Schuttebusbrug in Zwolle wint Nationale Staalprijs

De Schuttebusbrug in Zwolle heeft de tweejaarlijkse Nationale Staalprijs gewonnen in de categorie Infrastructuur. De brug om bussen van de noordzijde van het station naar de binnenstad te leiden, wint de prijs voor het architectonisch ontwerp en de bouw van de brug. Het ontwerp van Ipv Delft en Bam Infra is gekozen om de strakke lijn en de stalen hoofdoverspanning waardoor de brug met maar vier pijlers lijkt te zweven.

De opvallende Schuttebusbrug over het spoor in Zwolle won vorig jaar ook al de ‘Thüringer Staatspreis’ en kreeg een eervolle vermelding bij de Betonprijs. Elke dag rijden ongeveer 1200 bussen over de brug om reizigers naar hun bestemming te brengen. Eind oktober 2017 werd gestart met de bouw van de brug, die sinds februari 2019 in gebruik is.

Bouwmanager Maarten Teunissen van ProRail vertelt: “De Staalprijs was de prijs waar we echt voor gingen. Er zit ook behoorlijk wat beton in de brug, maar het ‘huzarenstukje’ zit in het staal. De vorm en hoe we de brug hebben aangebracht zonder het treinverkeer lang stil te leggen, was een mooi voorbeeld van innovatief werken. De brug is in delen aangevoerd. Het lelijk eendje uit de bouwfase werd gaandeweg een mooie zwaan. Een geweldig project om aan mee te mogen werken.”

Slingerende vorm

De vorm van de brug springt meteen in het oog. In het juryrapport kreeg dit ook de aandacht: “In plaats van haaks kronkelt deze stalen slang zich over het spoor. Er is veel werk verricht om het beeld staande te houden. Superlatieven komen te kort om de inspanningen van alle partijen te roemen. Ondanks de dwang van het spoormaterieel, bovenleidingen en alles wat in de ondergrond zit, siddert de busbrug natuurlijk door de lucht.”

De S-vormige brug is ontworpen door Ipv Delft ontwierp in opdracht van BAM Infra Nederland voor ProRail en de gemeente Zwolle. BAM verzorgde de uitvoering in samenwerking met de Belgische staalbouwer Victor Buyck Steel Construction en werkte samen met Setzprandt Beratende Ingenieure het constructief ontwerp uit. De constructie van de brug is onder andere bijzonder omdat er naast de twee landhoofden maar vier pijlers nodig zijn om de 245 meter lange brug te ondersteunen.

In onderstaande video is de bouw van de brug te zien in 1 minuut:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Esther Geerts

Schuttebusbrug in Zwolle wint Nationale Staalprijs | Infrasite

Schuttebusbrug in Zwolle wint Nationale Staalprijs

De Schuttebusbrug in Zwolle heeft de tweejaarlijkse Nationale Staalprijs gewonnen in de categorie Infrastructuur. De brug om bussen van de noordzijde van het station naar de binnenstad te leiden, wint de prijs voor het architectonisch ontwerp en de bouw van de brug. Het ontwerp van Ipv Delft en Bam Infra is gekozen om de strakke lijn en de stalen hoofdoverspanning waardoor de brug met maar vier pijlers lijkt te zweven.

De opvallende Schuttebusbrug over het spoor in Zwolle won vorig jaar ook al de ‘Thüringer Staatspreis’ en kreeg een eervolle vermelding bij de Betonprijs. Elke dag rijden ongeveer 1200 bussen over de brug om reizigers naar hun bestemming te brengen. Eind oktober 2017 werd gestart met de bouw van de brug, die sinds februari 2019 in gebruik is.

Bouwmanager Maarten Teunissen van ProRail vertelt: “De Staalprijs was de prijs waar we echt voor gingen. Er zit ook behoorlijk wat beton in de brug, maar het ‘huzarenstukje’ zit in het staal. De vorm en hoe we de brug hebben aangebracht zonder het treinverkeer lang stil te leggen, was een mooi voorbeeld van innovatief werken. De brug is in delen aangevoerd. Het lelijk eendje uit de bouwfase werd gaandeweg een mooie zwaan. Een geweldig project om aan mee te mogen werken.”

Slingerende vorm

De vorm van de brug springt meteen in het oog. In het juryrapport kreeg dit ook de aandacht: “In plaats van haaks kronkelt deze stalen slang zich over het spoor. Er is veel werk verricht om het beeld staande te houden. Superlatieven komen te kort om de inspanningen van alle partijen te roemen. Ondanks de dwang van het spoormaterieel, bovenleidingen en alles wat in de ondergrond zit, siddert de busbrug natuurlijk door de lucht.”

De S-vormige brug is ontworpen door Ipv Delft ontwierp in opdracht van BAM Infra Nederland voor ProRail en de gemeente Zwolle. BAM verzorgde de uitvoering in samenwerking met de Belgische staalbouwer Victor Buyck Steel Construction en werkte samen met Setzprandt Beratende Ingenieure het constructief ontwerp uit. De constructie van de brug is onder andere bijzonder omdat er naast de twee landhoofden maar vier pijlers nodig zijn om de 245 meter lange brug te ondersteunen.

In onderstaande video is de bouw van de brug te zien in 1 minuut:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Esther Geerts