Gashouders: mobiele laadpaal op biogas
De elektrische bouwmachine rukt op bij de aannemers in de infra. De bedrijven lijken in een wedloop te zijn gekomen wie de eerste elektrische versie van een apparaat kan aanbieden en gebruiken: van graafmachine tot boorrups tot asfaltmachine. Probleem is: hoe laadt je die machines op, uitstootvrij uiteraard.
Ploegam uit Oss laat in een artikel op hun bedrijfswebsite zien hoe zij de zaken hebben aangepakt. Zij zijn op de Waaldijk in Oosterhout (Gld.) in een bouwcombinatie met GMB en Dura Vermeer bezig met dijkversterking in opdracht van Waterschap Rivierenland. Daarbij is afgesproken dat de omgeving en de natuur worden ontzien. Daarom wordt er onder andere gewerkt met elektrisch bouwmaterieel.
Graafmachine
Eén van de bouwmachines die pronkt op de Waaldijk, is de eerste 30 tons elektrische graafmachine, een eigen ontwikkeling van Ploegam. Maar zoals gezegd: hoe laad je de accu op? ‘Je staat op een dijk, niet altijd in de buurt van bebouwing of met aansluiting op het net, laat staan geschikt voor hoge vermogens. Bovendien wil je ook op een duurzame manier opladen,’ legt projectmanager Rob Bouwens uit. ‘Zie dan maar eens een groene laadoplossing te vinden om een 30 tons graafmachine op te laden voor een dag werken. Inmiddels hebben we hiervoor een oplossing gevonden: biogas van Gashouders.’
Gashouders is een startup die in 2019 begon met het aanbieden van stroomcontainers die hun energie uit biogas halen. Dat gebeurt niet zoals bij het gebruik van waterstof met waterstofcellen die het gas in elektriciteit omzetten. In de biogascontainers wordt biogas verbrand. Maar is dat dan wel duurzaam? Ja, zeggen de initiatiefnemers. ‘Bij verbranding van biogas ontstaat CO2. Maar omdat de bron van de brandstof duurzaam is en vanuit afvalstromen ontstaat, is hier sprake van kort-cyclische CO2-uitstoot en is de netto CO2-uitstoot technisch 0. Echte duurzame en lokaal opgewekte energie dus.’
Vergisten
Hoe het precies werkt? Jan Willem Eising van Gashouders: ‘Als jij je wc doorspoelt, komt het rioolwater terecht in de zuiveringsinstallatie van het waterschap. Daar zuiveren ze het rioolwater, waarbij slib overblijft. Door dit slib te vergisten wordt biogas gemaakt. Het overtollige biogas wordt nu bij de rioolwaterzuivering in plaats van afgefakkeld, door Gashouders opgeslagen in een transporteerbare biogas-opslagcontainer.
In een speciaal biogasaggregaat wordt het gas op de bouwplaats omgezet in elektriciteit. Het biogas wordt bij de dijkversterking Wolferen-Sprok al gebruikt voor het ketenpark en het opladen van elektrische auto’s, en is nu ook toepasbaar voor de elektrische Doosan-graafmachine. Een proces waarbij nauwelijks stikstof, geen fijnstof en netto geen CO2 uitgestoten wordt.’
140 miljoen kuub
Ploegam zag voldoende redenen om de biogascontainer op de bouwplaats in te zetten. De inzet van de container is ook nog eens behoorlijk praktisch: één opslagcontainer met biogas biedt genoeg energie om de 30-tonner – die een dag op een volle accu kan werken – een week lang op te laden.
En er is veel milieuvriendelijk gas beschikbaar, zegt Eising: ‘Elk jaar wordt door waterschappen in Nederland 140 miljoen kuub biogas geproduceerd, waarvan 10 miljoen kuub potentiële energie niet gebruikt kan worden en onnodig afgefakkeld wordt. Eeuwig zonde én vervuilend. Tegelijkertijd is er op bouwplaatsen veel energie nodig voor bouwmachines die normaal op diesel draaien.’