Vier Brabantse verkeersproeven in-car techniek en rijgedrag veelbelovend

Foto: Ivo Ketelaar

Gezamenlijk persbericht van Beter Bereikbaar Zuidoost-Brabant, ministerie van Infrastructuur en Milieu, provincie Noord-Brabant en Samenwerkingsverband Regio Eindhoven

Vrijdag 14 december zijn in Zuidoost-Brabant vier innovatieve verkeersproeven afgerond, waarbij effecten van actuele informatie in de auto op het rijgedrag zijn onderzocht. Medio januari 2013 volgen de definitieve rapportages, maar de eerste resultaten lijken veelbelovend: goede ‘in-car’ informatie levert een betere verkeersdoorstroming en brandstofbesparing op. Bovendien waren de proefpersonen positief over het gebruik van de nieuwe systemen. De proeven zijn onderdeel van ‘Brabant in-car II’, een subsidieprogramma van Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, provincie Noord-Brabant en ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Met de subsidieprojecten is een volgende stap gezet naar succesvolle gebruikersvriendelijke oplossingen voor bijvoorbeeld fileproblemen. Doel was automobilisten met actuele, individuele informatie te helpen veiliger, comfortabeler en schoner te rijden. In de proeven stond de relatie tussen mens en techniek dan ook centraal: hoe reageert de weggebruiker op nieuwe technologie in de (vracht)auto? De actuele informatie op een beeldschermpje in de auto werd door de meerderheid van de proefpersonen als nuttig ervaren. Ook is er voldoende bereidheid om de rijstijl aan te passen.

Innovatie stimuleren

Dit soort subsidieprogramma’s lijkt een goed middel om technische innovaties te stimuleren. De vier proeven zijn uitgevoerd door consortia van samenwerkende bedrijven en kennisinstellingen. Op dit moment worden de proeven onafhankelijk getoetst op basis van gedragsmetingen, berekeningen en enquêtes onder de deelnemers. Medio januari 2013 worden de eindrapportages verwacht met definitieve resultaten en conclusies.

De vier proeven

  • CONTRAST, de Connected Car van Deurne naar Eindhoven: actueel in-car snelheidsadvies bij het naderen van een file, bij een op rood of groen staand verkeerslicht of groene golf.
  • ParckR: smartphone app die vrachtwagenchauffeurs in staat stelt veilig te parkeren, door hen te informeren over de actuele en verwachte drukte op parkeerplaatsen op hun route.
  • RDSA (Radio Dynamic Speed Advice): individueel in-car snelheidsadvies via FM-zender voor een veilige en vlotte groene golf en waarschuwing voor snellere passage van hulpdiensten (blauwe golf).
  • SMART in-car: waarschuwingen voor bijvoorbeeld gladheid, mist, regen, slecht wegdek, gevaarlijke locaties en files op basis van in-car sensoren. Daarmee komt ook informatie beschikbaar voor wagenpark- en wegbeheerders.

Projectpartners

De consortia van samenwerkende bedrijven en kennisinstellingen die de proeven hebben uitgevoerd zijn:

  • CONTRAST: TNO i.s.m. Peek Traffic en TomTom.
  • ParckR: RappTrans i.s.m. Nokia, Peek Traffic en Adapticon.
  • RDSA: Amaryllo i.s.m. Be-Mobile, Peek Traffic en DTV Consultants.
  • SMART in-car: NXP i.s.m. IBM, Nokia, Beijer Automotive, TASS Software Solutions, TU Eindhoven/ LaQuSo, ANWB, Cibatax, Technolution, TNO, KPN en Rijkswaterstaat.

Over Brabant in-car

Het ministerie van Infrastructuur & Milieu, de provincie Noord-Brabant en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven steunden de proeven met in totaal 2 miljoen euro. Bovenop de overheidssubsidie heeft het bedrijfsleven zelf ruim 3 miljoen euro geïnvesteerd. Het samenwerkingsverband Beter Bereikbaar Zuidoost-Brabant coördineert het subsidieprogramma.

Brabant in-car II is in lijn met het overheidsbeleid om technologische ontwikkelingen maximaal in te zetten om het verkeer op een slimme manier over de weg te leiden. De aanleg van wegen kost veel tijd en geld en lost niet alle mobiliteitsproblemen op. Investeren in het ‘beter benutten’ van wegen, zoals met de in-car praktijkproeven gebeurt, levert een wezenlijke bijdrage aan de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid.

