TNO: twijfel over effectiviteit fijnstof beleid voor gezondheid

Het huidige beleid dat gericht is op het verlagen van fijn stof PM2.5 en PM10 levert waarschijnlijk minder gezondheidswinst dan gehoopt omdat de huidige normen voor fijnstof niets zeggen over het gehalte aan ultrafijnstof in de buitenlucht. De meeste deeltjes die auto’s uitstoten zijn ultrafijnstof, dat wil zeggen kleiner dan 0.1 micrometer. Ultrafijnstof levert nauwelijks een bijdrage aan het totale gewicht aan fijnstof, maar internationaal onderzoek laat zien dat deze deeltjes diep kunnen doordringen in de longen en zelfs in de bloedbaan terecht kunnen komen. De huidige PM2.5 en PM10 normen, gebaseerd op massa voor fijnstof, bieden geen bescherming tegen de schadelijke effecten van ultrafijnstof.

Verkennend onderzoek TNO naar ultrafijnstof Nederland
TNO heeft vorig jaar in Nederland verkennend onderzoek uitgevoerd naar de uitstoot van ultrafijnstof door wegverkeer en de verspreiding ervan naar de woonomgeving. Er is gekeken naar de uitstoot door auto’s op een rollerbank, door snelwegverkeer in de Drechttunnel en door stadsverkeer in de binnenstad van Rotterdam. De resultaten laten zien dat auto’s inderdaad veel ultrafijnstof uitstoten en dat concentraties daarvan bij snelwegen en drukke wegen in de stad een factor 5-10 zijn verhoogd. Een dergelijk onderzoek naar ultrafijnstof was binnen Nederland nog nooit gedaan. Het onderzoek bevestigt internationaal onderzoek in o.a. Californië, waarin ook werd gevonden dat wegverkeer een belangrijke bron is van ultrafijnstof.

Biodiesel
Bovendien laat het TNO-onderzoek zien dat het gebruik van biodiesel wel leidt tot verlaagde concentraties fijnstof, maar niet tot verlaging van de toxiciteit van het uitgestoten fijnstof. De samenvatting van het onderzoek is gepubliceerd in het jongste nummer van TNO Magazine.

Verdere onderbouwing in Europees verband nodig
Het terugdringen van fijnstof, gebaseerd op PM2.5 en PM10, leidt niet tot lagere concentraties van ultrafijnstof in de woonomgeving. Nader onderzoek moet worden uitgevoerd om effectiviteit van beleid gericht op terugdringen van PM2.5 en PM10 uitstoot t.a.v. de gezondheidseffecten te kunnen beoordelen TNO neemt deel aan een consortium dat Europees onderzoek heeft voorgesteld, waarbij gezondheidskundig onderzoek wordt gekoppeld aan de concentraties van o.a. ultrafijnstof. Ook in Nederland is aanvullend onderzoek nodig naar de uitstoot van ultrafijnstof en mogelijke gezondheidseffecten.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Lees in Infrasite Nieuws Brussel gaat akkoord met luchtkwaliteitsplan Nederland (08-04-2009)
Lees in Infrasite Nieuws Algemene Rekenkamer presenteert rapport ‘Milieueffecten wegverkeer’ (26-03-2009)

Lees in Infrasite Articles Samenvatting rapport ‘Milieueffecten wegverkeer’

Meer nieuws en informatie over dit onderwerp vindt u in de rubriek luchtkwaliteit in de Infrasite Catalogue

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: TNO

TNO: twijfel over effectiviteit fijnstof beleid voor gezondheid | Infrasite

TNO: twijfel over effectiviteit fijnstof beleid voor gezondheid

Het huidige beleid dat gericht is op het verlagen van fijn stof PM2.5 en PM10 levert waarschijnlijk minder gezondheidswinst dan gehoopt omdat de huidige normen voor fijnstof niets zeggen over het gehalte aan ultrafijnstof in de buitenlucht. De meeste deeltjes die auto’s uitstoten zijn ultrafijnstof, dat wil zeggen kleiner dan 0.1 micrometer. Ultrafijnstof levert nauwelijks een bijdrage aan het totale gewicht aan fijnstof, maar internationaal onderzoek laat zien dat deze deeltjes diep kunnen doordringen in de longen en zelfs in de bloedbaan terecht kunnen komen. De huidige PM2.5 en PM10 normen, gebaseerd op massa voor fijnstof, bieden geen bescherming tegen de schadelijke effecten van ultrafijnstof.

Verkennend onderzoek TNO naar ultrafijnstof Nederland
TNO heeft vorig jaar in Nederland verkennend onderzoek uitgevoerd naar de uitstoot van ultrafijnstof door wegverkeer en de verspreiding ervan naar de woonomgeving. Er is gekeken naar de uitstoot door auto’s op een rollerbank, door snelwegverkeer in de Drechttunnel en door stadsverkeer in de binnenstad van Rotterdam. De resultaten laten zien dat auto’s inderdaad veel ultrafijnstof uitstoten en dat concentraties daarvan bij snelwegen en drukke wegen in de stad een factor 5-10 zijn verhoogd. Een dergelijk onderzoek naar ultrafijnstof was binnen Nederland nog nooit gedaan. Het onderzoek bevestigt internationaal onderzoek in o.a. Californië, waarin ook werd gevonden dat wegverkeer een belangrijke bron is van ultrafijnstof.

Biodiesel
Bovendien laat het TNO-onderzoek zien dat het gebruik van biodiesel wel leidt tot verlaagde concentraties fijnstof, maar niet tot verlaging van de toxiciteit van het uitgestoten fijnstof. De samenvatting van het onderzoek is gepubliceerd in het jongste nummer van TNO Magazine.

Verdere onderbouwing in Europees verband nodig
Het terugdringen van fijnstof, gebaseerd op PM2.5 en PM10, leidt niet tot lagere concentraties van ultrafijnstof in de woonomgeving. Nader onderzoek moet worden uitgevoerd om effectiviteit van beleid gericht op terugdringen van PM2.5 en PM10 uitstoot t.a.v. de gezondheidseffecten te kunnen beoordelen TNO neemt deel aan een consortium dat Europees onderzoek heeft voorgesteld, waarbij gezondheidskundig onderzoek wordt gekoppeld aan de concentraties van o.a. ultrafijnstof. Ook in Nederland is aanvullend onderzoek nodig naar de uitstoot van ultrafijnstof en mogelijke gezondheidseffecten.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Lees in Infrasite Nieuws Brussel gaat akkoord met luchtkwaliteitsplan Nederland (08-04-2009)
Lees in Infrasite Nieuws Algemene Rekenkamer presenteert rapport ‘Milieueffecten wegverkeer’ (26-03-2009)

Lees in Infrasite Articles Samenvatting rapport ‘Milieueffecten wegverkeer’

Meer nieuws en informatie over dit onderwerp vindt u in de rubriek luchtkwaliteit in de Infrasite Catalogue

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: TNO