Vattenfall laadpaal

Vattenfall gaat laadnetwerk Noord-Brabant en Limburg uitbreiden

Foto bij nieuwsbericht in newsroom Vattenfall

De gezamenlijke aanbesteding van Noord-Brabant en Limburg voor een nieuw laadnetwerk is gewonnen door Vattenfall. De leverancier gaat de komende vier jaar maximaal 8.000 extra laadpunten realiseren in de twee provincies. Dat gebeurt op een strategische manier, vooruitlopend op de behoefte. Zo willen de provincies voorkomen dat laadinfrastructuur een belemmering vormt voor de opmars van elektrisch rijden.

Vanwege de sterke groei van het aantal elektrische auto’s in hun provincies hebben Noord-Brabant en Limburg behoefte aan een uitbreiding van hun laadnetwerken. Begin dit jaar reden er in Brabant 19.600 volledig elektrische auto’s rond. Limburg telde er 2.500. Adviesbureau APPM schatte in het kader van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur dat die aantallen in 2025 zullen groeien naar 86.000 en 21.000. Over vijf jaar zou het gaan om respectievelijk 309.000 en 130.000 elektrische auto’s.

Verwachte behoefte is leidend

Vattenfall is al een paar jaar actief in de twee provincies op het gebied van elektrisch laden. Zo introduceerde de leverancier een minimale afnameverplichting om laadpaalkleven tegen te gaan.

In het nieuwe contract proberen de partijen de laadpalen al in een vroegtijdig stadium te plaatsen door de verwachte behoefte op de voet te volgen. Dat doen ze aan de hand van het SparkCity-model dat met de Technische Universiteit Eindhoven en de Hogeschool van Amsterdam is ontwikkeld om de laadbehoefte per gebied binnen een straal van 250 meter te bepalen. In overleg met de 65 gemeenten die bij de aanbesteding betrokken waren, de inwoners en Enexis Netbeheer wordt dan een uitrolplan gemaakt. Door goed in te spelen op de behoefte, verwachten ze dat het voor veel eigenaren van een elektrische auto niet meer nodig zal zijn om een aparte laadpaal aan te vragen, al blijft die optie wel bestaan. De strategie verkleint ook de kans dat het elektriciteitsnet overbelast raakt.

Innovatief laden

In de aanbesteding voor de uitbreiding van het laadnetwerk lieten de provincies ook het aspect innovatie meetellen. Vattenfall geeft daar onder meer invulling aan door het gebruik van Flexpower, een methode die het bedrijf in Amsterdam al toepast om te kunnen inspelen op extra zon- of windstroom bij mooi weer.

Ook biedt Vattenfall de mogelijkheid voor vrije keuze van energieleverancier aan de laadpaal: een nieuw concept dat ontwikkeld is door Enexis Netbeheer en dochteronderneming Enpuls. Een ander initiatief dat wordt ontwikkeld in Noord-Brabant en Limburg is handsfree laden en betalen, dus zonder laadpas. Verder onderzoekt Vattenfall samen met de betrokken gemeenten op welke drukbezochte plekken het loont om een laadplein in te richten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite

Vattenfall gaat laadnetwerk Noord-Brabant en Limburg uitbreiden | Infrasite
Vattenfall laadpaal

Vattenfall gaat laadnetwerk Noord-Brabant en Limburg uitbreiden

Foto bij nieuwsbericht in newsroom Vattenfall

De gezamenlijke aanbesteding van Noord-Brabant en Limburg voor een nieuw laadnetwerk is gewonnen door Vattenfall. De leverancier gaat de komende vier jaar maximaal 8.000 extra laadpunten realiseren in de twee provincies. Dat gebeurt op een strategische manier, vooruitlopend op de behoefte. Zo willen de provincies voorkomen dat laadinfrastructuur een belemmering vormt voor de opmars van elektrisch rijden.

Vanwege de sterke groei van het aantal elektrische auto’s in hun provincies hebben Noord-Brabant en Limburg behoefte aan een uitbreiding van hun laadnetwerken. Begin dit jaar reden er in Brabant 19.600 volledig elektrische auto’s rond. Limburg telde er 2.500. Adviesbureau APPM schatte in het kader van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur dat die aantallen in 2025 zullen groeien naar 86.000 en 21.000. Over vijf jaar zou het gaan om respectievelijk 309.000 en 130.000 elektrische auto’s.

Verwachte behoefte is leidend

Vattenfall is al een paar jaar actief in de twee provincies op het gebied van elektrisch laden. Zo introduceerde de leverancier een minimale afnameverplichting om laadpaalkleven tegen te gaan.

In het nieuwe contract proberen de partijen de laadpalen al in een vroegtijdig stadium te plaatsen door de verwachte behoefte op de voet te volgen. Dat doen ze aan de hand van het SparkCity-model dat met de Technische Universiteit Eindhoven en de Hogeschool van Amsterdam is ontwikkeld om de laadbehoefte per gebied binnen een straal van 250 meter te bepalen. In overleg met de 65 gemeenten die bij de aanbesteding betrokken waren, de inwoners en Enexis Netbeheer wordt dan een uitrolplan gemaakt. Door goed in te spelen op de behoefte, verwachten ze dat het voor veel eigenaren van een elektrische auto niet meer nodig zal zijn om een aparte laadpaal aan te vragen, al blijft die optie wel bestaan. De strategie verkleint ook de kans dat het elektriciteitsnet overbelast raakt.

Innovatief laden

In de aanbesteding voor de uitbreiding van het laadnetwerk lieten de provincies ook het aspect innovatie meetellen. Vattenfall geeft daar onder meer invulling aan door het gebruik van Flexpower, een methode die het bedrijf in Amsterdam al toepast om te kunnen inspelen op extra zon- of windstroom bij mooi weer.

Ook biedt Vattenfall de mogelijkheid voor vrije keuze van energieleverancier aan de laadpaal: een nieuw concept dat ontwikkeld is door Enexis Netbeheer en dochteronderneming Enpuls. Een ander initiatief dat wordt ontwikkeld in Noord-Brabant en Limburg is handsfree laden en betalen, dus zonder laadpas. Verder onderzoekt Vattenfall samen met de betrokken gemeenten op welke drukbezochte plekken het loont om een laadplein in te richten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite