De Hef Rotterdam. Foto: NDW

Inwinnen en aanleveren data 141 bruggen gegund aan Mobility Sensing

De Hef Rotterdam. Foto: NDW

Mobility Sensing gaat ook de komende drie jaar data van 141 bruggen inwinnen en verwerken in opdracht van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer. De informatie die dat oplevert, moet (water)wegbeheerders helpen om de doorstroming op hun wegen te verbeteren.

Opdrachtgever NDW voerde de aanbesteding uit voor Rijkswaterstaat, Provincie Zuid‐Holland en de gemeente Rotterdam. Dat resulteerde onlangs in het tekenen van de samenwerkingsovereenkomst met een looptijd van drie jaar. Het gaat om het verzamelen en aanleveren van brug open / brug dicht-data. “Met behulp van deze nieuwe technologie krijgen de betrokken waterwegbeheerders beter inzicht over de staat en het gebruik van hun vaarwegen en assets en kunnen ze hun netwerk efficiënter beheren en weg- en vaarweggebruikers beter informeren”, vat de NDW het doel van de werkzaamheden samen.

24 uur per dag data registreren

Voor Mobility Sensing is de opdracht niet nieuw. De afgelopen vier jaar verzorgde het bedrijf met BridgeSense ook al de data-inwinning. Dat deze klus nu is verlengd en uitgebreid, ziet het bedrijf dan ook als blijk van vertrouwen. Vanaf 1 oktober zijn alle 141 bruggen uitgerust met sensoren die 24 uur per dag en zeven dagen gegevens zullen registeren. Mobility Sensing zorgt ook voor beheer, onderhoud en controle van de apparatuur.

“Een verbetering ten opzichte van de vorige aanbesteding is dat de sensoren al binnen twee seconden na het aangaan van de bruglichten de melding kunnen geven dat de brug open is”, legt de NDW uit. “Bruggen die al waren uitgerust met BridgeSense-sensoren zullen een technologie-upgrade krijgen, zodat de melding nog sneller binnenkomt en weg- en vaarweggebruikers gedurende hun route worden gewaarschuwd over een brugopening.

Data naar verkeers- en navigatieapplicaties

De voor NDW ingezette BridgeSense sensortechnologie is speciaal ontworpen om
beweegbare bruggen online te krijgen”, aldus Mobility Sensing in een toelichting. De sensorpods signaleren elke situatieverandering op het gebied van van (vaar)wegversperringen en waarschuwingslichten. Deze worden dan via Blauwe Golf Verbindend (real time gegevens over open bruggen voor schipper en weggebruikers) en NDW doorgegeven aan alle populaire verkeers- en navigatieapplicaties.”

Leiderdorpsebrug, Foto: Mobility Sensing

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Inwinnen en aanleveren data 141 bruggen gegund aan Mobility Sensing | Infrasite
De Hef Rotterdam. Foto: NDW

Inwinnen en aanleveren data 141 bruggen gegund aan Mobility Sensing

De Hef Rotterdam. Foto: NDW

Mobility Sensing gaat ook de komende drie jaar data van 141 bruggen inwinnen en verwerken in opdracht van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer. De informatie die dat oplevert, moet (water)wegbeheerders helpen om de doorstroming op hun wegen te verbeteren.

Opdrachtgever NDW voerde de aanbesteding uit voor Rijkswaterstaat, Provincie Zuid‐Holland en de gemeente Rotterdam. Dat resulteerde onlangs in het tekenen van de samenwerkingsovereenkomst met een looptijd van drie jaar. Het gaat om het verzamelen en aanleveren van brug open / brug dicht-data. “Met behulp van deze nieuwe technologie krijgen de betrokken waterwegbeheerders beter inzicht over de staat en het gebruik van hun vaarwegen en assets en kunnen ze hun netwerk efficiënter beheren en weg- en vaarweggebruikers beter informeren”, vat de NDW het doel van de werkzaamheden samen.

24 uur per dag data registreren

Voor Mobility Sensing is de opdracht niet nieuw. De afgelopen vier jaar verzorgde het bedrijf met BridgeSense ook al de data-inwinning. Dat deze klus nu is verlengd en uitgebreid, ziet het bedrijf dan ook als blijk van vertrouwen. Vanaf 1 oktober zijn alle 141 bruggen uitgerust met sensoren die 24 uur per dag en zeven dagen gegevens zullen registeren. Mobility Sensing zorgt ook voor beheer, onderhoud en controle van de apparatuur.

“Een verbetering ten opzichte van de vorige aanbesteding is dat de sensoren al binnen twee seconden na het aangaan van de bruglichten de melding kunnen geven dat de brug open is”, legt de NDW uit. “Bruggen die al waren uitgerust met BridgeSense-sensoren zullen een technologie-upgrade krijgen, zodat de melding nog sneller binnenkomt en weg- en vaarweggebruikers gedurende hun route worden gewaarschuwd over een brugopening.

Data naar verkeers- en navigatieapplicaties

De voor NDW ingezette BridgeSense sensortechnologie is speciaal ontworpen om
beweegbare bruggen online te krijgen”, aldus Mobility Sensing in een toelichting. De sensorpods signaleren elke situatieverandering op het gebied van van (vaar)wegversperringen en waarschuwingslichten. Deze worden dan via Blauwe Golf Verbindend (real time gegevens over open bruggen voor schipper en weggebruikers) en NDW doorgegeven aan alle populaire verkeers- en navigatieapplicaties.”

Leiderdorpsebrug, Foto: Mobility Sensing

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam