coentunnel mobilis
Alle bouwplaatsen

TBI stapt volledig over op biodiesel

Materieel en medewerkers tijdens de bouw van de Coentunnel in 2010. De bouwcombinatie van het project bestond onder andere uit Mobilis, een van de bedrijven van TBI. ANP / Ton Borsboom

Vanaf 1 oktober maakt TBI op al haar bouwplaatsen gebruik van HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) als brandstof. Voor materieel met brandstofmotoren wordt geen ‘gewone’ diesel meer gebruikt en ingekocht. Dat maakt het bouwconcern op dinsdag bekend.  

HVO is een biodiesel met plantaardige olie en waterstof. Door HVO te gebruiken in plaats van standaard diesel, stoot het materieel van TBI volgens het bouwconcern minder CO2 uit. Dat moet bijdragen aan de doelstelling van het bedrijf om tegen 2050 CO2-neutraal te werken, laat het bouwconcern in een persbericht weten.

“Van bedrijven als TBI mag verwacht worden dat we doen wat in ons vermogen ligt om de CO2-footprint te reduceren. Ook als dat consequenties kan hebben in de vorm van hogere kosten.”

Stikstof is een ander verhaal

Ondanks de CO2-besparing heeft biodiesel “nog weinig effect” op de vermindering van stikstof, zegt TBI. De organisatie ziet de overstap als een “tussenoplossing in de transitie naar emissieloos bouwen”.

Het bouwconcern is een van de grootste bouwbedrijven in Nederland. De organisatie bestaat uit twintig bedrijven met meer dan 6.200 medewerkers in totaal en een jaaromzet van 2,3 miljard euro in 2022.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

TBI stapt volledig over op biodiesel | Infrasite
coentunnel mobilis
Alle bouwplaatsen

TBI stapt volledig over op biodiesel

Materieel en medewerkers tijdens de bouw van de Coentunnel in 2010. De bouwcombinatie van het project bestond onder andere uit Mobilis, een van de bedrijven van TBI. ANP / Ton Borsboom

Vanaf 1 oktober maakt TBI op al haar bouwplaatsen gebruik van HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) als brandstof. Voor materieel met brandstofmotoren wordt geen ‘gewone’ diesel meer gebruikt en ingekocht. Dat maakt het bouwconcern op dinsdag bekend.  

HVO is een biodiesel met plantaardige olie en waterstof. Door HVO te gebruiken in plaats van standaard diesel, stoot het materieel van TBI volgens het bouwconcern minder CO2 uit. Dat moet bijdragen aan de doelstelling van het bedrijf om tegen 2050 CO2-neutraal te werken, laat het bouwconcern in een persbericht weten.

“Van bedrijven als TBI mag verwacht worden dat we doen wat in ons vermogen ligt om de CO2-footprint te reduceren. Ook als dat consequenties kan hebben in de vorm van hogere kosten.”

Stikstof is een ander verhaal

Ondanks de CO2-besparing heeft biodiesel “nog weinig effect” op de vermindering van stikstof, zegt TBI. De organisatie ziet de overstap als een “tussenoplossing in de transitie naar emissieloos bouwen”.

Het bouwconcern is een van de grootste bouwbedrijven in Nederland. De organisatie bestaat uit twintig bedrijven met meer dan 6.200 medewerkers in totaal en een jaaromzet van 2,3 miljard euro in 2022.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.