meer om het hoofd te bieden.

“Zo blijft het aanbod van grote werken in de civiele markt beperkt door de stikstofcrisis. Ook kent de markt in zijn geheel ongunstige loon- en prijsontwikkelingen; de indexaties zijn erg hoog. De loonkosten stijgen en materialen en grondstoffen (waaronder gas) worden duurder. Het is de vraag of die prijsstijgingen voldoende worden gecompenseerd in de lopende contracten.” Een andere uitdaging is het verder integreren van Stam & Co, de in ondergrondse infrastructuur gespecialiseerde aannemer die in 2021 van Alliander werd overgenomen.

Door grens van 600 miljoen euro heen

Maar, ondanks deze uitdagingen: “De vooruitzichten zijn in de basis goed.” De orderportefeuille van Van Gelder is voor 80 procent gevuld en in 2022 zal de omzetgrens van 600 miljoen euro worden gepasseerd. Er zal ook verder worden geïnvesteerd in elektrisch materieel, iets wat deels is doorgeschoven door leveringsproblemen in 2021. Van Gelder zet naast het verduurzamen van het materieel ook in op vergroening van de eigen organisatie, bijvoorbeeld door zonnepanelen op panden te plaatsen.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.