werkschip groeneveldt (2)
Varen op batterijen

Scheepsbouwer: ‘Elektrisch is nu al de norm voor werkschepen’

Een van de werkschepen in de catalogus van het scheepsbouwbedrijf. groeneveldt.nu

Werkschepen op diesel zijn uit de gratie en zero-emissie is de norm. Dat zegt scheepsbouwer Klaas Groeneveldt van Groeneveldt Marine Construction tegenover het vakblad Schuttevaer. “We hebben op dit moment geen werkschepen in opdracht waar nog dieselmotoren ingebouwd moeten worden. De elektrische variant met batterijen neemt een enorme vlucht.”

Het bedrijf van Groeneveldt specialiseert zich in de bouw van werkschepen voor de weg- en waterbouw. Vanuit twee loodsen in Hendrik-Ido-Ambacht maakt het bedrijf vaarwerktuigen van tientallen meters lang. Die draaien steeds minder vaak op diesel en steeds vaker op elektriciteit, zei Groeneveldt afgelopen maand in een interview met het vakblad Schuttevaer. “In drie jaar is het volledig veranderd naar elektrisch.”

De verandering komt volgens Groeneveldt door de aanbestedingseisen van opdrachtgevers. Die worden groener. Eerder deze maand maakte Bouwend Nederland nog bekend dat duurzaamheid in het afgelopen jaar weer vaker werd genoemd door overheden bij het gunnen van opdrachten in de bouw en infra. En dat gebeurt in de waterbouw dus ook, ziet Groeneveldt.

Elektrisch werkschip voor Hakkers

Groeneveldt bouwt nu het eerste volledig batterij-elektrische werkschip. “Er komt werkelijk geen druppel dieselolie meer aan te pas en er zit geen uitlaat op. Hier komt geen smeerolie aan boord. Hier komt geen brandstof aan boord. Hier komt geen hydrauliek-olie aan boord. De schepen varen op batterijen.”

Het werkschip in aanbouw is bestemd voor de aannemer Hakkers in Werkendam. De keuze voor elektrisch heeft er volgens Groeneveldt alles mee te maken dat er in steeds meer Natura 2000-gebieden alleen nog emissieloos mag worden gewerkt. “Nu liggen hele bouwprojecten stil vanwege emissienormen. Met een elektrisch schip mag je overal werken. En als het gaat over echt zero-emission, dan kunnen we zeggen dat dit nieuwe werkschip daar uniek in is.”

‘Laadopties zijn angstig beperkt’

Naar eigen zeggen is Groeneveldt de eerste die een volledig batterij-elektrisch werkschip aanbiedt. “Andere schepen hebben nog wel generatoren aan boord, wij niet. Wij willen ons profileren als dé werkschipbouwer van Nederland.”

Alle schepen uit de catalogus van het bedrijf zijn volledig elektrisch te configureren. Maar Groeneveldt plaatst nog wel een kanttekening. “De laadtijd, de infrastructuur, de laadmogelijkheden langs het water, die zijn natuurlijk angstig beperkt. Dat is nog een zeer remmende rol.”

Een veel betere oplossing zou zijn om werkschepen uit te rusten met verwisselbare batterijen, denkt de directeur. “Als we ervoor zorgen dat op logische plekken langs de vaarweg de batterijen zijn te wisselen, dan los je een groot deel van het probleem op. Daarbij varen de meeste werkschepen helemaal niet zoveel. Het is ook zaak een beetje ouderwets te varen en te kijken of je een stroompje mee kunt hebben. Dat kan je vaarbereik flink vergroten.”

Momenteel geeft Groeneveldt leiding aan meerdere bouwteams die volledig zijn gericht op emissieloze schepen. De komende maanden zullen nog meer opdrachten worden gegund, aldus de directeur. “We kunnen er niet omheen, en daarom: groener dan dit wordt en kan het niet.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Rene Quist

Bron: Schuttevaer

Scheepsbouwer: ‘Elektrisch is nu al de norm voor werkschepen’ | Infrasite
werkschip groeneveldt (2)
Varen op batterijen

Scheepsbouwer: ‘Elektrisch is nu al de norm voor werkschepen’

Een van de werkschepen in de catalogus van het scheepsbouwbedrijf. groeneveldt.nu

Werkschepen op diesel zijn uit de gratie en zero-emissie is de norm. Dat zegt scheepsbouwer Klaas Groeneveldt van Groeneveldt Marine Construction tegenover het vakblad Schuttevaer. “We hebben op dit moment geen werkschepen in opdracht waar nog dieselmotoren ingebouwd moeten worden. De elektrische variant met batterijen neemt een enorme vlucht.”

Het bedrijf van Groeneveldt specialiseert zich in de bouw van werkschepen voor de weg- en waterbouw. Vanuit twee loodsen in Hendrik-Ido-Ambacht maakt het bedrijf vaarwerktuigen van tientallen meters lang. Die draaien steeds minder vaak op diesel en steeds vaker op elektriciteit, zei Groeneveldt afgelopen maand in een interview met het vakblad Schuttevaer. “In drie jaar is het volledig veranderd naar elektrisch.”

De verandering komt volgens Groeneveldt door de aanbestedingseisen van opdrachtgevers. Die worden groener. Eerder deze maand maakte Bouwend Nederland nog bekend dat duurzaamheid in het afgelopen jaar weer vaker werd genoemd door overheden bij het gunnen van opdrachten in de bouw en infra. En dat gebeurt in de waterbouw dus ook, ziet Groeneveldt.

Elektrisch werkschip voor Hakkers

Groeneveldt bouwt nu het eerste volledig batterij-elektrische werkschip. “Er komt werkelijk geen druppel dieselolie meer aan te pas en er zit geen uitlaat op. Hier komt geen smeerolie aan boord. Hier komt geen brandstof aan boord. Hier komt geen hydrauliek-olie aan boord. De schepen varen op batterijen.”

Het werkschip in aanbouw is bestemd voor de aannemer Hakkers in Werkendam. De keuze voor elektrisch heeft er volgens Groeneveldt alles mee te maken dat er in steeds meer Natura 2000-gebieden alleen nog emissieloos mag worden gewerkt. “Nu liggen hele bouwprojecten stil vanwege emissienormen. Met een elektrisch schip mag je overal werken. En als het gaat over echt zero-emission, dan kunnen we zeggen dat dit nieuwe werkschip daar uniek in is.”

‘Laadopties zijn angstig beperkt’

Naar eigen zeggen is Groeneveldt de eerste die een volledig batterij-elektrisch werkschip aanbiedt. “Andere schepen hebben nog wel generatoren aan boord, wij niet. Wij willen ons profileren als dé werkschipbouwer van Nederland.”

Alle schepen uit de catalogus van het bedrijf zijn volledig elektrisch te configureren. Maar Groeneveldt plaatst nog wel een kanttekening. “De laadtijd, de infrastructuur, de laadmogelijkheden langs het water, die zijn natuurlijk angstig beperkt. Dat is nog een zeer remmende rol.”

Een veel betere oplossing zou zijn om werkschepen uit te rusten met verwisselbare batterijen, denkt de directeur. “Als we ervoor zorgen dat op logische plekken langs de vaarweg de batterijen zijn te wisselen, dan los je een groot deel van het probleem op. Daarbij varen de meeste werkschepen helemaal niet zoveel. Het is ook zaak een beetje ouderwets te varen en te kijken of je een stroompje mee kunt hebben. Dat kan je vaarbereik flink vergroten.”

Momenteel geeft Groeneveldt leiding aan meerdere bouwteams die volledig zijn gericht op emissieloze schepen. De komende maanden zullen nog meer opdrachten worden gegund, aldus de directeur. “We kunnen er niet omheen, en daarom: groener dan dit wordt en kan het niet.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Rene Quist

Bron: Schuttevaer