CO2

Kraagschroefmachine van benzine naar stroom

De eerste elektrische kraagschroefmachine foto BAM

Het is te hopen dat het elektriciteitsnet het houdt, want ook in de infra wordt steeds meer elektrisch. Na de elektrische asfaltspreidmachine, de hybride boorrups en de elektrische krol begint BAM nu met de elektrificering van kleinermaterieel en gereedschap. Samen met spoormachinefabrikant Geismar heeft het bedrijf een ombouwkit ontwikkeld om een kraagschroefmachine om te bouwen naar een uitstootloze versie.

Groot én klein materieel, alle beetjes helpen om onze CO2-uitstoot te verminderen en tot een emissieloze bouwplaats te komen, zeggen ze bij BAM. In het geval van de kraagschroefmachine werd een apparaat met een benzinemotor omgebouwdnaar een elektrische variant. Deze kleine machine is van groot belang voor het aandraaien van spoorstaafbevestiging.

Kit

Voor verschillende machines was al een elektrische ombouwkit beschikbaar, maar voor de kraagschroefmachine nog niet. In de werkplaats in Dordrecht werd samen met Geismar een ombouwkit speciaal voor dit type machine ontwikkeld. Met deze kit kunnen ze bij BAM nu zélf de kraagschroefmachines met verbrandingsmotor ombouwen naar een elektrische variant. De eerste is inmiddels klaar.

Nachtdienst

Om een elektrische schroefmachine om te bouwen wordt allereerst de verbrandingsmotor er af gehaald. Deze wordt vervangen door een elektromotor met batterij. Deze verwisselbare batterij weegt bijna 10 kg, heeft een capaciteit van 1,44kW en laadt in 2,5 uur volledig op. Met de kraagschroefmachine op elektrische aandrijving wordt zo’n 4 kilogram CO2 per uur minder uitgestoten, ofwel gemiddeld 16 kilogram CO2 per nachtdienst.

 

Auteur: Redactie

Kraagschroefmachine van benzine naar stroom | Infrasite
CO2

Kraagschroefmachine van benzine naar stroom

De eerste elektrische kraagschroefmachine foto BAM

Het is te hopen dat het elektriciteitsnet het houdt, want ook in de infra wordt steeds meer elektrisch. Na de elektrische asfaltspreidmachine, de hybride boorrups en de elektrische krol begint BAM nu met de elektrificering van kleinermaterieel en gereedschap. Samen met spoormachinefabrikant Geismar heeft het bedrijf een ombouwkit ontwikkeld om een kraagschroefmachine om te bouwen naar een uitstootloze versie.

Groot én klein materieel, alle beetjes helpen om onze CO2-uitstoot te verminderen en tot een emissieloze bouwplaats te komen, zeggen ze bij BAM. In het geval van de kraagschroefmachine werd een apparaat met een benzinemotor omgebouwdnaar een elektrische variant. Deze kleine machine is van groot belang voor het aandraaien van spoorstaafbevestiging.

Kit

Voor verschillende machines was al een elektrische ombouwkit beschikbaar, maar voor de kraagschroefmachine nog niet. In de werkplaats in Dordrecht werd samen met Geismar een ombouwkit speciaal voor dit type machine ontwikkeld. Met deze kit kunnen ze bij BAM nu zélf de kraagschroefmachines met verbrandingsmotor ombouwen naar een elektrische variant. De eerste is inmiddels klaar.

Nachtdienst

Om een elektrische schroefmachine om te bouwen wordt allereerst de verbrandingsmotor er af gehaald. Deze wordt vervangen door een elektromotor met batterij. Deze verwisselbare batterij weegt bijna 10 kg, heeft een capaciteit van 1,44kW en laadt in 2,5 uur volledig op. Met de kraagschroefmachine op elektrische aandrijving wordt zo’n 4 kilogram CO2 per uur minder uitgestoten, ofwel gemiddeld 16 kilogram CO2 per nachtdienst.

 

Auteur: Redactie