Grootschalige proef met innovatieve verkeersdiensten in regio Amsterdam

Foto: Ivo Ketelaar

Betere routeadviezen, snelheidsadviezen en duidelijke informatie voor de weggebruikers over wegwerkzaamheden en calamiteiten.

Dat is de inzet van een nieuwe samenwerking tussen de overheden in de Metropoolregio Amsterdam en een aantal internationale bedrijven, waaronder Google Maps, TomTom Groep, HERE Technologies en BMW Groep. Op 7 juli 2017 besloot de Europese Commissie de proef mede te financieren. In eerste instantie gaat het om een proef waaraan meer dan 6.000 weggebruikers in en rond Amsterdam zullen deelnemen. De proef moet in 2019 van start gaan.

Gegevens delen
Om tot de nieuwe diensten te komen, gaan de verkeerscentrales in de Amsterdamse regio, internationale navigatiebedrijven, serviceproviders en autofabrikant BMW Groep samenwerken. Zij delen verkeersgegevens, routeadviezen en maatregelen op het gebied van verkeersmanagement. De nieuwe diensten gaan over een gezamenlijk snelheidsadvies, routeadvies, advies bij verkeershinder en bij calamiteiten. Deze nieuwe diensten worden in de komende anderhalf jaar ontwikkeld en in 2019 op grote schaal in en rond Amsterdam getest. Daarna zijn er vervolgproeven in de regio’s van München, Kopenhagen en Antwerpen. De samenwerking en de proeven vinden plaats onder de naam SOCRATES2.0.

Vlotte en veilige doorstroming
De verwachting is dat de samenwerking voor verkeersdeelnemers leidt tot betere verkeersdiensten en betere verkeersinformatie. Voor de deelnemende overheden leidt het tot betere en goedkopere verkeersinformatie en verkeersmanagement. Voor de marktpartijen zal de samenwerking leiden tot nieuwe marktmogelijkheden. De samenwerking komt voort uit een gezamenlijk streven naar een vlotte en veilige doorstroming van het verkeer, die ten goede komt aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van de Metropoolregio Amsterdam.

Smart Mobility
De nieuwe proef maakt deel uit van de Praktijkproef Amsterdam. Eerder deed de Praktijkproef Amsterdam grootschalige praktijktesten met het integreren van innovatieve systemen in de auto en langs de weg. Dat past in de ambitie van de deelnemende wegbeheerders om dergelijke systemen, onder de noemer Smart Mobility, uit te proberen en bij bewezen succes ook te implementeren.

Betrokken Partners
De deelnemers aan de samenwerking binnen SOCRATES2.0 zijn: BASt (German Federal Highway Research Institute), Be-Mobile (Flitsmeister), BMW Groep, Brand MKRS creative agency (Google Maps, Waze), gemeente Kopenhagen, Regio Vlaanderen (België), HERE Technologies, MAPtm, Technolution, TomTom Groep, Rijkswaterstaat, gemeente Amsterdam, Nationale Databank Wegverkeersgegevens, provincie Noord-Holland en Vervoerregio Amsterdam.

Meer informatie (van de redactie)
Lees ook op Verkeersite het bericht Partners Praktijkproef Amsterdam verleggen grenzen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Grootschalige proef met innovatieve verkeersdiensten in regio Amsterdam | Infrasite

Grootschalige proef met innovatieve verkeersdiensten in regio Amsterdam

Foto: Ivo Ketelaar

Betere routeadviezen, snelheidsadviezen en duidelijke informatie voor de weggebruikers over wegwerkzaamheden en calamiteiten.

Dat is de inzet van een nieuwe samenwerking tussen de overheden in de Metropoolregio Amsterdam en een aantal internationale bedrijven, waaronder Google Maps, TomTom Groep, HERE Technologies en BMW Groep. Op 7 juli 2017 besloot de Europese Commissie de proef mede te financieren. In eerste instantie gaat het om een proef waaraan meer dan 6.000 weggebruikers in en rond Amsterdam zullen deelnemen. De proef moet in 2019 van start gaan.

Gegevens delen
Om tot de nieuwe diensten te komen, gaan de verkeerscentrales in de Amsterdamse regio, internationale navigatiebedrijven, serviceproviders en autofabrikant BMW Groep samenwerken. Zij delen verkeersgegevens, routeadviezen en maatregelen op het gebied van verkeersmanagement. De nieuwe diensten gaan over een gezamenlijk snelheidsadvies, routeadvies, advies bij verkeershinder en bij calamiteiten. Deze nieuwe diensten worden in de komende anderhalf jaar ontwikkeld en in 2019 op grote schaal in en rond Amsterdam getest. Daarna zijn er vervolgproeven in de regio’s van München, Kopenhagen en Antwerpen. De samenwerking en de proeven vinden plaats onder de naam SOCRATES2.0.

Vlotte en veilige doorstroming
De verwachting is dat de samenwerking voor verkeersdeelnemers leidt tot betere verkeersdiensten en betere verkeersinformatie. Voor de deelnemende overheden leidt het tot betere en goedkopere verkeersinformatie en verkeersmanagement. Voor de marktpartijen zal de samenwerking leiden tot nieuwe marktmogelijkheden. De samenwerking komt voort uit een gezamenlijk streven naar een vlotte en veilige doorstroming van het verkeer, die ten goede komt aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van de Metropoolregio Amsterdam.

Smart Mobility
De nieuwe proef maakt deel uit van de Praktijkproef Amsterdam. Eerder deed de Praktijkproef Amsterdam grootschalige praktijktesten met het integreren van innovatieve systemen in de auto en langs de weg. Dat past in de ambitie van de deelnemende wegbeheerders om dergelijke systemen, onder de noemer Smart Mobility, uit te proberen en bij bewezen succes ook te implementeren.

Betrokken Partners
De deelnemers aan de samenwerking binnen SOCRATES2.0 zijn: BASt (German Federal Highway Research Institute), Be-Mobile (Flitsmeister), BMW Groep, Brand MKRS creative agency (Google Maps, Waze), gemeente Kopenhagen, Regio Vlaanderen (België), HERE Technologies, MAPtm, Technolution, TomTom Groep, Rijkswaterstaat, gemeente Amsterdam, Nationale Databank Wegverkeersgegevens, provincie Noord-Holland en Vervoerregio Amsterdam.

Meer informatie (van de redactie)
Lees ook op Verkeersite het bericht Partners Praktijkproef Amsterdam verleggen grenzen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat