Project komt op gang

Dijkversterking van €500 miljoen moet de Randstad drooghouden

Dronefoto van werkzaamheden aan de Lekdijk in Lopik (juli 2023). ANP / Sem van der Wal

Als de Lekdijk breekt, dan stroomt het water bij een overstroming “zo door naar Amsterdam”. Dat zegt Els Otterman, hoogheemraad van het waterschap De Stichtse Rijnlanden, tegenover het ANP. Om breuken te voorkomen wordt de dijk over een lengte van 55 kilometer versterkt. De werkzaamheden beginnen steeds meer zichtbaar te worden.

In totaal kost de versterking 490 miljoen euro. Het Rijk betaalt de helft en alle 21 Nederlandse waterschappen verdelen de rest. De te versterken dijk loopt van Schoonhoven in Zuid-Holland naar Amerongen in Gelderland. De route is in zes dijkdelen opgedeeld. De eerste schop ging vorig jaar de grond in bij Lopik. De aanpak van andere dijkdelen wordt nog voorbereid. Het plan is om alle stukken tussen nu en 2030 te versterken. Volgens de planning moet het project in dat jaar klaar zijn.

Waarom?

De Lekdijk beschermt al ruim 900 jaar tegen overstromingen. In 2017 zijn de landelijke normen voor de veiligheid van dijken aangescherpt. Hoogheemraad Otterman: “Daarbij is niet alleen gekeken naar de hoogte van de dijken, maar ook naar waaruit het achterland van de dijken bestaat. Bijvoorbeeld hoeveel mensen er achter een dijk wonen en wat voor economisch kapitaal er zit. Uit het onderzoek kwam voor de Lekdijk naar voren dat er een hoop moet gebeuren.”

Een deel van de uitvoering en het ontwerp van de dijkversterking werd drie jaar geleden aan drie aannemers gegund: Mourik Infra, Van Oord en een combinatie van Heijmans Infra, GMB Civiel en De Vries & van de Wiel. Zij kregen elk een dijkdeel toegewezen. “Voldoen de werkzaamheden aan de verwachtingen, dan mag de aannemer door naar een volgend dijkdeel zonder de tussenkomst van een nieuwe aanbesteding”, zei het waterschap De Stichtse Rijnlanden destijds.

De Lekdijk van Schoonhoven tot Amerongen. Het artikel gaat verder na de afbeelding. © De Stichtse RijnlandenLekdijk kaart

Klei en kunststof damwanden

Hoogheemraad Otterman legt uit dat de aanpak per dijkdeel verschilt. “De problemen bij het ene stuk van 100 meter dijk kunnen heel anders zijn dan bij de volgende 100 meter.” Een voorbeeld van de maatregelen is het aanbrengen van extra klei op de dijk en de uiterwaarden die voor de dijk liggen. Een ander voorbeeld is de plaatsing van kunststof damwanden die zand tegenhouden en water doorlaten.

Dat laatste voorkomt piping, waarbij zand onder een dijk doorstroomt en de kering instabiel maakt. De oplossing met de kunststof damwanden staat bekend als het Prolock-systeem, legt Otterman uit. “Van de ervaringen die we opdoen met het Prolock-systeem en andere innovaties in dit project, kunnen andere partijen die later dijken versterken wellicht hun voordeel doen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Dijkversterking van €500 miljoen moet de Randstad drooghouden | Infrasite
Project komt op gang

Dijkversterking van €500 miljoen moet de Randstad drooghouden

Dronefoto van werkzaamheden aan de Lekdijk in Lopik (juli 2023). ANP / Sem van der Wal

Als de Lekdijk breekt, dan stroomt het water bij een overstroming “zo door naar Amsterdam”. Dat zegt Els Otterman, hoogheemraad van het waterschap De Stichtse Rijnlanden, tegenover het ANP. Om breuken te voorkomen wordt de dijk over een lengte van 55 kilometer versterkt. De werkzaamheden beginnen steeds meer zichtbaar te worden.

In totaal kost de versterking 490 miljoen euro. Het Rijk betaalt de helft en alle 21 Nederlandse waterschappen verdelen de rest. De te versterken dijk loopt van Schoonhoven in Zuid-Holland naar Amerongen in Gelderland. De route is in zes dijkdelen opgedeeld. De eerste schop ging vorig jaar de grond in bij Lopik. De aanpak van andere dijkdelen wordt nog voorbereid. Het plan is om alle stukken tussen nu en 2030 te versterken. Volgens de planning moet het project in dat jaar klaar zijn.

Waarom?

De Lekdijk beschermt al ruim 900 jaar tegen overstromingen. In 2017 zijn de landelijke normen voor de veiligheid van dijken aangescherpt. Hoogheemraad Otterman: “Daarbij is niet alleen gekeken naar de hoogte van de dijken, maar ook naar waaruit het achterland van de dijken bestaat. Bijvoorbeeld hoeveel mensen er achter een dijk wonen en wat voor economisch kapitaal er zit. Uit het onderzoek kwam voor de Lekdijk naar voren dat er een hoop moet gebeuren.”

Een deel van de uitvoering en het ontwerp van de dijkversterking werd drie jaar geleden aan drie aannemers gegund: Mourik Infra, Van Oord en een combinatie van Heijmans Infra, GMB Civiel en De Vries & van de Wiel. Zij kregen elk een dijkdeel toegewezen. “Voldoen de werkzaamheden aan de verwachtingen, dan mag de aannemer door naar een volgend dijkdeel zonder de tussenkomst van een nieuwe aanbesteding”, zei het waterschap De Stichtse Rijnlanden destijds.

De Lekdijk van Schoonhoven tot Amerongen. Het artikel gaat verder na de afbeelding. © De Stichtse RijnlandenLekdijk kaart

Klei en kunststof damwanden

Hoogheemraad Otterman legt uit dat de aanpak per dijkdeel verschilt. “De problemen bij het ene stuk van 100 meter dijk kunnen heel anders zijn dan bij de volgende 100 meter.” Een voorbeeld van de maatregelen is het aanbrengen van extra klei op de dijk en de uiterwaarden die voor de dijk liggen. Een ander voorbeeld is de plaatsing van kunststof damwanden die zand tegenhouden en water doorlaten.

Dat laatste voorkomt piping, waarbij zand onder een dijk doorstroomt en de kering instabiel maakt. De oplossing met de kunststof damwanden staat bekend als het Prolock-systeem, legt Otterman uit. “Van de ervaringen die we opdoen met het Prolock-systeem en andere innovaties in dit project, kunnen andere partijen die later dijken versterken wellicht hun voordeel doen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.