PRAKTIJKTESTEN IN SPANJE EN GRIEKENLAND

Weginfrastructuur monitoren met drone

Drone (bron: University of Twente)

Na uitgebreid testen op vliegveld Twente heeft de UT haar Panoptis-drone in operationele omstandigheden kunnen uitproberen. Onlangs hebben onderzoekers van de faculteit ITC twee pilots afgerond voor het opsporen van afwijkingen aan wegen. Ook ongevallen worden gedetecteerd.

De tests vonden  plaats langs echte wegen in Spanje en Griekenland. In de toekomst zal de drone naast de weginfrastructuur vliegen en verschillende soorten afwijkingen monitoren, zoals auto-ongelukken, aardverschuivingen en andere objecten die de rijbaan blokkeren. Voorlopig ging het om het uitproberen van de technologie. Tussen Barcelona en Madrid en Thessaloniki en Athene voerde de drone de monitoringsstaken in real-time uit, iets wat voor maar weinig drones is weggelegd.

3D-puntenwolken

‘Monitoring in real-time is een hele uitdaging,’ zegt Francesco Nex, adjunct-professor in de aardobservatiewetenschappen. ‘We werkten met verschillende beperkingen. Ten eerste moest het monitoringsysteem zowel beelden als 3D-puntenwolken met georeferentie genereren, wat moeilijk is in real-time. Daarnaast konden we alleen kleine en lichtgewicht processoren gebruiken aangezien de drone een beperkt laadvermogen heeft. Die processoren hebben minder rekenkracht dan complete werkstations.’

Het genereren van de beelden en 3D-puntenwolken is in het laatste jaar van het project geoptimaliseerd. De drone is nu in staat om verschillende taken parallel uit te voeren, maar kan die taken ook op verschillende locaties uitvoeren. ‘De objectdetectie wordt nog steeds aan boord uitgevoerd, maar de 3D-kartering is uitbesteed aan een lokaal netwerk op het terrein,’ legt Nex uit. De gegevens worden in de lucht gecombineerd en alleen de bruikbare informatie wordt naar een extern station op de grond gestuurd.

5G

De communicatie naar het externe station is vaak de bottleneck. ‘We worden beperkt door de snelheid van de verbinding. 4G is goed, maar nog steeds niet optimaal,’ zegt Nex. ‘Het gebruik van een 5G-verbinding zou in de nabije toekomst een verdere stap voorwaarts kunnen betekenen. 5G kan 20 keer sneller zijn dan 4G, wat het communicatieknelpunt waar het team nu mee kampt zou moeten wegnemen.’

Panoptis is een consortium van onder meer Airbus, de Nationale Technische Universiteit van Athene, Acciona (Spaans infrastructuurbedrijf), Egnatia Odos (Grieks infrastructuurbedrijf) en de faculteit ITC van de Universiteit Twente. Het doel van het project is de veerkracht van de wegeninfrastructuur te verbeteren en te zorgen voor een betrouwbare beschikbaarheid van het netwerk onder ongunstige omstandigheden.

LEES OOK:

Auto’s gaan noodzaak wegonderhoud in kaart brengen

RWS zet onbemande vliegtuigjes in om het verkeer te bestuderen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Weginfrastructuur monitoren met drone | Infrasite
PRAKTIJKTESTEN IN SPANJE EN GRIEKENLAND

Weginfrastructuur monitoren met drone

Drone (bron: University of Twente)

Na uitgebreid testen op vliegveld Twente heeft de UT haar Panoptis-drone in operationele omstandigheden kunnen uitproberen. Onlangs hebben onderzoekers van de faculteit ITC twee pilots afgerond voor het opsporen van afwijkingen aan wegen. Ook ongevallen worden gedetecteerd.

De tests vonden  plaats langs echte wegen in Spanje en Griekenland. In de toekomst zal de drone naast de weginfrastructuur vliegen en verschillende soorten afwijkingen monitoren, zoals auto-ongelukken, aardverschuivingen en andere objecten die de rijbaan blokkeren. Voorlopig ging het om het uitproberen van de technologie. Tussen Barcelona en Madrid en Thessaloniki en Athene voerde de drone de monitoringsstaken in real-time uit, iets wat voor maar weinig drones is weggelegd.

3D-puntenwolken

‘Monitoring in real-time is een hele uitdaging,’ zegt Francesco Nex, adjunct-professor in de aardobservatiewetenschappen. ‘We werkten met verschillende beperkingen. Ten eerste moest het monitoringsysteem zowel beelden als 3D-puntenwolken met georeferentie genereren, wat moeilijk is in real-time. Daarnaast konden we alleen kleine en lichtgewicht processoren gebruiken aangezien de drone een beperkt laadvermogen heeft. Die processoren hebben minder rekenkracht dan complete werkstations.’

Het genereren van de beelden en 3D-puntenwolken is in het laatste jaar van het project geoptimaliseerd. De drone is nu in staat om verschillende taken parallel uit te voeren, maar kan die taken ook op verschillende locaties uitvoeren. ‘De objectdetectie wordt nog steeds aan boord uitgevoerd, maar de 3D-kartering is uitbesteed aan een lokaal netwerk op het terrein,’ legt Nex uit. De gegevens worden in de lucht gecombineerd en alleen de bruikbare informatie wordt naar een extern station op de grond gestuurd.

5G

De communicatie naar het externe station is vaak de bottleneck. ‘We worden beperkt door de snelheid van de verbinding. 4G is goed, maar nog steeds niet optimaal,’ zegt Nex. ‘Het gebruik van een 5G-verbinding zou in de nabije toekomst een verdere stap voorwaarts kunnen betekenen. 5G kan 20 keer sneller zijn dan 4G, wat het communicatieknelpunt waar het team nu mee kampt zou moeten wegnemen.’

Panoptis is een consortium van onder meer Airbus, de Nationale Technische Universiteit van Athene, Acciona (Spaans infrastructuurbedrijf), Egnatia Odos (Grieks infrastructuurbedrijf) en de faculteit ITC van de Universiteit Twente. Het doel van het project is de veerkracht van de wegeninfrastructuur te verbeteren en te zorgen voor een betrouwbare beschikbaarheid van het netwerk onder ongunstige omstandigheden.

LEES OOK:

Auto’s gaan noodzaak wegonderhoud in kaart brengen

RWS zet onbemande vliegtuigjes in om het verkeer te bestuderen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie