Spoorwerkzaamheden, baanwerkers, rails

Cao-onderhandelingen Bouw & Infra opnieuw uitgesteld

Foto: SpoorPro/Marieke

Vanwege de coronamaatregelen zijn de onderhandelingen voor de nieuwe cao Bouw & Infra al een paar keer uitgesteld. Die zouden eerst op 18 januari starten, maar dat ging niet door. Ook 1 februari achten de onderhandelingspartners niet haalbaar. Ze hopen nu op 18 februari te kunnen gaan praten.

CNV Vakmensen noemt het uitstel “teleurstellend en vervelend”, maar volgens de bond nu eenmaal onvermijdelijk in deze coronatijd. Als voorbereiding op gesprekken over de nieuwe cao hebben zowel CNV als FNV de wensen van hun achterban alvast geïnventariseerd.

Daaruit maken de bonden op dat ze in ieder geval moeten inzetten op een stevige looneis. Hoe hoog de loonsverhoging moet zijn in de voorstellen willen ze nog niet bekendmaken, maar het is wel duidelijk dat het onderwerp sterk leeft. In een inventarisatie die FNV hield, zegt een van de leden: “Gewoon een goede loonsverhoging, men kan wel zeggen het is crisis maar daar merk je op de bouw niks van. Er moet gewoon gewerkt worden.”

Eerder stoppen met werken

Hoog op de agenda staat ook een uitbreiding van de zwaarwerkregeling. De regeling houdt in dat bouwplaatsmedewerkers die vallen onder de cao Bouw & Infra maximaal drie jaar vóór de AOW-leeftijd stoppen met werken. Ze kunnen er sinds 1 januari van dit jaar gebruik van maken.

Voor bouwplaatsmedewerkers is de maatregel dus inmiddels vastgelegd in de cao, maar de bonden en hun leden willen dat de regeling ook gaat gelden voor UTA-werknemers. Veel leden vinden de strikte scheiding tussen die beroepsgroepen niet reëel. Het komt immers geregeld voor dat UTA-personeel ook jarenlang een bouwplaatsfunctie heeft gehad.

Hitteprotocol

Uit de peiling van FNV bleek dat leden ook onderwerpen als veiligheid, gezondheid, werkdruk, een gelijk speelveld voor werknemers en zzp’ers en werken in de hitte belangrijk vinden. Voorstellen die de leden opperden waren onder meer: concrete afspraken maken over gezond en veilig werken, begrenzen van de werktijden en het instellen van een hitteprotocol. Als de temperatuur te hoog oploopt om gezond te kunnen werken, zou die tijd bijvoorbeeld benut kunnen worden voor scholing.

Eén op de vijf van de 938 deelnemers aan de enquête klaagde over niet toereikende coronamaatregelen op de bouwplaats. Zo is het bijvoorbeeld niet altijd mogelijk om 1,5 meter afstand te houden, vooral in de schaftkeet. Ook de sanitaire voorzieningen laten te wensen over. Handhaven van coronamaatregelen gebeurt volgens de leden niet of te weinig. FNV Bouwen & Wonen kondigt aan dit onderwerp apart van het cao-traject op te pakken.

De cao Bouw & Infra 2020 liep tot en met 31 december 2020 en werd pas eind november bindend verklaard. Onderdeel van de afspraken was onder meer een loonsverhoging van 2 procent per 1 december 2020 en een eenmalige bruto uitkering van 350 euro.

Lees ook

10 miljoen euro voor behoud vakkrachten in bouw en infra

Gezamenlijke website over zwaarwerkregeling

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite

Cao-onderhandelingen Bouw & Infra opnieuw uitgesteld | Infrasite
Spoorwerkzaamheden, baanwerkers, rails

Cao-onderhandelingen Bouw & Infra opnieuw uitgesteld

Foto: SpoorPro/Marieke

Vanwege de coronamaatregelen zijn de onderhandelingen voor de nieuwe cao Bouw & Infra al een paar keer uitgesteld. Die zouden eerst op 18 januari starten, maar dat ging niet door. Ook 1 februari achten de onderhandelingspartners niet haalbaar. Ze hopen nu op 18 februari te kunnen gaan praten.

CNV Vakmensen noemt het uitstel “teleurstellend en vervelend”, maar volgens de bond nu eenmaal onvermijdelijk in deze coronatijd. Als voorbereiding op gesprekken over de nieuwe cao hebben zowel CNV als FNV de wensen van hun achterban alvast geïnventariseerd.

Daaruit maken de bonden op dat ze in ieder geval moeten inzetten op een stevige looneis. Hoe hoog de loonsverhoging moet zijn in de voorstellen willen ze nog niet bekendmaken, maar het is wel duidelijk dat het onderwerp sterk leeft. In een inventarisatie die FNV hield, zegt een van de leden: “Gewoon een goede loonsverhoging, men kan wel zeggen het is crisis maar daar merk je op de bouw niks van. Er moet gewoon gewerkt worden.”

Eerder stoppen met werken

Hoog op de agenda staat ook een uitbreiding van de zwaarwerkregeling. De regeling houdt in dat bouwplaatsmedewerkers die vallen onder de cao Bouw & Infra maximaal drie jaar vóór de AOW-leeftijd stoppen met werken. Ze kunnen er sinds 1 januari van dit jaar gebruik van maken.

Voor bouwplaatsmedewerkers is de maatregel dus inmiddels vastgelegd in de cao, maar de bonden en hun leden willen dat de regeling ook gaat gelden voor UTA-werknemers. Veel leden vinden de strikte scheiding tussen die beroepsgroepen niet reëel. Het komt immers geregeld voor dat UTA-personeel ook jarenlang een bouwplaatsfunctie heeft gehad.

Hitteprotocol

Uit de peiling van FNV bleek dat leden ook onderwerpen als veiligheid, gezondheid, werkdruk, een gelijk speelveld voor werknemers en zzp’ers en werken in de hitte belangrijk vinden. Voorstellen die de leden opperden waren onder meer: concrete afspraken maken over gezond en veilig werken, begrenzen van de werktijden en het instellen van een hitteprotocol. Als de temperatuur te hoog oploopt om gezond te kunnen werken, zou die tijd bijvoorbeeld benut kunnen worden voor scholing.

Eén op de vijf van de 938 deelnemers aan de enquête klaagde over niet toereikende coronamaatregelen op de bouwplaats. Zo is het bijvoorbeeld niet altijd mogelijk om 1,5 meter afstand te houden, vooral in de schaftkeet. Ook de sanitaire voorzieningen laten te wensen over. Handhaven van coronamaatregelen gebeurt volgens de leden niet of te weinig. FNV Bouwen & Wonen kondigt aan dit onderwerp apart van het cao-traject op te pakken.

De cao Bouw & Infra 2020 liep tot en met 31 december 2020 en werd pas eind november bindend verklaard. Onderdeel van de afspraken was onder meer een loonsverhoging van 2 procent per 1 december 2020 en een eenmalige bruto uitkering van 350 euro.

Lees ook

10 miljoen euro voor behoud vakkrachten in bouw en infra

Gezamenlijke website over zwaarwerkregeling

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite