Vier nieuwe NS-stations in de Stedendriehoek

Utrecht – Nieuwe reismogelijkheden door samenwerking Provincie Gelderland en NS Met de onthulling van een bouwbord in Twello is 17 mei 2006 het startschot gegeven voor een verrijking van het OV in Gelderland. Vanaf 11 december 2006 zal NS maar liefst vier nieuwe stations in de dienstregeling opnemen, alle gelegen in de Stedendriehoek (Apeldoorn-Deventer-Zutphen). Hierdoor krijgen duizenden mensen het nieuwe gemak van een treinverbinding dicht bij huis.

Twee nieuwe stations liggen langs de lijn Apeldoorn-Deventer: Twello en Apeldoorn Osseveld. De huidige stoptrein Almelo-Deventer zal vanaf 11 december 2006 doorrijden naar Apeldoorn. In de (brede) spits gebeurt dat ieder half uur, daarbuiten ieder uur. Met de opening van beide stations gaat een wens in vervulling van de Provincie Gelderland. Een bijdrage vanuit Den Haag, de zogeheten Dijsselbloemgelden, zorgde ervoor dat de aanleg van de stations mogelijk werd. Voor de exploitatie van deze stations hebben de Provincie Gelderland en NS een contract afgesloten. Ook op het traject Zutphen-Apeldoorn, dat door NS in opdracht van de Provincie Gelderland wordt geëxploiteerd, komen twee nieuwe stations: Apeldoorn De Maten en Voorst-Empe.

Andere dienstregeling Zutphen-Apeldoorn voor betere aansluitingen
Vanaf 11 december 2006 zal de dienstregeling op dit traject worden gewijzigd. In de ochtend wordt op ander tijden gereden dan in de middag en avond. Hiermee wordt bereikt dat in de ochtend de beste aansluiting in Apeldoorn op de Intercity naar Amersfoort en de Randstad wordt geboden en in Zutphen op de Intercity naar Nijmegen. In de middag en avond is er een snelle aansluiting in omgekeerde richting. Zo krijgen de grootste groepen reizigers de snelste reis.

De twee nieuwe stations en de gewijzigde dienstregeling van de Intercitytreinen die in Zutphen en Apeldoorn stoppen, waren aanleiding voor de aparte ochtend- en middag-/avonddienstregeling. Door deze veranderingen, in samenhang met de beperkte capaciteit van de sporen in Apeldoorn (treinen kunnen niet tegelijkertijd naar Deventer én Zutphen vertrekken), was het geven van snelle aansluitingen in beide richtingen met één vaste dienstregeling niet meer mogelijk.

NS en de Provincie Gelderland zijn in goed overleg tot de gekozen oplossing gekomen. "We zijn blij dat we met deze oplossing vrijwel alle forensen en dagretourreizigers een goede aansluiting kunnen blijven bieden", aldus Regiodirecteur Maurice Unck van NS. Gedeputeerde Marijke van Haaren: "Wij verwachten dat met deze keuze en de twee nieuwe stations het OV een extra impuls zal krijgen op dit traject". De overstaptijden in Apeldoorn en Zutphen op de Intercity’s worden maximaal 6 minuten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Nederlandse Spoorwegen

Vier nieuwe NS-stations in de Stedendriehoek | Infrasite

Vier nieuwe NS-stations in de Stedendriehoek

Utrecht – Nieuwe reismogelijkheden door samenwerking Provincie Gelderland en NS Met de onthulling van een bouwbord in Twello is 17 mei 2006 het startschot gegeven voor een verrijking van het OV in Gelderland. Vanaf 11 december 2006 zal NS maar liefst vier nieuwe stations in de dienstregeling opnemen, alle gelegen in de Stedendriehoek (Apeldoorn-Deventer-Zutphen). Hierdoor krijgen duizenden mensen het nieuwe gemak van een treinverbinding dicht bij huis.

Twee nieuwe stations liggen langs de lijn Apeldoorn-Deventer: Twello en Apeldoorn Osseveld. De huidige stoptrein Almelo-Deventer zal vanaf 11 december 2006 doorrijden naar Apeldoorn. In de (brede) spits gebeurt dat ieder half uur, daarbuiten ieder uur. Met de opening van beide stations gaat een wens in vervulling van de Provincie Gelderland. Een bijdrage vanuit Den Haag, de zogeheten Dijsselbloemgelden, zorgde ervoor dat de aanleg van de stations mogelijk werd. Voor de exploitatie van deze stations hebben de Provincie Gelderland en NS een contract afgesloten. Ook op het traject Zutphen-Apeldoorn, dat door NS in opdracht van de Provincie Gelderland wordt geëxploiteerd, komen twee nieuwe stations: Apeldoorn De Maten en Voorst-Empe.

Andere dienstregeling Zutphen-Apeldoorn voor betere aansluitingen
Vanaf 11 december 2006 zal de dienstregeling op dit traject worden gewijzigd. In de ochtend wordt op ander tijden gereden dan in de middag en avond. Hiermee wordt bereikt dat in de ochtend de beste aansluiting in Apeldoorn op de Intercity naar Amersfoort en de Randstad wordt geboden en in Zutphen op de Intercity naar Nijmegen. In de middag en avond is er een snelle aansluiting in omgekeerde richting. Zo krijgen de grootste groepen reizigers de snelste reis.

De twee nieuwe stations en de gewijzigde dienstregeling van de Intercitytreinen die in Zutphen en Apeldoorn stoppen, waren aanleiding voor de aparte ochtend- en middag-/avonddienstregeling. Door deze veranderingen, in samenhang met de beperkte capaciteit van de sporen in Apeldoorn (treinen kunnen niet tegelijkertijd naar Deventer én Zutphen vertrekken), was het geven van snelle aansluitingen in beide richtingen met één vaste dienstregeling niet meer mogelijk.

NS en de Provincie Gelderland zijn in goed overleg tot de gekozen oplossing gekomen. "We zijn blij dat we met deze oplossing vrijwel alle forensen en dagretourreizigers een goede aansluiting kunnen blijven bieden", aldus Regiodirecteur Maurice Unck van NS. Gedeputeerde Marijke van Haaren: "Wij verwachten dat met deze keuze en de twee nieuwe stations het OV een extra impuls zal krijgen op dit traject". De overstaptijden in Apeldoorn en Zutphen op de Intercity’s worden maximaal 6 minuten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Nederlandse Spoorwegen