Zebrapad Rotterdam

Rotterdam pakt onveilige infrastructuur aan

Foto: ProMedia

Rotterdam heeft een innovatief rekenmodel ontwikkeld, dat kan voorspellen waar een grote kans ontstaat op verkeersonveilige situaties. Op die manier kunnen onveilige locaties al aangepakt worden voor er meerdere ongevallen plaatsvinden. Het is de ambitie van de hofstad om de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers te verbeteren. 

In 2020 is de infrastructuur al aangepakt op vijf belangrijke, onveilige plekken en ook een tiental kleinere locaties is onder handen genomen. Volgend jaar staan er nog eens 23 plekken op de planning. Die kunnen als onveilig zijn aangemerkt door een ongeval of door data, maar ook omdat ze voor verkeersdeelnemers verkeersonveilig aanvoelen.

Voorkomen in plaats van oplossen

Het nieuwe rekenmodel is in het leven geroepen om ongevallen te voorkomen. Nu al pakt de stad zogenaamde blackspots snel aan, zodat ongevallen zich hier niet kunnen herhalen. De term blackspot wordt gebruikt voor plaatsen waar in drie jaar tijd minimaal zes ongevallen met letsel zijn gebeurd. Maar de gemeente vindt het oplossen van een blackspot altijd te laat; er zijn dan inmiddels al ongevallen gebeurd.

Als eerste in Nederland gaat Rotterdam daarvoor het Rotterdamse Verkeersveiligheidsmodel inzetten. Dit brengt, op basis van data, de verkeersveiligheid in de stad in kaart. Dit model voorspelt waar een grote kans ontstaat op onveilige verkeerssituaties en legt verbanden tussen kenmerken van ongevallen en kenmerken van de weg, de omgeving en het verkeer. Daarmee helpt het model te prioriteren welke locaties het eerst moeten worden aangepakt.

Subjectieve veiligheid

In dit model wordt ook rekening gehouden met de gevoelens van de verkeersdeelnemers. Daarvoor zijn bewoners gevraagd welke verkeerssituaties zij in hun wijk als onveilig ervaren. “Er zijn meer dan 4.000 onveilige locaties ingestuurd, verspreid over alle veertien gebieden in de stad”, aldus wethouder Judith Bokhove van Mobiliteit.

““Op basis van deze bewonerservaringen én alle data uit het model pakken we het komende jaar in al onze veertien gebieden één plek aan die onveilig voelt. Uiteindelijk willen we dat iedereen veilig mee kan doen aan het verkeer en zich dan ook veilig voelt.” Daarnaast worden op verschillende locaties kleine verbeteringen uitgevoerd, zoals het aanleggen van drempels, het verlagen van de snelheid naar 30 kilometer per uur en het verbeteren van oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers.

Nieuwe verdeling

Dit zijn maatregelen die snel veel impact hebben. Rotterdam beraadt zich echter ook op de verkeersveiligheid en indeling van de stad in de toekomst. Het is namelijk de verwachting dat de stad zal doorgroeien, waarbij steeds meer mensen zullen lopen of fietsen. Daarom kijkt Rotterdam naar een nieuwe verdeling van de ruimte op straat, waarbij fietsers en voetgangers veilig onderweg kunnen én meer ruimte zullen ervaren. “In Rotterdam moet iedereen veilig op pad kunnen. Lopend, op de fiets, met het openbaar vervoer of met de auto.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: JanPieter Rottier

Rotterdam pakt onveilige infrastructuur aan | Infrasite
Zebrapad Rotterdam

Rotterdam pakt onveilige infrastructuur aan

Foto: ProMedia

Rotterdam heeft een innovatief rekenmodel ontwikkeld, dat kan voorspellen waar een grote kans ontstaat op verkeersonveilige situaties. Op die manier kunnen onveilige locaties al aangepakt worden voor er meerdere ongevallen plaatsvinden. Het is de ambitie van de hofstad om de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers te verbeteren. 

In 2020 is de infrastructuur al aangepakt op vijf belangrijke, onveilige plekken en ook een tiental kleinere locaties is onder handen genomen. Volgend jaar staan er nog eens 23 plekken op de planning. Die kunnen als onveilig zijn aangemerkt door een ongeval of door data, maar ook omdat ze voor verkeersdeelnemers verkeersonveilig aanvoelen.

Voorkomen in plaats van oplossen

Het nieuwe rekenmodel is in het leven geroepen om ongevallen te voorkomen. Nu al pakt de stad zogenaamde blackspots snel aan, zodat ongevallen zich hier niet kunnen herhalen. De term blackspot wordt gebruikt voor plaatsen waar in drie jaar tijd minimaal zes ongevallen met letsel zijn gebeurd. Maar de gemeente vindt het oplossen van een blackspot altijd te laat; er zijn dan inmiddels al ongevallen gebeurd.

Als eerste in Nederland gaat Rotterdam daarvoor het Rotterdamse Verkeersveiligheidsmodel inzetten. Dit brengt, op basis van data, de verkeersveiligheid in de stad in kaart. Dit model voorspelt waar een grote kans ontstaat op onveilige verkeerssituaties en legt verbanden tussen kenmerken van ongevallen en kenmerken van de weg, de omgeving en het verkeer. Daarmee helpt het model te prioriteren welke locaties het eerst moeten worden aangepakt.

Subjectieve veiligheid

In dit model wordt ook rekening gehouden met de gevoelens van de verkeersdeelnemers. Daarvoor zijn bewoners gevraagd welke verkeerssituaties zij in hun wijk als onveilig ervaren. “Er zijn meer dan 4.000 onveilige locaties ingestuurd, verspreid over alle veertien gebieden in de stad”, aldus wethouder Judith Bokhove van Mobiliteit.

““Op basis van deze bewonerservaringen én alle data uit het model pakken we het komende jaar in al onze veertien gebieden één plek aan die onveilig voelt. Uiteindelijk willen we dat iedereen veilig mee kan doen aan het verkeer en zich dan ook veilig voelt.” Daarnaast worden op verschillende locaties kleine verbeteringen uitgevoerd, zoals het aanleggen van drempels, het verlagen van de snelheid naar 30 kilometer per uur en het verbeteren van oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers.

Nieuwe verdeling

Dit zijn maatregelen die snel veel impact hebben. Rotterdam beraadt zich echter ook op de verkeersveiligheid en indeling van de stad in de toekomst. Het is namelijk de verwachting dat de stad zal doorgroeien, waarbij steeds meer mensen zullen lopen of fietsen. Daarom kijkt Rotterdam naar een nieuwe verdeling van de ruimte op straat, waarbij fietsers en voetgangers veilig onderweg kunnen én meer ruimte zullen ervaren. “In Rotterdam moet iedereen veilig op pad kunnen. Lopend, op de fiets, met het openbaar vervoer of met de auto.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: JanPieter Rottier