Belijning weg

Groningen wil dat Rijk meebetaalt aan verdubbeling N33 en spoorverbetering Wunderline

Foto: ProMedia / Vincent Krabbendam

Het Rijk moet meebetalen aan de verdubbeling van de N33 Midden en de verbetering van de treinverbinding tussen Groningen en Bremen. Die wens uiten de provincie Groningen, verschillende gemeenten en het plaatselijke bedrijfsleven in een brief aan informateur Mariëtte Hamer.

De partijen willen daarmee bereiken dat de bijdrage van het Rijk aan deze projecten voor een nieuw kabinet hoog op de agenda komt te staan. Zowel de Wunderline als de wegverdubbeling zijn in een vergevorderd stadium van besluitvorming, maar staan volgens de partijen ‘sterk onder druk’ doordat er extra geld is gegaan naar andere Rijksinfrastructuurprojecten, zoals de Aanpak Ring Zuid en Groningen Spoorzone.

Op dit moment ontbreekt volgens de noordelijke overheden en het bedrijfsleven in totaal 78 miljoen euro om de projecten voor de verdubbeling van de N33 Midden en de Wunderline uit te kunnen voeren. De regio Groningen wil daarom in gesprek met het Rijk om te zoeken naar oplossingen. De verdubbeling van de N33 Midden wordt nodig geacht om de nieuwe bedrijvigheid in de havens goed te ontsluiten, terwijl de verbetering van de spoorlijn een impuls moet geven aan de economische ontwikkeling van en leefbaarheid in het gebied.

Verbeteren van verbindingen

De gemeenten Eemsdelta, Het Hogeland, Midden-Groningen, Groningen, Oldambt, de provincie Groningen, Groningen Seaports, Samenwerkende Bedrijven Eemsdelta en EDR (Eems Dollard Regio) werken samen aan het verbeteren van de verbindingen in het noorden en hebben hiervoor het Regiospecifiek Pakket (RSP) ontwikkeld voor infrastructuur- en economische projecten. De noodzakelijke verbeteringen van de infrastructuur liggen voor Groningen in het verlengde van het ‘Bouwstenen voor het Deltaplan’.

De afgelopen jaren heeft de provincie meerdere keren grote aanvullende bijdragen gedaan aan infrastructuurprojecten die onder verantwoordelijkheid van het Rijk worden uitgevoerd, zoals Aanpak Ring Zuid en Groningen Spoorzone. Dit was nodig omdat de projecten duurder uitvielen. Hierdoor raakte het budget van het RSP-programma op.

Lees ook: Provincie trekt 78 miljoen euro uit voor zuidelijke ringweg Groningen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Groningen wil dat Rijk meebetaalt aan verdubbeling N33 en spoorverbetering Wunderline | Infrasite
Belijning weg

Groningen wil dat Rijk meebetaalt aan verdubbeling N33 en spoorverbetering Wunderline

Foto: ProMedia / Vincent Krabbendam

Het Rijk moet meebetalen aan de verdubbeling van de N33 Midden en de verbetering van de treinverbinding tussen Groningen en Bremen. Die wens uiten de provincie Groningen, verschillende gemeenten en het plaatselijke bedrijfsleven in een brief aan informateur Mariëtte Hamer.

De partijen willen daarmee bereiken dat de bijdrage van het Rijk aan deze projecten voor een nieuw kabinet hoog op de agenda komt te staan. Zowel de Wunderline als de wegverdubbeling zijn in een vergevorderd stadium van besluitvorming, maar staan volgens de partijen ‘sterk onder druk’ doordat er extra geld is gegaan naar andere Rijksinfrastructuurprojecten, zoals de Aanpak Ring Zuid en Groningen Spoorzone.

Op dit moment ontbreekt volgens de noordelijke overheden en het bedrijfsleven in totaal 78 miljoen euro om de projecten voor de verdubbeling van de N33 Midden en de Wunderline uit te kunnen voeren. De regio Groningen wil daarom in gesprek met het Rijk om te zoeken naar oplossingen. De verdubbeling van de N33 Midden wordt nodig geacht om de nieuwe bedrijvigheid in de havens goed te ontsluiten, terwijl de verbetering van de spoorlijn een impuls moet geven aan de economische ontwikkeling van en leefbaarheid in het gebied.

Verbeteren van verbindingen

De gemeenten Eemsdelta, Het Hogeland, Midden-Groningen, Groningen, Oldambt, de provincie Groningen, Groningen Seaports, Samenwerkende Bedrijven Eemsdelta en EDR (Eems Dollard Regio) werken samen aan het verbeteren van de verbindingen in het noorden en hebben hiervoor het Regiospecifiek Pakket (RSP) ontwikkeld voor infrastructuur- en economische projecten. De noodzakelijke verbeteringen van de infrastructuur liggen voor Groningen in het verlengde van het ‘Bouwstenen voor het Deltaplan’.

De afgelopen jaren heeft de provincie meerdere keren grote aanvullende bijdragen gedaan aan infrastructuurprojecten die onder verantwoordelijkheid van het Rijk worden uitgevoerd, zoals Aanpak Ring Zuid en Groningen Spoorzone. Dit was nodig omdat de projecten duurder uitvielen. Hierdoor raakte het budget van het RSP-programma op.

Lees ook: Provincie trekt 78 miljoen euro uit voor zuidelijke ringweg Groningen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel