Weerwaterbrug Almere

Betonconstructie nieuwe brug Almere kan ruim een eeuw mee

In Almere is een fiets- en voetgangersbrug opgeleverd waarbij duurzaamheid een belangrijke rol speelt. Zo kan de betonnen hoofdconstructie meer dan honderd jaar mee en is deze daarna volledig recyclebaar.

De Weerwaterbrug naar het Weerwatereiland verkort het plaatselijke fietsrondje en vormt een verbinding voor fietsers en voetgangers tussen een park en een toekomstige woonwijk. Veel klachten over het uiterlijk van de brug zullen er niet komen, want in 2018 konden de inwoners van Almere stemmen op verschillende ontwerpen. Het winnende ontwerp kon op bijna driekwart van de stemmen rekenen. Strukton Civiel tekende voor de bouw van de brug en droeg deze recent over aan de gemeente.

Onderhoudsarm asfalt

“Door een betonnen hoofdconstructie met een robuuste slijtlaag is de brug 25 jaar onderhoudsvrij en gaat deze meer dan honderd jaar mee”, schrijft de gemeente. “Daarna is het beton volledig recyclebaar. Het ontwerp heeft een slanke constructie met minimale brugdekdikte, waarvoor een beperkte hoeveelheid materialen nodig is. In de uitvoering is gekozen voor zoveel mogelijk gerecycled beton.”

Lees ook: Complexe klus: nooit gebruikt brugdeel van 550 ton verwijderd uit drukke stad

Daarmee houdt de duurzaamheid niet op. Die is ook terug te zien in het zo veel mogelijk beperken van de CO2-uitstoot. “In het ontwerp is de keuze gevallen op materialen die geen coating of weinig nazorg nodig hebben, zoals onderhoudsarm asfalt. Ook door een minimum aantal voegovergangen zijn veel minder onderhoudsbewegingen nodig.”

Energiezuinig licht en bamboe in de leuningen

Verder is de verlichting zo ontworpen dat de brug wordt aangelicht zonder de omgeving onnodig te beschijnen en vleermuizen en bevers niet te verstoren. De energie voor deze ledverlichting komt van een pergola met zonnepanelen die Strukton Civiel bij de aanlanding in het Lumièrepark wil plaatsen. In de leuningen van de brug is bamboe verwerkt, waarvan de duurzaamheid er in zit dat het een hernieuwbaar materiaal is dat zeer snel groeit en al na enkele jaren kan worden geoogst.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.