spoorlijn lelystad dronten spoor

Aanleg Lelylijn krijgt groen licht van Europa

Foto ter impresse. Een deel van de bestaande spoorlijn tussen Lelystad en Dronten, gezien vanuit de lucht (14 juli 2023). ANP / Hollandse Hoogte / Sander Koning

De Lelylijn is opgenomen in een akkoord tussen de lidstaten en het Europees Parlement over trans-Europese treinverbindingen (TEN-T), meldt het ANP op dinsdag. Dat betekent dat de lijn voor de EU op een lijst komt met belangrijke spoorverbindingen. De EU wil graag dat de Lelylijn in uiterlijk 2050 is gerealiseerd.

De Friese gedeputeerde Matthijs de Vries (ChristenUnie) is blij met het akkoord. “De aanleg van de Lelylijn is in het belang van de ontwikkeling van een sterk en duurzaam Europees spoornetwerk. De kans is reëel dat over een aantal jaar de Lelylijn wordt opgewaardeerd naar het uitgebreide kernnetwerk, waardoor de Lelylijn onderdeel zal uitmaken van het Europese HSL-netwerk.”

Op de trajecten moet minimaal 160 kilometer per uur gereden kunnen worden. De Lelylijn moet de Randstad gaan verbinden met Noord-Flevoland, Friesland en Groningen. Het precieze traject is nog steeds niet bekend, maar de kans is groot dat de spoorlijn via Emmeloord, Joure en Drachten naar Groningen zal rijden. De kosten van de aanleg worden op drie tot vier miljard euro geschat, valt op het moment van schrijven te lezen op de website over het project.

Volgende stappen

In 2024 moet een zogeheten startbeslissing worden genomen over de Lelylijn. Dat betekent dat er een verkenning wordt uitgevoerd in het gebied. Daarvoor moet de financiering nog worden geregeld tijdens de formatie, volgens De Vries. NSC, BBB en VVD hadden de Lelylijn wel opgenomen in het verkiezingsprogramma.

De Lelylijn is al jaren onderwerp van gesprek. Eerst was de provincie Groningen nog tegen, maar nu zijn de drie voornaamste provincies, Friesland, Flevoland en Groningen, voorstander van het project. De beslissing wordt genomen door de regering. Momenteel wordt nog onderzoek gedaan naar de mogelijke tracés. De Lelylijn moet onder meer zorgen voor een snellere verbinding tussen het noorden en het westen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Aanleg Lelylijn krijgt groen licht van Europa | Infrasite
spoorlijn lelystad dronten spoor

Aanleg Lelylijn krijgt groen licht van Europa

Foto ter impresse. Een deel van de bestaande spoorlijn tussen Lelystad en Dronten, gezien vanuit de lucht (14 juli 2023). ANP / Hollandse Hoogte / Sander Koning

De Lelylijn is opgenomen in een akkoord tussen de lidstaten en het Europees Parlement over trans-Europese treinverbindingen (TEN-T), meldt het ANP op dinsdag. Dat betekent dat de lijn voor de EU op een lijst komt met belangrijke spoorverbindingen. De EU wil graag dat de Lelylijn in uiterlijk 2050 is gerealiseerd.

De Friese gedeputeerde Matthijs de Vries (ChristenUnie) is blij met het akkoord. “De aanleg van de Lelylijn is in het belang van de ontwikkeling van een sterk en duurzaam Europees spoornetwerk. De kans is reëel dat over een aantal jaar de Lelylijn wordt opgewaardeerd naar het uitgebreide kernnetwerk, waardoor de Lelylijn onderdeel zal uitmaken van het Europese HSL-netwerk.”

Op de trajecten moet minimaal 160 kilometer per uur gereden kunnen worden. De Lelylijn moet de Randstad gaan verbinden met Noord-Flevoland, Friesland en Groningen. Het precieze traject is nog steeds niet bekend, maar de kans is groot dat de spoorlijn via Emmeloord, Joure en Drachten naar Groningen zal rijden. De kosten van de aanleg worden op drie tot vier miljard euro geschat, valt op het moment van schrijven te lezen op de website over het project.

Volgende stappen

In 2024 moet een zogeheten startbeslissing worden genomen over de Lelylijn. Dat betekent dat er een verkenning wordt uitgevoerd in het gebied. Daarvoor moet de financiering nog worden geregeld tijdens de formatie, volgens De Vries. NSC, BBB en VVD hadden de Lelylijn wel opgenomen in het verkiezingsprogramma.

De Lelylijn is al jaren onderwerp van gesprek. Eerst was de provincie Groningen nog tegen, maar nu zijn de drie voornaamste provincies, Friesland, Flevoland en Groningen, voorstander van het project. De beslissing wordt genomen door de regering. Momenteel wordt nog onderzoek gedaan naar de mogelijke tracés. De Lelylijn moet onder meer zorgen voor een snellere verbinding tussen het noorden en het westen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.