Lauwersmeerdijk. Foto Heijmans

Heijmans Infra: zeer goed 2021, lichte omzetdaling in 2022

Foto: persbericht Heijmans

Bouwbedrijf Heijmans heeft een naar eigen zeggen uitstekend 2021 beleefd, waarin het nettoresultaat met 25 procent steeg naar 50 miljoen euro. De prestaties verbeterden bedrijfsbreed en het aantal ongevallen met verzuim als gevolg daalde met 22 procent. Ook voor 2022 is het bedrijf positief, maar voor de afdeling Infra wordt wel rekening gehouden met een kleine omzetdaling.

De omzet van Heijmans bleef ten opzichte van 2020 nagenoeg gelijk: van 1,746 miljard naar 1,748 miljard euro. Het netto resultaat verbeterde dus wel, want dat ging van 40 naar 50 miljoen euro. Alle bedrijfsonderdelen, waaronder dus Infra, droegen eraan bij dat het bouwbedrijf zijn financiële positie in 2021 wist te versterken.

“De bedrijfsstroom Infra heeft een zeer goed jaar achter de rug. De omzet steeg van 662 miljoen naar 738 miljoen euro. Deze omzetstijging van 11,5 procent werd gerealiseerd met ongeveer dezelfde hoeveelheid mensen, terwijl aan het begin van het jaar werd gerekend op een lichte daling. Binnen de omzetverdeling zette de stijging van de recurring business door. Dit betrof veelal kleinere werken in de regio’s, specialismen en asset management-activiteiten. Het aandeel grote projecten betrof minder dan een kwart van de omzet.”

Minder grote infrawerken

“Het verdienvermogen van Heijmans heeft zich in 2021 verder ontwikkeld en bevindt zich bij een evenwichtig risicoprofiel op een robuust niveau”, zegt directeur Ton Hillen. Voor dit jaar wordt een lichte omzetgroei verwacht, “maar als gevolg van een verlaagd niveau aan grote infrastructurele werken zal de omzet bij Infra naar verwachting wat dalen.”

Nieuwe strategie

Het orderboek van Heijmans is goed gevuld en het bedrijf staat er richting het 100-jarig bestaan in 2023 “financieel krachtig” voor. Onder meer het woningentekort, de energietransitie en klimaatverandering zorgen voor een werkveld waarin het bouwbedrijf zich verder kan ontwikkelen. Om maximaal op dit soort maatschappelijke ontwikkelingen in te spelen, werkt Heijmans aan een nieuwe strategie waarmee het bedrijf kan blijven
verbeteren, verslimmen en verduurzamen. De focus lag vooral op people en profit, maar er komt de komende jaren meer nadruk op planet ofwel duurzaamheid en circulariteit. In 2030 wil het bedrijf CO2-neutraal bouwen en met onder meer het gebruik van gerecycled beton en asfalt worden daar nu al stappen in gezet, zo schrijft het bedrijf in een uitgebreide toelichting op de cijfers.

Naar nul ongevallen

De focus ligt verder sterk op veiligheid; het bedrijf geeft aan daar geen concessies aan te willen doen. Afgelopen jaar waren er 22 procent minder ongevallen met verzuim. Dat vindt Heijmans een mooie stap, maar geen ongevallen is het ultieme doel en daarvoor wordt vooral ingezet op meer bewustzijn over veiligheid en veilig gedrag. Heijmans Infra bereikte in 2021 trede 4 van de Veiligheidsladder en op niet al te lange termijn moeten alle bedrijfsonderdelen dat hebben bereikt.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Heijmans Infra: zeer goed 2021, lichte omzetdaling in 2022 | Infrasite
Lauwersmeerdijk. Foto Heijmans

Heijmans Infra: zeer goed 2021, lichte omzetdaling in 2022

Foto: persbericht Heijmans

Bouwbedrijf Heijmans heeft een naar eigen zeggen uitstekend 2021 beleefd, waarin het nettoresultaat met 25 procent steeg naar 50 miljoen euro. De prestaties verbeterden bedrijfsbreed en het aantal ongevallen met verzuim als gevolg daalde met 22 procent. Ook voor 2022 is het bedrijf positief, maar voor de afdeling Infra wordt wel rekening gehouden met een kleine omzetdaling.

De omzet van Heijmans bleef ten opzichte van 2020 nagenoeg gelijk: van 1,746 miljard naar 1,748 miljard euro. Het netto resultaat verbeterde dus wel, want dat ging van 40 naar 50 miljoen euro. Alle bedrijfsonderdelen, waaronder dus Infra, droegen eraan bij dat het bouwbedrijf zijn financiële positie in 2021 wist te versterken.

“De bedrijfsstroom Infra heeft een zeer goed jaar achter de rug. De omzet steeg van 662 miljoen naar 738 miljoen euro. Deze omzetstijging van 11,5 procent werd gerealiseerd met ongeveer dezelfde hoeveelheid mensen, terwijl aan het begin van het jaar werd gerekend op een lichte daling. Binnen de omzetverdeling zette de stijging van de recurring business door. Dit betrof veelal kleinere werken in de regio’s, specialismen en asset management-activiteiten. Het aandeel grote projecten betrof minder dan een kwart van de omzet.”

Minder grote infrawerken

“Het verdienvermogen van Heijmans heeft zich in 2021 verder ontwikkeld en bevindt zich bij een evenwichtig risicoprofiel op een robuust niveau”, zegt directeur Ton Hillen. Voor dit jaar wordt een lichte omzetgroei verwacht, “maar als gevolg van een verlaagd niveau aan grote infrastructurele werken zal de omzet bij Infra naar verwachting wat dalen.”

Nieuwe strategie

Het orderboek van Heijmans is goed gevuld en het bedrijf staat er richting het 100-jarig bestaan in 2023 “financieel krachtig” voor. Onder meer het woningentekort, de energietransitie en klimaatverandering zorgen voor een werkveld waarin het bouwbedrijf zich verder kan ontwikkelen. Om maximaal op dit soort maatschappelijke ontwikkelingen in te spelen, werkt Heijmans aan een nieuwe strategie waarmee het bedrijf kan blijven
verbeteren, verslimmen en verduurzamen. De focus lag vooral op people en profit, maar er komt de komende jaren meer nadruk op planet ofwel duurzaamheid en circulariteit. In 2030 wil het bedrijf CO2-neutraal bouwen en met onder meer het gebruik van gerecycled beton en asfalt worden daar nu al stappen in gezet, zo schrijft het bedrijf in een uitgebreide toelichting op de cijfers.

Naar nul ongevallen

De focus ligt verder sterk op veiligheid; het bedrijf geeft aan daar geen concessies aan te willen doen. Afgelopen jaar waren er 22 procent minder ongevallen met verzuim. Dat vindt Heijmans een mooie stap, maar geen ongevallen is het ultieme doel en daarvoor wordt vooral ingezet op meer bewustzijn over veiligheid en veilig gedrag. Heijmans Infra bereikte in 2021 trede 4 van de Veiligheidsladder en op niet al te lange termijn moeten alle bedrijfsonderdelen dat hebben bereikt.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam