Nieuwsbericht | Datum: 12-09-2017



GVB wil veiligheid verhogen met ‘extra ogen’ op tram




GVB is in september een proef gestart met het Shield+ systeem op de tram. Dit systeem is een combinatie van 3 smart camera’s - met software - die op de voorkant en zijkanten van de tram worden bevestigd. Het systeem fungeert als extra hulpmiddel om andere verkeersdeelnemers te signaleren, onder andere in de dode hoek. De techniek wordt nu al met succes toegepast op personen- en vrachtwagens. GVB hoopt met dit systeem de veiligheid te verhogen, het aantal aanrijdingen in de drukker wordende stad verder te laten afnemen en de schade aan eigen materieel te verlagen.

Proef
Het systeem (van Mobileye, waarvoor V-tron B.V. de distributeur is) dat gebruikt wordt tijdens de proef, waarschuwt de trambestuurder wanneer iets of iemand zich voor, of in de dode hoek van de tram bevindt. “Het wordt steeds drukker in de stad en dat zorgt voor meer kleinere incidenten. Wij doen er vanuit onze kant alles aan om het tij te keren, en de veiligheid te verbeteren. Met de Shield+ gaan onze bestuurders als het ware met een extra paar ogen op pad”, aldus Alexandra van Huffelen, algemeen directeur GVB. “Ik wil wel benadrukken dat veilig verkeer een gedeelde verantwoordelijkheid is van álle weggebruikers. Laat je dus niet afleiden en blijf alert in het drukke verkeer: een tram staat nu eenmaal niet in een split second stil na het remmen.”

Zeven trams
Het systeem is geïnstalleerd op zeven trams van lijn 17 en loopt tot januari 2018. In de proef op de tram zijn drie fases ingebouwd: in de eerste fase waarschuwt het systeem de bestuurder door middel van een geel lichtsignaal (wees alert) op het dashboard en frame in de bestuurderscabine. In fase twee verschijnt een rood licht (direct stoppen) en komt daar een piepsignaal bij. In een eventuele derde fase is het mogelijk om de tram zelfstandig te laten remmen als de bestuurder niet reageert op het signaal. GVB verwacht die derde fase nooit te gaan gebruiken; daarvoor is het simpelweg te druk in de stad, en dienen wezenlijke aanpassingen aan de voertuigen te worden uitgevoerd.



Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]