Stremming onzeker

Plan voor droogzetten Julianakanaal nog steeds onduidelijk

dambreuk julianakanaal
Op de foto zie je de bouwkuip tussen Berg en Obbicht toen het water net onder de damwand begon te stromen in februari 2023. Later liep de bouwkuip verder vol. Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat heeft nog geen concreet plan voor het droogzetten en stremmen van een deel van het Julianakanaal in Limburg. De beheerder had verwacht dat er na de zomer meer duidelijk zou zijn, maar wanneer en hoe het werk precies moet gaan plaatsvinden, is vooralsnog onbekend. Dat bevestigt een woordvoerder van Rijkswaterstaat op maandag tegenover Infrasite.       

Afgelopen februari bezweek een damwand en liep een bouwkuip vol met water tijdens verruimingswerkzaamheden in het kanaal tussen Berg en Obbicht. Ook in 2020 werd het project onderbroken door een volgelopen bouwkuip bij de haven van Stein. Eerder dit jaar is het werk voor onbepaalde tijd stilgelegd terwijl Rijkswaterstaat aan een nieuw plan werkt.

De beheerder besloot in april dat het niet langer wenselijk is om de verruiming uit te voeren in bouwkuipen die slechts een deel van het kanaal in beslag nemen en ruimte overlaten voor water en varende schepen. Een volledige droogzetting van delen van het kanaal is volgens Rijkswaterstaat nodig om het project “veilig en verantwoord” af te ronden.

Dat laatste betekent dat de scheepvaart tussen de brug Berg en de sluis Born op een gegeven moment moet worden gestremd, aldus de beheerder. Als het kanaal wordt drooggezet, dan heeft de scheepvaart immers geen water meer om op te varen.

Een woordvoerder van Rijkswaterstaat vertelt op maandag dat de beheerder vragen krijgt van scheepvaartbedrijven en werkgeversorganisaties over wanneer ze rekening moeten houden met de werkzaamheden. Maar hoe en wanneer het werk precies zal worden uitgevoerd, is volgens de woordvoerder nog steeds niet bekend.

Timing onzeker

Na een onderzoek naar de oorzaak van de volgelopen bouwkuip in februari, liet de beheerder in april van dit jaar al weten dat een gedeeltelijke droogzetting nodig zal zijn voor de rest van de werkzaamheden. “Naar verwachting wordt na de zomer van 2023 meer duidelijk over de uitwerking en plannen”, voegde Rijkswaterstaat in september toe. Duidelijkheid blijft echter uit, vertelt een woordvoerder nu.

“Er wordt nog hard gewerkt aan het plan. De impact van de droogzetting en stremming is groot, dus bepaalde zaken moeten worden voorgelegd worden aan het ministerie in Den Haag. We hopen in de komende weken meer informatie te kunnen geven over de redenen waarom de droogzetting nodig is. Het kan echter langer duren voordat er meer bekend is over wanneer de droogzetting en stremming plaats zullen vinden”, aldus de woordvoerder.

Verruiming Julianakanaal

Het Julianakanaal is een onderdeel van de Maasroute. De scheepvaartroute wordt sinds de afgelopen jaren in opdracht van Rijkswaterstaat verruimd om grotere schepen toe te staan, legt de beheerder op zijn website uit.

De verruimingswerkzaamheden bestaan onder andere uit grondverzet om het kanaal dieper en breder te maken. “Tot 2016 werd dit in een ‘vol’ kanaal gedaan, de zogeheten ‘natte’ uitvoering. Enkele jaren geleden ging dit bij Nattenhoven mis, waarbij kanaalwater via de bodem vernatting van de omgeving veroorzaakte. Vanaf dat moment is met bouwkuipen gewerkt die slechts een deel van het kanaal afzetten, waardoor scheepvaart door kon gaan.”

“Helaas is tijdens het werk aan het kanaal bij Haven Stein in september 2020 de bouwkuip onder water gelopen. In februari 2023 ontstonden ook problemen, toen de bouwkuip bij Berg bezweek. Het werk is op dat moment stilgelegd.” Om het project af te ronden moeten de laatste delen van het kanaal tussen Berg en Obbicht en bij Berghaven nog worden gedaan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Plan voor droogzetten Julianakanaal nog steeds onduidelijk | Infrasite
Stremming onzeker

Plan voor droogzetten Julianakanaal nog steeds onduidelijk

dambreuk julianakanaal
Op de foto zie je de bouwkuip tussen Berg en Obbicht toen het water net onder de damwand begon te stromen in februari 2023. Later liep de bouwkuip verder vol. Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat heeft nog geen concreet plan voor het droogzetten en stremmen van een deel van het Julianakanaal in Limburg. De beheerder had verwacht dat er na de zomer meer duidelijk zou zijn, maar wanneer en hoe het werk precies moet gaan plaatsvinden, is vooralsnog onbekend. Dat bevestigt een woordvoerder van Rijkswaterstaat op maandag tegenover Infrasite.       

Afgelopen februari bezweek een damwand en liep een bouwkuip vol met water tijdens verruimingswerkzaamheden in het kanaal tussen Berg en Obbicht. Ook in 2020 werd het project onderbroken door een volgelopen bouwkuip bij de haven van Stein. Eerder dit jaar is het werk voor onbepaalde tijd stilgelegd terwijl Rijkswaterstaat aan een nieuw plan werkt.

De beheerder besloot in april dat het niet langer wenselijk is om de verruiming uit te voeren in bouwkuipen die slechts een deel van het kanaal in beslag nemen en ruimte overlaten voor water en varende schepen. Een volledige droogzetting van delen van het kanaal is volgens Rijkswaterstaat nodig om het project “veilig en verantwoord” af te ronden.

Dat laatste betekent dat de scheepvaart tussen de brug Berg en de sluis Born op een gegeven moment moet worden gestremd, aldus de beheerder. Als het kanaal wordt drooggezet, dan heeft de scheepvaart immers geen water meer om op te varen.

Een woordvoerder van Rijkswaterstaat vertelt op maandag dat de beheerder vragen krijgt van scheepvaartbedrijven en werkgeversorganisaties over wanneer ze rekening moeten houden met de werkzaamheden. Maar hoe en wanneer het werk precies zal worden uitgevoerd, is volgens de woordvoerder nog steeds niet bekend.

Timing onzeker

Na een onderzoek naar de oorzaak van de volgelopen bouwkuip in februari, liet de beheerder in april van dit jaar al weten dat een gedeeltelijke droogzetting nodig zal zijn voor de rest van de werkzaamheden. “Naar verwachting wordt na de zomer van 2023 meer duidelijk over de uitwerking en plannen”, voegde Rijkswaterstaat in september toe. Duidelijkheid blijft echter uit, vertelt een woordvoerder nu.

“Er wordt nog hard gewerkt aan het plan. De impact van de droogzetting en stremming is groot, dus bepaalde zaken moeten worden voorgelegd worden aan het ministerie in Den Haag. We hopen in de komende weken meer informatie te kunnen geven over de redenen waarom de droogzetting nodig is. Het kan echter langer duren voordat er meer bekend is over wanneer de droogzetting en stremming plaats zullen vinden”, aldus de woordvoerder.

Verruiming Julianakanaal

Het Julianakanaal is een onderdeel van de Maasroute. De scheepvaartroute wordt sinds de afgelopen jaren in opdracht van Rijkswaterstaat verruimd om grotere schepen toe te staan, legt de beheerder op zijn website uit.

De verruimingswerkzaamheden bestaan onder andere uit grondverzet om het kanaal dieper en breder te maken. “Tot 2016 werd dit in een ‘vol’ kanaal gedaan, de zogeheten ‘natte’ uitvoering. Enkele jaren geleden ging dit bij Nattenhoven mis, waarbij kanaalwater via de bodem vernatting van de omgeving veroorzaakte. Vanaf dat moment is met bouwkuipen gewerkt die slechts een deel van het kanaal afzetten, waardoor scheepvaart door kon gaan.”

“Helaas is tijdens het werk aan het kanaal bij Haven Stein in september 2020 de bouwkuip onder water gelopen. In februari 2023 ontstonden ook problemen, toen de bouwkuip bij Berg bezweek. Het werk is op dat moment stilgelegd.” Om het project af te ronden moeten de laatste delen van het kanaal tussen Berg en Obbicht en bij Berghaven nog worden gedaan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.