Als de definitieve resultaten van de vier praktijkproeven zo positief zijn als nu verwacht, krijgt de ontwikkeling van slimme in-car systemen een vervolg in het programma Beter Benutten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. In dit programma nemen rijk, regio en bedrijfsleven samen innovatieve maatregelen, met als doel minder files en economische groei.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Beter Bereikbaar Zuidoost-Brabant

Vier Brabantse verkeersproeven in-car techniek en rijgedrag veelbelovend | Infrasite

Vier Brabantse verkeersproeven in-car techniek en rijgedrag veelbelovend

Foto: Ivo Ketelaar

Gezamenlijk persbericht van Beter Bereikbaar Zuidoost-Brabant, ministerie van Infrastructuur en Milieu, provincie Noord-Brabant en Samenwerkingsverband Regio Eindhoven

Vrijdag 14 december zijn in Zuidoost-Brabant vier innovatieve verkeersproeven afgerond, waarbij effecten van actuele informatie in de auto op het rijgedrag zijn onderzocht. Medio januari 2013 volgen de definitieve rapportages, maar de eerste resultaten lijken veelbelovend: goede ‘in-car’ informatie levert een betere verkeersdoorstroming en brandstofbesparing op. Bovendien waren de proefpersonen positief over het gebruik van de nieuwe systemen. De proeven zijn onderdeel van ‘Brabant in-car II’, een subsidieprogramma van Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, provincie Noord-Brabant en ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Met de subsidieprojecten is een volgende stap gezet naar succesvolle gebruikersvriendelijke oplossingen voor bijvoorbeeld fileproblemen. Doel was automobilisten met actuele, individuele informatie te helpen veiliger, comfortabeler en schoner te rijden. In de proeven stond de relatie tussen mens en techniek dan ook centraal: hoe reageert de weggebruiker op nieuwe technologie in de (vracht)auto? De actuele informatie op een beeldschermpje in de auto werd door de meerderheid van de proefpersonen als nuttig ervaren. Ook is er voldoende bereidheid om de rijstijl aan te passen.

Innovatie stimuleren

Dit soort subsidieprogramma’s lijkt een goed middel om technische innovaties te stimuleren. De vier proeven zijn uitgevoerd door consortia van samenwerkende bedrijven en kennisinstellingen. Op dit moment worden de proeven onafhankelijk getoetst op basis van gedragsmetingen, berekeningen en enquêtes onder de deelnemers. Medio januari 2013 worden de eindrapportages verwacht met definitieve resultaten en conclusies.

De vier proeven

  • CONTRAST, de Connected Car van Deurne naar Eindhoven: actueel in-car snelheidsadvies bij het naderen van een file, bij een op rood of groen staand verkeerslicht of groene golf.
  • ParckR: smartphone app die vrachtwagenchauffeurs in staat stelt veilig te parkeren, door hen te informeren over de actuele en verwachte drukte op parkeerplaatsen op hun route.
  • RDSA (Radio Dynamic Speed Advice): individueel in-car snelheidsadvies via FM-zender voor een veilige en vlotte groene golf en waarschuwing voor snellere passage van hulpdiensten (blauwe golf).
  • SMART in-car: waarschuwingen voor bijvoorbeeld gladheid, mist, regen, slecht wegdek, gevaarlijke locaties en files op basis van in-car sensoren. Daarmee komt ook informatie beschikbaar voor wagenpark- en wegbeheerders.

Projectpartners

De consortia van samenwerkende bedrijven en kennisinstellingen die de proeven hebben uitgevoerd zijn:

  • CONTRAST: TNO i.s.m. Peek Traffic en TomTom.
  • ParckR: RappTrans i.s.m. Nokia, Peek Traffic en Adapticon.
  • RDSA: Amaryllo i.s.m. Be-Mobile, Peek Traffic en DTV Consultants.
  • SMART in-car: NXP i.s.m. IBM, Nokia, Beijer Automotive, TASS Software Solutions, TU Eindhoven/ LaQuSo, ANWB, Cibatax, Technolution, TNO, KPN en Rijkswaterstaat.

Over Brabant in-car

Het ministerie van Infrastructuur & Milieu, de provincie Noord-Brabant en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven steunden de proeven met in totaal 2 miljoen euro. Bovenop de overheidssubsidie heeft het bedrijfsleven zelf ruim 3 miljoen euro geïnvesteerd. Het samenwerkingsverband Beter Bereikbaar Zuidoost-Brabant coördineert het subsidieprogramma.

Brabant in-car II is in lijn met het overheidsbeleid om technologische ontwikkelingen maximaal in te zetten om het verkeer op een slimme manier over de weg te leiden. De aanleg van wegen kost veel tijd en geld en lost niet alle mobiliteitsproblemen op. Investeren in het ‘beter benutten’ van wegen, zoals met de in-car praktijkproeven gebeurt, levert een wezenlijke bijdrage aan de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid.

Als de definitieve resultaten van de vier praktijkproeven zo positief zijn als nu verwacht, krijgt de ontwikkeling van slimme in-car systemen een vervolg in het programma Beter Benutten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. In dit programma nemen rijk, regio en bedrijfsleven samen innovatieve maatregelen, met als doel minder files en economische groei.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Beter Bereikbaar Zuidoost-Brabant