ProRail test perronverwarming op station Bunnik

Utrecht – Op het station Bunnik voert ProRail in de wintermaanden van 2007 een proef uit naar de mogelijkheden van perronverwarming. Door gebruik te maken van een klimaatbeheersingssysteem (WKO installatie) hoopt ProRail in de toekomst gladheid op het perron te voorkomen: sneeuw blijft niet liggen en ijzelvorming kan niet ontstaan. Dit verhoogt de veiligheid op perrons voor de reiziger. Als de proef slaagt wordt het systeem op heel het station Bunnik en op meerdere stations in het land aangebracht.

Het klimaatbeheersingsysteem, een soort vloerverwarming, bestaat uit een horizontale ringleiding (van een paar honderd meter) en zorgt ervoor dat warm en koud water wordt opgeslagen in een bron in de bodem. In de winter kan het warme water uit de bron, die zich op een diepte bevindt van iets meer dan een meter, worden onttrokken voor de verwarming van het perron. Het water uit de bron heeft een temperatuur van ± 8 graden, voldoende om de sneeuw te laten smelten en ijzel te voorkomen.

Over een lengte van 2 bakken – circa 60 meter – zijn de trottoirtegels vervangen door vloerelementen (betonnen perronradiatoren) waarin de vloerverwarming is aangebracht. De elementen worden gekoppeld aan een verwarmingsunit, die ook wordt gebruikt bij wisselverwarming. In het oppervlak van de vloerelementen is ook de geleiding voor slechtzienden geïntegreerd en kunnen teksten als “Rookverbod’ worden opgenomen.

Innovatief en vernieuwend
ProRail streeft ernaar innovatief en vernieuwend te zijn en stimuleert innovatie en het gebruik van de nieuwste technieken en werkwijzen bij onderhoud, ontwikkeling en gebruik van het spoor. De uitwerking van de perronverwarming en de realisatie gebeurt in nauwe samenwerking met Compa Tech BV. De verwarmingsinstallaties en het meet-en regelgedeelte worden begeleid door Movares.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail