Ruben Deterd Oude Weme
Interview

Wat infra mooi maakt: ‘Projecten op koers houden’

Ruben Deterd Oude Weme is uitvoerder bij TWW. Hij geniet van de uitdaging en afwisseling die zijn werk biedt, waarbij snel kunnen schakelen van groot belang is om projecten op koers te houden.

“Toen ik de opleiding Civiele Techniek deed, werkte ik al bij een bedrijf waar ik met wegenbouw in aanraking kwam. Na mijn opleiding heb ik me middels een stage op de betonbouw georiënteerd. Een heel mooi vak, maar het werk moest vaak ver van huis worden gedaan terwijl ik graag wil werken in de regio waar ik zelf vandaan kom. TWW doet hier allemaal mooie projecten, dus daar ben ik een kleine vier jaar geleden aan de slag gegaan.

Op papier was ik het eerste jaar assistent-uitvoerder. In de praktijk kreeg ik echter al snel de verantwoordelijkheid voor eigen projecten. Een HBO-studie Civiele Techniek is heel theoretisch en bij een aannemer kom je in de praktijk terecht. Daar moest ik in het begin dus wel even inkomen. Toch werd ik al vrij snel losgelaten en dat kon ook omdat ik de juiste mensen om me heen had en heb. Ik kreeg de verantwoordelijkheid voor eigen projecten en dat heeft goed uitgepakt.

Snel schakelen heel belangrijk

Bij een standaard RAW-werk komen wij in beeld als het werk is aangenomen. Dan gaan we met de opdrachtgever om tafel om afspraken te maken over de uitvoering. Als uitvoerder zorg ik dat we de juiste mensen en materialen op de juiste plek krijgen. Ik bewaak onder meer de planning en de kosten. Tijdens projecten kom je van alles tegen dat daarop van invloed is. Snel kunnen schakelen is dus heel belangrijk.

Het artikel gaat verder onder de foto.

Ruben Deterd Oude Weme

In de vier jaar dat ik bij TWW werk, heb ik al aan diverse mooie projecten mogen werken. Twee jaar geleden deden we bijvoorbeeld groot onderhoud aan de N344 in opdracht van de provincie Overijssel. Dat was een werk van vijf miljoen euro waarvan de uitvoering in negen dagen moest worden gedaan. Een uitdagende klus waar hwe met twee ploegen aan hebben gewerkt, waarbij ik zelf de nachtploeg deed en we per dag zo’n tweehonderd man hadden lopen.

Aardig wat uitdagingen

Ook de herinrichting van de Haakbergsestraat in Enschede springt er voor mij uit. Dit werk voerden we in het centrum van de stad uit. Daar zijn we in oktober 2020 aan begonnen en recent hebben we dat afgerond. Soms werkten we er met tien mensen aan, andere dagen met veertig of vijftig mensen. Groot en langlopend dus, maar dat is op zich geen probleem. Wel was het bij uitstek een project waar snel schakelen nodig was. Alles wat er aan kabels en leidingen in de grond zat, gaf ons aardig wat uitdagingen. En werken in de drukke omgeving van een binnenstad vraagt om een heel andere aanpak dan onderhoud plegen aan een provinciale weg.

Zo’n project als in Enschede is leuk om aan te werken, maar op een gegeven moment is het ook prettig om weer iets anders te doen. Dat vind ik het mooie aan dit werk: er komt altijd weer een volgend project met zijn eigen uitdagingen. Zo kwamen er eind vorig jaar allemaal asfaltprojecten op gang die zo’n beetje tegelijk moesten gebeuren, van midden in de stad tot wegen achteraf. Zo kom je overal en het werk is op elke plek weer anders. En daardoor blijft het afwisselend, uitdagend en leuk om te doen.”

Infrasite interviewt regelmatig vakmensen over hun werk in de reeks ‘Wat infra mooi maakt’. Lees ook het eerdere gesprek met Henk van der Meer van Oosterhof Holman: ‘Altijd de planning halen’.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.

