Eurlings stelt dimlicht overdag verplicht voor auto’s

Den Haag – Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat wil het voeren van (dim)licht overdag door motorvoertuigen verplicht gaan stellen. Binnenkort komt hij met een voorstel om dit op nationale basis in te voeren. De verplichting loopt vooruit op het Europese voorstel voor verplichte montage van specifieke milieuvriendelijke dagrijlampen op nieuwe auto’s. Minister Eurlings wil juist ook de eerstkomende jaren door invoering van licht overdag al het aantal verkeersslachtoffers met tientallen doden en vele gewonden per jaar terugdringen en niet afwachten totdat alle auto’s met dagrijlampen zijn uitgerust.

Doordat meer auto’s overdag met dimlicht gaan rijden, zullen het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot eerst enigszins toenemen. Op den duur zal dat weer dalen door het geleidelijk op de weg komen van auto’s met zuinige dagrijlampen. De verwachting is dat het extra brandstofgebruik en de extra CO2-uitstoot door het voeren van licht dan dalen met 90 procent, dus tot een tiende van het niveau bij gebruik van dimlicht. Dit wordt bereikt doordat de speciale zuinige daglichtlampen zelf minder stroom verbruiken, vooral als LED-lampen worden gebruikt, en werken zonder dat de overige lichten worden ingeschakeld, zoals stadslichten, achterlichten en kentekenplaatverplichting.

Meer informatie
Kamerbrief 200710113 Kamervragen van het lid Roefs over het niet verplicht stellen van het voeren van dimlicht overdag voor auto’s
Kamerstuk | 22-01-2008

Factsheet dimlicht SWOV

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Eurlings stelt dimlicht overdag verplicht voor auto’s | Infrasite

Eurlings stelt dimlicht overdag verplicht voor auto’s

Den Haag – Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat wil het voeren van (dim)licht overdag door motorvoertuigen verplicht gaan stellen. Binnenkort komt hij met een voorstel om dit op nationale basis in te voeren. De verplichting loopt vooruit op het Europese voorstel voor verplichte montage van specifieke milieuvriendelijke dagrijlampen op nieuwe auto’s. Minister Eurlings wil juist ook de eerstkomende jaren door invoering van licht overdag al het aantal verkeersslachtoffers met tientallen doden en vele gewonden per jaar terugdringen en niet afwachten totdat alle auto’s met dagrijlampen zijn uitgerust.

Doordat meer auto’s overdag met dimlicht gaan rijden, zullen het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot eerst enigszins toenemen. Op den duur zal dat weer dalen door het geleidelijk op de weg komen van auto’s met zuinige dagrijlampen. De verwachting is dat het extra brandstofgebruik en de extra CO2-uitstoot door het voeren van licht dan dalen met 90 procent, dus tot een tiende van het niveau bij gebruik van dimlicht. Dit wordt bereikt doordat de speciale zuinige daglichtlampen zelf minder stroom verbruiken, vooral als LED-lampen worden gebruikt, en werken zonder dat de overige lichten worden ingeschakeld, zoals stadslichten, achterlichten en kentekenplaatverplichting.

Meer informatie
Kamerbrief 200710113 Kamervragen van het lid Roefs over het niet verplicht stellen van het voeren van dimlicht overdag voor auto’s
Kamerstuk | 22-01-2008

Factsheet dimlicht SWOV

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat