wagenborg nedlift liebherr
Schonere motoren

Wagenborg Nedlift vergroent vloot met vijf nieuwe Liebherr-kranen

De nieuwe Liebherr LTM 1150-5.3 kwam begin augustus binnen. Wagenborg Nedlift

Wagenborg Nedlift heeft vijf nieuwe mobiele kranen met Stage V-motoren besteld bij Liebherr. Dat maakt het zwaar transport- en hijsbedrijf in een online nieuwsbericht bekend. De kranen maken deel uit van een investeringsprogramma om de vloot te verduurzamen. Naar verwachting komen ze begin volgend jaar binnen.

Het gaat om drie mobiele kranen van het type LTM1090, een van het type LTM1150 en een van het type LTM1230. De machines zijn onderdeel van een samenwerking tussen Wagenborg Nedlift en Liebherr. In 2021 spraken de bedrijven af dat Wagenborg vanaf dat jaar tot en met 2025 tot vijfentwintig nieuwe machines bij Liebherr inkoopt.

“We willen de uitstoot van ons kraan- en transportpark in Nederland en binnen Europa aanzienlijk verminderen”, aldus commercieel directeur Johan Dorgelo van Wagenborg Nedlift. “Daarom verjongen en vergroenen we onze vloot.”

Stage V-motoren

Begin augustus ontving het bedrijf nog een Liebherr LTM 1150-5.3. De vijf andere kranen volgen naar verwachting in het eerste kwartaal van 2024. Alle nieuwe kranen zijn voorzien van Stage V-motoren. “Die genereren minder uitstoot dan eerdere generaties en zijn geschikt voor HVO-brandstof (Hydrotreated Vegetable Oil).”

Dat laatste is een synthetische biodiesel, onder andere gemaakt uit afgewerkt bak- en braadvet. Het doel is een aanzienlijke CO2-uitstootbesparing ten opzichte van fossiele brandstof. Verder hebben de kranen twee functies voor de vermindering van geluidsoverlast en brandstofverbruik: ECOmode en ECOdrive.

De nieuwe Liebherr LTM 1150-5.3 van Wagenborg Nedlift. Het artikel gaat verder onder de foto.

Aanpassen naar Euro 6

Naast de aankoop van nieuwe machines probeert het bedrijf de vloot te verduurzamen door bestaand materieel aan te passen, vertelt commercieel directeur Dorgelo. “Zo hebben we onze rupskranen van Sennenbogen voorzien van Euro 6-motoren. Daardoor kunnen ze nu draaien op HVO-brandstof.”

Een voordeel van Euro 6-motoren is dat ze toegestaan zijn in bepaalde milieuzones. “We werken bijvoorbeeld regelmatig op de Tweede Maasvlakte, waar alleen voertuigen met Euro 6-motoren toegang hebben. Dat is geen restrictie meer voor ons, onder andere omdat we nu ook beschikken over de nieuwste 500 tons en 700 tons mobiele kranen van Liebherr.”

Elektrificeren

In en rondom de binnensteden van Nederlandse gemeenten worden in de komende jaren vergelijkbare uitstootregels doorgevoerd. Elektrisch materieel maakt het mogelijk om hier te blijven werken, maar een stroomvoorziening ligt niet altijd voor handen. Daarom investeert Wagenborg Nedlift ook in elektrische oplossingen, waaronder accu-aanhangers achter kranen. Hiermee kunnen de machines urenlang draaien zonder afhankelijk te zijn van andere stroomvoorzieningen op de bouwplaats.

Samen moeten de nieuwe accu’s, motoren, kranen en biobrandstof bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstelling van het bedrijf. In Nederland wil Wagenborg Nedlift een CO2-uitstootvermindering van 95 procent tegen 2050.

Lees ook:

Auteur: Redactie

Wagenborg Nedlift vergroent vloot met vijf nieuwe Liebherr-kranen | Infrasite
wagenborg nedlift liebherr
Schonere motoren

Wagenborg Nedlift vergroent vloot met vijf nieuwe Liebherr-kranen

De nieuwe Liebherr LTM 1150-5.3 kwam begin augustus binnen. Wagenborg Nedlift

Wagenborg Nedlift heeft vijf nieuwe mobiele kranen met Stage V-motoren besteld bij Liebherr. Dat maakt het zwaar transport- en hijsbedrijf in een online nieuwsbericht bekend. De kranen maken deel uit van een investeringsprogramma om de vloot te verduurzamen. Naar verwachting komen ze begin volgend jaar binnen.

Het gaat om drie mobiele kranen van het type LTM1090, een van het type LTM1150 en een van het type LTM1230. De machines zijn onderdeel van een samenwerking tussen Wagenborg Nedlift en Liebherr. In 2021 spraken de bedrijven af dat Wagenborg vanaf dat jaar tot en met 2025 tot vijfentwintig nieuwe machines bij Liebherr inkoopt.

“We willen de uitstoot van ons kraan- en transportpark in Nederland en binnen Europa aanzienlijk verminderen”, aldus commercieel directeur Johan Dorgelo van Wagenborg Nedlift. “Daarom verjongen en vergroenen we onze vloot.”

Stage V-motoren

Begin augustus ontving het bedrijf nog een Liebherr LTM 1150-5.3. De vijf andere kranen volgen naar verwachting in het eerste kwartaal van 2024. Alle nieuwe kranen zijn voorzien van Stage V-motoren. “Die genereren minder uitstoot dan eerdere generaties en zijn geschikt voor HVO-brandstof (Hydrotreated Vegetable Oil).”

Dat laatste is een synthetische biodiesel, onder andere gemaakt uit afgewerkt bak- en braadvet. Het doel is een aanzienlijke CO2-uitstootbesparing ten opzichte van fossiele brandstof. Verder hebben de kranen twee functies voor de vermindering van geluidsoverlast en brandstofverbruik: ECOmode en ECOdrive.

De nieuwe Liebherr LTM 1150-5.3 van Wagenborg Nedlift. Het artikel gaat verder onder de foto.

Aanpassen naar Euro 6

Naast de aankoop van nieuwe machines probeert het bedrijf de vloot te verduurzamen door bestaand materieel aan te passen, vertelt commercieel directeur Dorgelo. “Zo hebben we onze rupskranen van Sennenbogen voorzien van Euro 6-motoren. Daardoor kunnen ze nu draaien op HVO-brandstof.”

Een voordeel van Euro 6-motoren is dat ze toegestaan zijn in bepaalde milieuzones. “We werken bijvoorbeeld regelmatig op de Tweede Maasvlakte, waar alleen voertuigen met Euro 6-motoren toegang hebben. Dat is geen restrictie meer voor ons, onder andere omdat we nu ook beschikken over de nieuwste 500 tons en 700 tons mobiele kranen van Liebherr.”

Elektrificeren

In en rondom de binnensteden van Nederlandse gemeenten worden in de komende jaren vergelijkbare uitstootregels doorgevoerd. Elektrisch materieel maakt het mogelijk om hier te blijven werken, maar een stroomvoorziening ligt niet altijd voor handen. Daarom investeert Wagenborg Nedlift ook in elektrische oplossingen, waaronder accu-aanhangers achter kranen. Hiermee kunnen de machines urenlang draaien zonder afhankelijk te zijn van andere stroomvoorzieningen op de bouwplaats.

Samen moeten de nieuwe accu’s, motoren, kranen en biobrandstof bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstelling van het bedrijf. In Nederland wil Wagenborg Nedlift een CO2-uitstootvermindering van 95 procent tegen 2050.

Lees ook:

Auteur: Redactie