Wat infra mooi maakt: ‘Projecten op koers houden’ | Infrasite
Ruben Deterd Oude Weme
Interview

Wat infra mooi maakt: ‘Projecten op koers houden’

Ruben Deterd Oude Weme is uitvoerder bij TWW. Hij geniet van de uitdaging en afwisseling die zijn werk biedt, waarbij snel kunnen schakelen van groot belang is om projecten op koers te houden.

“Toen ik de opleiding Civiele Techniek deed, werkte ik al bij een bedrijf waar ik met wegenbouw in aanraking kwam. Na mijn opleiding heb ik me middels een stage op de betonbouw georiënteerd. Een heel mooi vak, maar het werk moest vaak ver van huis worden gedaan terwijl ik graag wil werken in de regio waar ik zelf vandaan kom. TWW doet hier allemaal mooie projecten, dus daar ben ik een kleine vier jaar geleden aan de slag gegaan.

Op papier was ik het eerste jaar assistent-uitvoerder. In de praktijk kreeg ik echter al snel de verantwoordelijkheid voor eigen projecten. Een HBO-studie Civiele Techniek is heel theoretisch en bij een aannemer kom je in de praktijk terecht. Daar moest ik in het begin dus wel even inkomen. Toch werd ik al vrij snel losgelaten en dat kon ook omdat ik de juiste mensen om me heen had en heb. Ik kreeg de verantwoordelijkheid voor eigen projecten en dat heeft goed uitgepakt.

Snel schakelen heel belangrijk

Bij een standaard RAW-werk komen wij in beeld als het werk is aangenomen. Dan gaan we met de opdrachtgever om tafel om afspraken te maken over de uitvoering. Als uitvoerder zorg ik dat we de juiste mensen en materialen op de juiste plek krijgen. Ik bewaak onder meer de planning en de kosten. Tijdens projecten kom je van alles tegen dat daarop van invloed is. Snel kunnen schakelen is dus heel belangrijk.

Het artikel gaat verder onder de foto.

Ruben Deterd Oude Weme

In de vier jaar dat ik bij TWW werk, heb ik al aan diverse mooie projecten mogen werken. Twee jaar geleden deden we bijvoorbeeld groot onderhoud aan de N344 in opdracht van de provincie Overijssel. Dat was een werk van vijf miljoen euro waarvan de uitvoering in negen dagen moest worden gedaan. Een uitdagende klus waar hwe met twee ploegen aan hebben gewerkt, waarbij ik zelf de nachtploeg deed en we per dag zo’n tweehonderd man hadden lopen.

Aardig wat uitdagingen

Ook de herinrichting van de Haakbergsestraat in Enschede springt er voor mij uit. Dit werk voerden we in het centrum van de stad uit. Daar zijn we in oktober 2020 aan begonnen en recent hebben we dat afgerond. Soms werkten we er met tien mensen aan, andere dagen met veertig of vijftig mensen. Groot en langlopend dus, maar dat is op zich geen probleem. Wel was het bij uitstek een project waar snel schakelen nodig was. Alles wat er aan kabels en leidingen in de grond zat, gaf ons aardig wat uitdagingen. En werken in de drukke omgeving van een binnenstad vraagt om een heel andere aanpak dan onderhoud plegen aan een provinciale weg.

Zo’n project als in Enschede is leuk om aan te werken, maar op een gegeven moment is het ook prettig om weer iets anders te doen. Dat vind ik het mooie aan dit werk: er komt altijd weer een volgend project met zijn eigen uitdagingen. Zo kwamen er eind vorig jaar allemaal asfaltprojecten op gang die zo’n beetje tegelijk moesten gebeuren, van midden in de stad tot wegen achteraf. Zo kom je overal en het werk is op elke plek weer anders. En daardoor blijft het afwisselend, uitdagend en leuk om te doen.”

Infrasite interviewt regelmatig vakmensen over hun werk in de reeks ‘Wat infra mooi maakt’. Lees ook het eerdere gesprek met Henk van der Meer van Oosterhof Holman: ‘Altijd de planning halen’.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.