Tweede leven-brug Floriade. Foto: Dura Vermeer

Nieuwe brug gemaakt van oud viaduct op Floriade

Op het Floriade-terrein in Almere is een brug opgeleverd die is gemaakt van onderdelen van een voormalig fiets- en voetgangersviaduct. Het idee om de materialen te oogsten en hergebruiken kwam van Dura Vermeer. In het eindresultaat zijn vrijwel geen nieuwe grondstoffen gebruikt.

Als de wereldtuinbouwtentoonstelling volgend jaar de deuren opent, kunnen bezoekers gebruik maken van een 80 meter lange fiets- en voetgangsbrug over het Weerwater. Dura Vermeer spreekt zelf van een tweede leven-brug, omdat vrijwel alle materialen afkomstig zijn van een oud viaduct. Deze lag over de A27 bij Vianen maar werd nauwelijks nog gebruikt. Weggooien is echter zonde, zo werd er geredeneerd, en dus zijn veel onderdelen van de brug nu terug te vinden in het nieuwe object.

Oogsten en opslaan

“De modules van de bovenbouw van de brug waren eenvoudig te demonteren en alle constructieve bouw­informatie uit het verleden was nog beschikbaar”, legt Dura Vermeer uit. Het bedrijf “koos er in 2019 voor om de modules te oogsten en in depot te plaatsen tot de mogelijkheid tot herinzet zich voordeed. Die kans ontstond al vrij snel binnen de ontwikkelopgave van Floriade in Al­mere.”

Lees ook andere Infrasite-artikelen over innovatieve bruggen, zoals die van cementloos beton over de N69 of de langste 3D-betongeprinte fietsbrug ter wereld.

“De betonnen hoofdliggers komen uit de oude fiets- en voetgangersbrug over de A27. De stalen dwarsdragers vinden hun oorsprong in een oude gevelsteunconstructie. De houten dekliggers en -planken zijn gezaagd uit oude hardhouten damwanden en spoorbielzen. Als fundering zijn tweedehands stalen buispalen gebruikt en de leuning is gezaagd uit oude spoorbielzen.”

Duurzame invulling

De gemeente Almere en de provincie Flevoland richtten de Bruggencampus Flevoland-Floriade op. Dit is een praktijk­omgeving voor de ontwikkeling en toepas­sing van innovatieve en circulaire bruggen binnen Floriade. De duur­zame invulling van de grote vervangingsop­gave van bruggen is in dat kader het doel. Op die ambitie sloot het ontwerp van Dura Vermeer en Arc2 Architecten “naadloos aan”, aldus het bouwbedrijf.

Lees ook: Brancheorganisaties missen urgentie voor infrastructuur in Rijksbegroting 2022

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.