BAM INFRA

Eerste hybride boorrups in Nederland

Hybride boorrups (bron: BAM Infra)

Na de introductie van de eerste hybride sondeertruck begin 2021 heeft BAM Infra Nederland een nieuwe primeur: de eerste hybride boorrups. Die bespaart meer dan 80% op CO2-uitstoot en circa 50% brandstof ten opzichte van de huidige boorrups. De nieuwe machine heeft een schonere motor die loopt op HVO.

Aanleiding voor het ontwikkelen van een hybride variant is het feit dat de oude boorrups van BAM Infra aan het einde van de levensduur was gekomen. Van der Geer Techniek in Wijk bij Duurstede ontwikkelde de hybride boorrups. Na een bouwproces van een jaar is de nieuwe machine klaar om binnenkort aan de slag te gaan. De boorrups wordt op locatie zo mogelijk elektrisch ingezet om zonder uitstoot geotechnische boringen uit te voeren. Op de accu kan deze hybride variant zo’n 3 á 4 uur achter elkaar werken. De accu laadt op in circa vier tot zes uur. Boren op netstroom kan ook.

LEES OOK:

Waterschap laat damwand elektrisch intrillen

BAM infra: schoner en stiller in Amsterdam

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie