escherrotonde berenkuil
Verdiepte rotonde

Weg naar Baarn wordt ‘berenkuil’

De huidige Escherrotonde in Baarn. Atsje, CC0 via Wikimedia Commons

Na tien jaar wikken en wegen zijn er nu concrete plannen voor de verbetering van de Escherrotonde bij Baarn. De provincie Utrecht en de gemeente willen daar een zogenoemde ‘berenkuil’ aanleggen, een turborotonde voor de auto met daaronder een verdiepte rotonde voor fietsers en voetgangers.

Dat meldt het vakblad VerkeersNet. De provincie en de gemeente Baarn hebben de intentieovereenkomst onlangs getekend. Naar verwachting gaat de voorbereiding van het project nog enkele jaren duren. Op 23 januari is er een inloopavond voor inwoners.

Voorkeur voor berenkuil

De rotonde is al langere tijd een hoofdpijndossier omdat er geregeld aanrijdingen plaatsvinden Er staan al doseerlichten om de doorstroming op piekmomenten beter te laten verlopen, maar deze maatregelen acht de provincie niet voldoende. Daarom zijn in de afgelopen jaren negen verschillende structurele oplossingen onderzocht. Na de beoordeling zijn er twee alternatieven overgebleven, beide met fietstunnels onder de N221.

De voorkeur is uitgegaan naar de ‘Berenkuilvariant’, met een turborotonde en tunnel onder de N221, omdat dit de verkeersveiligheid zou bevorderen en goed in de omgeving zou passen. “Bovendien past het binnen het bredere doel om meer mensen te stimuleren de auto te laten staan, wat bijdraagt aan een beter milieu met verbeterde luchtkwaliteit en verminderde geluidsoverlast”, aldus de provincie Utrecht.

Mark Eijbaard, verantwoordelijk wethouder van de gemeente Baarn is blij met de ontwikkelingen: “De ondertekening van de intentieovereenkomst is een belangrijke mijlpaal en markeert een belangrijke stap in de verbetering van de Baarnse toegangsweg. We kijken dan ook uit naar de realisatie van deze langverwache oplossing.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Laura Houtenbrink

Bron: VerkeersNet

Weg naar Baarn wordt ‘berenkuil’ | Infrasite
escherrotonde berenkuil
Verdiepte rotonde

Weg naar Baarn wordt ‘berenkuil’

De huidige Escherrotonde in Baarn. Atsje, CC0 via Wikimedia Commons

Na tien jaar wikken en wegen zijn er nu concrete plannen voor de verbetering van de Escherrotonde bij Baarn. De provincie Utrecht en de gemeente willen daar een zogenoemde ‘berenkuil’ aanleggen, een turborotonde voor de auto met daaronder een verdiepte rotonde voor fietsers en voetgangers.

Dat meldt het vakblad VerkeersNet. De provincie en de gemeente Baarn hebben de intentieovereenkomst onlangs getekend. Naar verwachting gaat de voorbereiding van het project nog enkele jaren duren. Op 23 januari is er een inloopavond voor inwoners.

Voorkeur voor berenkuil

De rotonde is al langere tijd een hoofdpijndossier omdat er geregeld aanrijdingen plaatsvinden Er staan al doseerlichten om de doorstroming op piekmomenten beter te laten verlopen, maar deze maatregelen acht de provincie niet voldoende. Daarom zijn in de afgelopen jaren negen verschillende structurele oplossingen onderzocht. Na de beoordeling zijn er twee alternatieven overgebleven, beide met fietstunnels onder de N221.

De voorkeur is uitgegaan naar de ‘Berenkuilvariant’, met een turborotonde en tunnel onder de N221, omdat dit de verkeersveiligheid zou bevorderen en goed in de omgeving zou passen. “Bovendien past het binnen het bredere doel om meer mensen te stimuleren de auto te laten staan, wat bijdraagt aan een beter milieu met verbeterde luchtkwaliteit en verminderde geluidsoverlast”, aldus de provincie Utrecht.

Mark Eijbaard, verantwoordelijk wethouder van de gemeente Baarn is blij met de ontwikkelingen: “De ondertekening van de intentieovereenkomst is een belangrijke mijlpaal en markeert een belangrijke stap in de verbetering van de Baarnse toegangsweg. We kijken dan ook uit naar de realisatie van deze langverwache oplossing.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Laura Houtenbrink

Bron: VerkeersNet