Wat infra mooi maakt: ‘Altijd de planning halen’

In een nieuwe rubriek vertellen mensen die in de infrasector werken over hun vak. De 43-jarige Henk van der Meer, uitvoerder bij Koninklijke Oosterhof Holman, bijt het spits af. De afwisseling in zijn werkzaamheden bevalt hem goed en een opdracht volgens de planning afronden geeft hem veel voldoening.

“In 1998 ging ik als grondwerker aan de slag bij Koninklijke Oosterhof Holman. Ik werkte aan straten en riolering en hield me ook met baggeren en bodemsanering bezig. Met name vanuit dat laatste, en de cursussen die ik daarvoor volgde, begon het me steeds meer aan te spreken om uitvoerder te worden. En die kans heb ik gekregen. Vanaf 2010 ben ik in de uitvoering gaan werken en vanaf 2011 heb ik daar ook een opleiding voor gevolgd aan het SOMA College.

Belang van veiligheid

Als uitvoerder zorg ik voor de organisatie en de planning van het werk dat we doen. Het in de gaten houden van de kosten en baten is daar een heel belangrijk onderdeel van. En dat geldt ook voor veiligheid, zowel vanuit onszelf als de opdrachtgevers. Daar reiken we de medewerkers toolboxen voor aan en we houden werkplaatsinspecties om te controleren of alle veiligheidsregels ook nageleefd worden. We werken met de Veiligheidsladder, doen aan projectvoorlichting en spreken elkaar waar nodig op dingen aan. Daarnaast hebben we een app ontwikkeld die volledig is gericht op veiligheid.

We werken zoveel mogelijk met eigen mensen en materieel. Daarnaast huren we tijdelijke krachten in als een project daar om vraagt en ook daarbij zetten we sterk in op veiligheid. Om een voorbeeld te geven: voor ons is het dragen van een helm op de bouwplaats heel vanzelfsprekend, maar dat is lang niet overal in deze sector zo. Dus als er dan mensen bij ons komen werken die iets anders gewend zijn, leg ik uit hoe wij het doen en waarom.

Steeds meer elektrisch

Er is natuurlijk in de bijna 24 jaar dat ik bij dit bedrijf werk best wat veranderd. Veiligheid is wel een voorbeeld van iets waar meer aandacht voor is gekomen. Iets heel anders: er roken veel minder mensen dan toen ik begon en zelf ben ik intussen ook alweer vijf jaar gestopt. Elektrificering is natuurlijk een heel actueel thema. Zelf krijg ik binnenkort een volledig elektrische auto en we zetten ook een elektrische kraan in op onze projecten. We laden dat materieel op de bouwplaats op met onze eigen innovatie, de energiecontainer.

Het artikel gaat verder onder de foto

Energiecontainer. Foto: Oosterhof Holman
De energiecontainer van Oosterhof Holman.

Het leuke aan mijn werk is dat het erg afwisselend is. Ik kom op allerlei plekken waar we allemaal verschillende projecten doen en ik draai er ook meerdere tegelijk, waarbij ik word ondersteund door een assistent-uitvoerder. Ik ben bovendien meer bij de voorbereiding op projecten betrokken dan zo’n tien jaar geleden. Dat werkt heel goed, want als een werk niet goed is voorbereid kan ik daar niemand ander de schuld van geven.

En wat ik altijd weer mooi vind, is een goede planning maken en die ook echt halen. De ene keer moet je daar een paar avonden voor doorwerken, de andere keer red je het met gemak. Maar we halen het altijd, want daar rekent de opdrachtgever op. En het geeft zeker voldoening als je samen met het team zulke opdrachten tot een goed einde brengt.”

Wil je zelf in deze rubriek aan bod komen, of ken je iemand die mooi over het vak kan vertellen? Stuur dan een bericht aan redactie@infrasite.nl met als onderwerp ‘Wat infra mooi maakt’.

Onderwerpen:

Auteur: Vincent Krabbendam

Wat infra mooi maakt: ‘Altijd de planning halen’ | Infrasite

Wat infra mooi maakt: ‘Altijd de planning halen’

In een nieuwe rubriek vertellen mensen die in de infrasector werken over hun vak. De 43-jarige Henk van der Meer, uitvoerder bij Koninklijke Oosterhof Holman, bijt het spits af. De afwisseling in zijn werkzaamheden bevalt hem goed en een opdracht volgens de planning afronden geeft hem veel voldoening.

“In 1998 ging ik als grondwerker aan de slag bij Koninklijke Oosterhof Holman. Ik werkte aan straten en riolering en hield me ook met baggeren en bodemsanering bezig. Met name vanuit dat laatste, en de cursussen die ik daarvoor volgde, begon het me steeds meer aan te spreken om uitvoerder te worden. En die kans heb ik gekregen. Vanaf 2010 ben ik in de uitvoering gaan werken en vanaf 2011 heb ik daar ook een opleiding voor gevolgd aan het SOMA College.

Belang van veiligheid

Als uitvoerder zorg ik voor de organisatie en de planning van het werk dat we doen. Het in de gaten houden van de kosten en baten is daar een heel belangrijk onderdeel van. En dat geldt ook voor veiligheid, zowel vanuit onszelf als de opdrachtgevers. Daar reiken we de medewerkers toolboxen voor aan en we houden werkplaatsinspecties om te controleren of alle veiligheidsregels ook nageleefd worden. We werken met de Veiligheidsladder, doen aan projectvoorlichting en spreken elkaar waar nodig op dingen aan. Daarnaast hebben we een app ontwikkeld die volledig is gericht op veiligheid.

We werken zoveel mogelijk met eigen mensen en materieel. Daarnaast huren we tijdelijke krachten in als een project daar om vraagt en ook daarbij zetten we sterk in op veiligheid. Om een voorbeeld te geven: voor ons is het dragen van een helm op de bouwplaats heel vanzelfsprekend, maar dat is lang niet overal in deze sector zo. Dus als er dan mensen bij ons komen werken die iets anders gewend zijn, leg ik uit hoe wij het doen en waarom.

Steeds meer elektrisch

Er is natuurlijk in de bijna 24 jaar dat ik bij dit bedrijf werk best wat veranderd. Veiligheid is wel een voorbeeld van iets waar meer aandacht voor is gekomen. Iets heel anders: er roken veel minder mensen dan toen ik begon en zelf ben ik intussen ook alweer vijf jaar gestopt. Elektrificering is natuurlijk een heel actueel thema. Zelf krijg ik binnenkort een volledig elektrische auto en we zetten ook een elektrische kraan in op onze projecten. We laden dat materieel op de bouwplaats op met onze eigen innovatie, de energiecontainer.

Het artikel gaat verder onder de foto

Energiecontainer. Foto: Oosterhof Holman
De energiecontainer van Oosterhof Holman.

Het leuke aan mijn werk is dat het erg afwisselend is. Ik kom op allerlei plekken waar we allemaal verschillende projecten doen en ik draai er ook meerdere tegelijk, waarbij ik word ondersteund door een assistent-uitvoerder. Ik ben bovendien meer bij de voorbereiding op projecten betrokken dan zo’n tien jaar geleden. Dat werkt heel goed, want als een werk niet goed is voorbereid kan ik daar niemand ander de schuld van geven.

En wat ik altijd weer mooi vind, is een goede planning maken en die ook echt halen. De ene keer moet je daar een paar avonden voor doorwerken, de andere keer red je het met gemak. Maar we halen het altijd, want daar rekent de opdrachtgever op. En het geeft zeker voldoening als je samen met het team zulke opdrachten tot een goed einde brengt.”

Wil je zelf in deze rubriek aan bod komen, of ken je iemand die mooi over het vak kan vertellen? Stuur dan een bericht aan redactie@infrasite.nl met als onderwerp ‘Wat infra mooi maakt’.

Onderwerpen:

Auteur: Vincent Krabbendam