Smart-OV Proef: in- en uitchecken met de smartphone

oude metro zilvermeeuw amsterdam ov bijlmermeer arena

Op 30 november 2015 is Smart-OV gestart, een proef waarbij reizigers kunnen in- en uitchecken met hun smartphone. Deze innovatie is een logische stap om het betaalgemak in het openbaar vervoer te vergroten. Voor deelname aan de proef die drie maanden zal duren, worden tweehonderd reizigers geworven.

Alexandra van Huffelen, algemeen directeur GVB: “Smart-OV is een bijzonder project, voortgekomen uit een bijzondere samenwerking en een logische stap in deze tijd. Een echte innovatie op het gebied van betaalgemak voor de reiziger.”

Gezamenlijk initiatief
De Smart-OV proef is een gezamenlijk initiatief van alle openbaar vervoerbedrijven, tezamen met Translink, KPN en Vodafone. Gedurende de proef kunnen tweehonderd deelnemers ervaring opdoen met deze nieuwe, makkelijke en veilige manier van betalen in het openbaar vervoer. De vele verschillende merken en type smartphones en de verschillen in de kwaliteit van de NFC-antenne vragen om een uitgebreide proef, alvorens de volgende stap kan worden gezet. De deelnemers ontvangen van Vodafone en KPN een nieuwe simkaart waar de OV-chipkaart op wordt geladen. In- en uitchecken gebeurt door de telefoon op dezelfde manier voor de kaartlezers te houden als de plastic OV-chipkaart. De reiziger kan met behulp van de Smart-OV app direct zien wat zijn saldo is, of hij is in- en uitgecheckt en wat de rit gekost heeft. Ook zijn de laatste tien reistransacties terug te lezen.

Toekomst
Als de proef succesvol is afgerond, streven de openbaar vervoerbedrijven, Translink, KPN en Vodafone ernaar Smart-OV in 2016 aan een breed publiek aan te bieden. Ook andere telecombedrijven kunnen dan aansluiten.

Blije Reizigersprijs 2015
Net na de start van deze proef heeft het initiatief de Blije Reizigersprijs 2015 gewonnen. Ieder jaar reikt Railforum de Blije Reizigers Prijs uit voor verbeteringen in het openbaar vervoer die het voor de reizigers plezieriger maken. Met de prijsuitreiking willen we deze initiatieven landelijke bekendheid geven en op grotere schaal laten uitrollen. Daarnaast hopen we dat dit elk jaar leidt tot meer merkbare verbeteringen voor reizigers.

Geïnteresseerd in deelname?
Geïnteresseerde reizigers kunnen zich opgeven via de website www.smart-ov.nl In de proef is ruimte voor 200 deelnemers, die uit het hele land worden geselecteerd. Als reizigers voldoen aan de voorwaarden (klik hier) en worden geselecteerd kunnen zij met de OV-chipkaart op hun telefoon reizen bij alle openbaar vervoerbedrijven in Nederland. Een aantal populaire Android-toestellen met NFC is geschikt voor de proef. Smart-OV is nog niet beschikbaar voor reizigers met een iPhone.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Trans Link Systems (TLS)

Smart-OV Proef: in- en uitchecken met de smartphone | Infrasite

Smart-OV Proef: in- en uitchecken met de smartphone

oude metro zilvermeeuw amsterdam ov bijlmermeer arena

Op 30 november 2015 is Smart-OV gestart, een proef waarbij reizigers kunnen in- en uitchecken met hun smartphone. Deze innovatie is een logische stap om het betaalgemak in het openbaar vervoer te vergroten. Voor deelname aan de proef die drie maanden zal duren, worden tweehonderd reizigers geworven.

Alexandra van Huffelen, algemeen directeur GVB: “Smart-OV is een bijzonder project, voortgekomen uit een bijzondere samenwerking en een logische stap in deze tijd. Een echte innovatie op het gebied van betaalgemak voor de reiziger.”

Gezamenlijk initiatief
De Smart-OV proef is een gezamenlijk initiatief van alle openbaar vervoerbedrijven, tezamen met Translink, KPN en Vodafone. Gedurende de proef kunnen tweehonderd deelnemers ervaring opdoen met deze nieuwe, makkelijke en veilige manier van betalen in het openbaar vervoer. De vele verschillende merken en type smartphones en de verschillen in de kwaliteit van de NFC-antenne vragen om een uitgebreide proef, alvorens de volgende stap kan worden gezet. De deelnemers ontvangen van Vodafone en KPN een nieuwe simkaart waar de OV-chipkaart op wordt geladen. In- en uitchecken gebeurt door de telefoon op dezelfde manier voor de kaartlezers te houden als de plastic OV-chipkaart. De reiziger kan met behulp van de Smart-OV app direct zien wat zijn saldo is, of hij is in- en uitgecheckt en wat de rit gekost heeft. Ook zijn de laatste tien reistransacties terug te lezen.

Toekomst
Als de proef succesvol is afgerond, streven de openbaar vervoerbedrijven, Translink, KPN en Vodafone ernaar Smart-OV in 2016 aan een breed publiek aan te bieden. Ook andere telecombedrijven kunnen dan aansluiten.

Blije Reizigersprijs 2015
Net na de start van deze proef heeft het initiatief de Blije Reizigersprijs 2015 gewonnen. Ieder jaar reikt Railforum de Blije Reizigers Prijs uit voor verbeteringen in het openbaar vervoer die het voor de reizigers plezieriger maken. Met de prijsuitreiking willen we deze initiatieven landelijke bekendheid geven en op grotere schaal laten uitrollen. Daarnaast hopen we dat dit elk jaar leidt tot meer merkbare verbeteringen voor reizigers.

Geïnteresseerd in deelname?
Geïnteresseerde reizigers kunnen zich opgeven via de website www.smart-ov.nl In de proef is ruimte voor 200 deelnemers, die uit het hele land worden geselecteerd. Als reizigers voldoen aan de voorwaarden (klik hier) en worden geselecteerd kunnen zij met de OV-chipkaart op hun telefoon reizen bij alle openbaar vervoerbedrijven in Nederland. Een aantal populaire Android-toestellen met NFC is geschikt voor de proef. Smart-OV is nog niet beschikbaar voor reizigers met een iPhone.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Trans Link Systems (TLS)